ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vaskare  (läst 811 gånger)

2009-04-12, 15:44
läst 811 gånger

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:43
    • Visa profil
    • Thoughts for life
Tyska vaskare kom till Åkers bruk 1641. Jag skulle vilja sätta mig in i de olika yrkesgrupperna runt bruken och se hur nära de låg andra yrkesgrupper som att t ex arbeta vid en tysk silvergruva , därifrån en möjlig tysk ancestor kan ha kommit. När 30-åriga kriget härjade som värst i Sachsen under 7 år (där 1641 infaller,) så undrar man om det är möjligt  för en tysk silvergruvsarbetare att bege sig till Sverige som vaskare.

2009-04-12, 16:17
Svar #1

Utloggad Ingvor Sabina Le John

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 13:43
    • Visa profil
    • Thoughts for life
vaskare = stå med en vattenslang och spruta rent fiskfabriken mitt i natten när alla andra sover skriver någon på en modern blogg. Var en vaskare på ett bruk under 1600-talet en slags rengörare?

2009-04-12, 22:52
Svar #2

Utloggad Kjell Gärme

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2013-04-27, 21:35
    • Visa profil
Hej Ingvor!
Jag tror att vaska i ditt fall har att göra med anrikning, jämför med Vaska guld. Kolla länken. http://www.woxikon.se/svenska/vaska.php
/Kjell på Rickardsgården

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna