ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kommister  (läst 1335 gånger)

2002-07-16, 05:03
läst 1335 gånger

Åke Andersson

Jag har på häradskartan från 1860-talet sett att vår fritidsbostad varit kommisterboställe.
 
Trots intensivt sökande på internet, NE och SAOB har jag inte funnit någonförklaring till titeln kommister.
(eller eng. commister)
Det var tydligen en relativt vanlig titel förr, men används ännu inom svenska kyrkan.
 
Några funderingar:
1. Är ordet ett sammandrag eller förkortning av ordet komminister (nylat. commini?ster, eg. 'medtjänare', av lat. com-, se kon-, och mini?ster 'tjänare') enl NE.
2. Kan det vara en sammanställning av lat. com- och mister (eng., en sidoform till master, av fornfr. maistre, av magister) enl NE.  
 
Om alt 2 är sant borde det väl vara ?finare? att vara kommister än komminister eftersom minister väl betyder tjänare eller medhjälpare och mister har sin grundbetydelse i maistre/mästare?  
 
PS/ Jag hittade ordet Commister Lane som namnet på en gata. Finns något samband med titeln Kommister? /DS

2002-07-16, 10:57
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Jag är rätt övertygad om att det ska vara komminister. Misstänker feltryck på kartan.

2002-07-16, 15:03
Svar #2

Åke Andersson

Felstavning är naturligtvis en förklaring, men jag tycker ändå att titeln är för vanlig vid en sökning på Internet ex på Evreka http://search.evreka.passagen.se/query?q=kommister&kl=&what=web
 
I fallet ?Commister Lane? kan det inte vara en felstavning http://www.multimap.com/map/browse.cgi?scale=10000&pc=ip312he&title=Street+index+for+IP31+PROVISER&cat=loc

2002-07-16, 16:59
Svar #3

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6204
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 18:20
    • Visa profil
Om det är en titel som fortfarande används inom svenska kyrkan, så fråga där.  
 
Själv tippar jag på felskrivning. Sådana finns det gott om, både här på Anbytarforum och i gamla handlingar. Och lägger man in felskrivningar på nätet så kommer de upp i en sökning.

2002-07-16, 18:27
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Komminister är en prästtitel inom svenska kyrkan ännu i dag. Och komministerboställen finns det gott om, åtminstone f.d. sådana. Kommister eller kommisterboställe har jag däremot aldrig hört talas om.
 
Det enklaste sättet att avgöra om gården tidigare var ett boställe av den ena eller andra sorten är att ta en titt i jordeboken.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-07-16, 19:24
Svar #5

Eva Leksell

Kommister gav bara 7 träffar i Eureka, varav 4 på samma hemsida. Ordet försmling däremot gav hela 13 träffar...

2002-07-16, 21:06
Svar #6

Åke Andersson

Naturligtvis finns det felstavningar.
 
Men kan inte kommister vara lokala ?felaktiga? dialektvarianter av titeln komminister.
Det är ju ganska svårt att uttala ordet.
 
Jag jämför ex med min fasters familj. Där pergamentade man håret och min farbror
han hällde bengsin i bilen.
 
Var sen gränsen går mellan lokala dialektord och felstavningar må ju diskuteras.

2010-10-11, 13:01
Svar #7

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Är det någon som vet något om arbetsfördelningen mellan komminister och andra kyrkanställda. Vad gör en komminister? Jag har forskat om en by där det finns en comminister och en prost. Vem är dem hade hand om dop, vigsel osv? Prosten var ju lite finare. Kan det ha varit skillnad beroende på vilken samhällsklass folket tillhörde? Eller gjorde inte kyrkan en sådan skillnad. Tiden jag tänker på är i mitten av 1800-talet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna