ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Punneman  (läst 616 gånger)

2008-03-26, 18:28
läst 616 gånger

Anita Edmark

I hf 1806-1811 i Ukna (Småland) står noteringen Punneman, Hemkommen 1809. Antar att han gjort militjärtjänst. Vad gjorde han som Punneman? Är ordet möjligen dialektalt - för finner det inte på Google.
Tusen tack
Anita

2008-03-26, 20:54
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:49
    • Visa profil
Hejsan Anita, en lite (eller stor) vild gissning är att det möjligen kan står panneman, vilket kan tolkas som en tjudare inom salpetersjuderiet. Dessa var grupperade i pannelag, med en verkmästare i ledning och möjligen kan man kalla hantlangarna som stod för själva sjudningen vid pannan, som panneman. Förvisso var dessa grupper vanligen inte borta mer än något halvår på sina kokningar, men vissa var ivägsända till de svenska provinserna i Baltikum och Nordtyskland. Men punneman har inte jag heller stött på. Bara ett upplsag, jag fick då det var en vanlig sysselsättning bland smålänningarna.
Lycka till,
Calle

2008-03-29, 10:57
Svar #2

Anita Edmark

Hej Calle
 
och tack för tipset. Ska se om jag kan komma vidare med denna info.
Hälsningar
Anita

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna