ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-07-11  (läst 2644 gånger)

2002-07-08, 23:58
läst 2644 gånger

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Under rubriken Arbetsgruppen Kvalitet i släktforskningen kan man i Förbundets verksamhetsberättelse 2001 läsa följande:
 
Arbetsgruppen 'Kvalitet i släktforskningen' under ledning av Guno Haskå blev under hösten klar med arbetet. Ett exemplar av rapporten sändes ut till varje medlemsförening. Bodil Persson och Annika Otfors har också deltagit i arbetet.
 
Varje medlemsförening har alltså fått ett exemplar av rapporten. Men räcker det? Borde den inte också publiceras i Rötter? Naturligtvis borde den det, och så har nu också skett. Men...
 
Vilka är det som kan ta del av Kvalitetsutredningen i Förbunds-Rötter? Jo, samma föreningar som redan har fått den:
 
Utredningen är fritt tillgänglig för alla våra medlemsföreningar. För att hämta den, använd samma användarnamn och lösenord som föreningen använder i Rötters Kalendarium.
 
Fritt tillgänglig är väl kanske inte de mest lämpliga orden att använda under dessa omständigheter. Varför detta besynnerliga hemlighetsmakeri med lösenord? Är det inte meningen att rapporten ska kunna läsas av alla landets släktforskare?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-07-09, 20:17
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Genom att kvalitetsutredningen nu presenteras som en PDF-fil här på Rötter kan alla medlemmar i förbundets 132 föreningar få tillgång till den på  
tre olika sätt;
 
1/ Läsa den i föreningens lokal eller låna den från föreningens styrelse.
2/ Studera den i t.ex. en studiecirkel eller diskussionsgrupp, arrangerad av den lokala föreningen.
3/ Köpa eller få den via sin förening, som antingen beställer den i pappersform från förbundet, eller skriver ut hela eller valda delar av den via PDF-filen.
 
Som enskild släktforskare kan man också köpa den av förbundet för humana 40:-. Det är en rätt tjock utredning, så förbundet går verkligen inte med vinst vid försäljningen av denna mycket användbara skrift.
 
Glöm inte, att förbundet i första rummet är till för sina föreningar, i andra hand för enskilda släktforskare.
 
Mvh
TED ROSVALL

2002-07-09, 21:46
Svar #2

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om stämman antar förslaget till nya stadgar, så kommer Förbundet enbart att ha föreningar som medlemmar (vilket jag välkomnar). Men än så länge finns det stödjande medlemmar, varav säkerligen en del inte är med i någon förening. Förbundet är alltså den förening de sistnämnda ska vända sig till för att ta del av Kvalitetsutredningen.
 
Vi som är medlemmar i en eller flera föreningar kan ha långt till föreningens lokal eller av andra skäl ha svårt att ta oss dit - om föreningen alls har någon lokal. Dessutom bör man väl kunna studera denna utredning i lugn och ro på sin egen kammare.
 
Att medlemmarna ska ställa sig i kö för att låna hem föreningens exemplar är väl ändå inte ett reellt alternativ? Och varför ska föreningen skriva ut PDF-filen åt medlemmarna i stället för att de ska kunna göra det själva?
 
Visst, man kan köpa den från Förbundet. Det är också det alternativ som tilltalar mig personligen bäst, eftersom jag föredrar att läsa den på riktigt i stället för på skärmen. (Och det blir säkert inte dyrare än att anlita min mycket törstiga bläckskrivare...)
 
Men det som fick mig att reagera var lösenordet. Är Kvalitetsutredningen att betrakta som en medlemsförmån? Knappast, alla kan ju köpa den från Förbundet (som inte gör någon vinst på försäljningen). Så varför finns det inte ett alternativ till?:
 
4/ Tanka hem den själv från Rötter.
 
Det är ju i allra högsta grad en viktig uppgift för Förbundet att verka för just kvalitet i släktforskningen - så varför inte ta bort lösenordet och låta alla förnuftiga synpunkter (som jag är övertygad om att Kvalitetsutredningen innehåller) spridas till så många möjligt?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-07-09, 22:45
Svar #3

Mikael karlsson

Ojdå  
Här skulle man visst bli medlem fick inbetalningskort idag,,,
Men det behöver jag ju inte göra då inte...
 
är med i Dis undrar om de är en förening under släktforskar förbundet,,, hm o var håller de hus får väll gå till deras hemsida att kolla.
 
Konstigt, att få en utskriven kopia till självkostandspris
men inte få läsa den via internet.
 
Tid är pengar?
Kostar väll arbetstid för någon att kopiera posta etc eller är arbetskostanden för detta inkluderat i de 40 :-
?
 
Kan någon förklara denna lilla roliga lek?
 
Micke

2002-07-09, 23:54
Svar #4

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Håller helt med Jörgen. Låt de stödjande medlemmarna och övriga få tanka ned utredningen direkt från Rötter. Detta spara både tid och besvär. Varför allt detta hemlighetsmakeri som endast verka finnas för att försvåra för oss medlemmar att få information. Har vi medlemmar blivit sekunda enligt Ted Rosvalls uppfattning. Han säger att förbundet är till för föreningarna i första hand, medlemmarna i andra hand. Jag trodde i min enfald att förbundet var till för att främja släktforskningen i Sverige både i föreningarnas och medlemmarnas intresse. Sopa inte undan fotfolket och kalla dem sekunda. Det är de som ger förbundet och dess förtroendevalda deras arvode och styrmedel.
Micke: Håller med om att det är konstigt att det skulle vara lättare att få en utskriven kopia för 40:- än att läsa den på nätet. Troligtvis en förberedelse för tiden efter stämman, då vi sannoligt inte kommer att ha några stödjande medlemmar enligt det nya stadgeförslaget. Då får ALLA gå denna krångliga väg skulle jag tro. Lösenord hit o dit, pappesrkopior med dito kostnader samt kontakt uppåt endast via egna föreningens stämmoombud. Framtiden får utvisa.
Bästa Släktforskarhälsningar från den nuvarande stödjande medlemmen Jan-Christer

2002-07-10, 01:20
Svar #5

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Förbundsordföranden skriver i sitt inlägg ovan: Glöm inte, att förbundet i första rummet är till för sina föreningar, i andra hand för enskilda släktforskare. Men då har ordföranden själv glömt en sak: de stödjande medlemmarna. Inte nog med att han till varje pris vill ha bort oss, han agerar som om vi redan vore borta! Varför inte lägga prestigen åt sidan ett tag och åtminstone låta Rötters Vänner få komma åt PDF-filen. Vi uppfyller ju i alla fall kravet på lösenord!

2002-07-10, 01:40
Svar #6

Mikael karlsson

Jag har ett stillasittande jobb idag..
plus de senaste två åren ägnat mig åt  
släktforskning som blivit ett jätteintresse...
detta ha ju denna egenhet att min mage växer...
 
Har börjat med sådana småsaker som parkera bilen  
en bit ifrån det ställe jag skall till så jag blir tvingad att ta en promenad...
 
Kan jag få jobb på Förbundet någontans...?
Då får jag ju kanske både utlopp för mitt historie och dektektiv intresse...
+ motion....
 
Lider ni av samma problem som jag ?
;-)
 
Mvh
micke

2002-07-10, 01:57
Svar #7

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Några ord om det stödjande medlemskapet (även om det ju egentligen inte var det denna diskussionen skulle handla om):
 
Jag nämnde de stödjande medlemmarna bara för att visa att det finns de som inte har någon förening att vända sig till (även om säkerligen majoriteten av dem också är föreningsmedlemmar).
 
Men som jag skrev välkomnar jag att det stödjande medlemskapet avskaffas. Vi som är stödjande medlemmar i Förbundet är nämligen inte några riktiga medlemmar - vi saknar både röst- och motionsrätt på riksstämman. Vår medlemsavgift är egentligen inget annat än en prenumerationsavgift på Släkthistoriskt Forum och Svenska Antavlor. Men betala gärna medlemsavgiften - det är värt pengarna!
 
Anledningen till att vi kallas stödjande medlemmar är att man när denna ordning infördes vid Förbundets bildande trodde att det var moms på prenumerationsavgiften. I varje fall var det tills nyligen så denna ordning försvarades. Därför kallades det för medlemsavgift, och medlemmarna fick sedan tiskrifterna gratis.  
 
Det är emellertid ingen moms på föreningstidskrifter, så därför kan de stödjande medlemmarna utan problem kallas för det de/vi egentligen hela tiden har varit: prenumeranter. Röst- och motionsrätt får vi fortsättningsvis utöva via Förbundets medlemsföreningar. Men så är det ju redan nu, så de stödjande medlemmarna förlorar alltså inget på att en spade i fortsättningen kallas för en spade.
 
Men rutinerna för att få tag i Kvalitetsutredningen drabbar ju alla, stödjande medlemmar såväl som föreningsmedlemmar. Särskilt märkligt är att denna lilla roliga lek, som Micke så träffande kallar det, gäller en rapport om kvalitet i släktforskningen, som borde spridas till alla släktforskare, även de som inte ens är låtsasmedlemmar. (Där lyckades jag i alla fall komma tillbaka till ämnet till slut... J)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-07-10, 07:34
Svar #8

Mikael Wikman (Philippos)

Vad som inte nämnes i sammanhanget är, att Förbundet lägger på faktureringsavgift (och porto?) på priset, så det verkliga priset, som kunden får betala, blir över det dubbla jämfört med vad man går ut med, nämligen 90 kr.

2002-07-10, 07:44
Svar #9

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ted, Jörgen mfl
OK Jörgen,du har rätt i sakfrågan (där har jag aldrig haft annan uppfattning). Nu till principen stödjande medlem. Som medlem i en förening så känner jag samhörighet med övriga. Annars skulle jag inte tillhöra den. Som medlem kan jag ha synpunkter på hur föreningen fungerar och kanske då i synnerhet dess styrorgan inkl ordförande. Som medlem kan jag komma med kritik både positiv (Senaste nr 3 av ShF var en riktig höjdare. TACK redaktörn.) eller negativ (det är historia). Som medlem kan jag bevista sammankomster tillsammans med likasinnade. Vad får jag som prenumerant ?  Ingenting. Passar inte publikationerna mig så säger jag upp dem, behöver inte ens tala om vad jag ev tyckte om dem. Som prenumerant har jag således ingen stämma, inte ens den jag har i dag som stödjande ( se mitt inlägg ovan). Utan stödjande medlemmar ( i dag drygt 9200 st som genererar 1.788 000:-, dvs 1/3 av förbundets intäkter ), i framtiden hur kommer förbundets ekonomi att bli? Hur många stannar kvar som prenumeranter och hur länge. Finns förmånerna kvar i form av rabatter. Måste alla som i dag som är direktanslutna och har förmåner inrätta sig i ledet och tillhöra en förening. Då kanske det blir typ alla dessa föreningar. Vilken skall jag tillhöra? Född i Blekinge, uppväxt i Småland, bosatt i Sth samt forskar på div områden och ämnen. Tack vare direktanslutningen o stödjande medlemsskapet har jag hittills kännt samhörighet med många övriga direktanslutna. Hur blir framtiden för oss om det nya förslaget till stadgar antas på stämman? Kommer förbundet att tappa pengar i framtiden på detta förslag. De stödjande har ju ökat år från år. Var inte det positivt? Det kanske var för bra. Som prenumerant har jag ingen stämma att göra hörd, varken här eller där. Då är det bara att köpa läget eller låta bli.
Sommarhälsningar från nuvarande stödjande medlemmen Jan-Christer

2002-07-10, 09:47
Svar #10

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Detta handlade ju egentligen inte om stödjande medlemmar, men i alla fall.....I dag har stödjande medlemmar rätt att göra sin stämma hörd på stämman. Tar man bort de stödjande medlemmarna förloras ju den rätten. Ökning av demokratin? Knappast. Kanske en kvalitetshöjning? Föreslår att så många stödjande medlemmar som möjligt tar sig till stämman i Borlänge och yttrar sig i frågan så länge möjligheten ännu finns kvar. Sen kan det vara för sent.

2002-07-10, 10:57
Svar #11

Utloggad Anders Winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Jan-Christer undrar hur förbundets ekonomi kommer att bli i framtiden, om förbundsstämman tar bort möjligheten för förbundet att ha stödjande medlemmar. Det är väl ekonomin som är kärnpunkten. Förbundet har varit för framgångsrikt. Det har lockat för många medlemmar (stödjande såväl som föreningar). Det har varit framgångsrikt med att publicera en rad högklassiga publikationer som medlemmarna faktiskt är intresserade av. Förbundet har blivit en riksförening för släktforskning. Det bästa sättet att komma till rätta med detta är att avskaffa det stödjande medlemsskapet. På det sätter kommer förbundet att bli mindre och ha mindre möjligheter att göra saker som är bra för släktforskare. Och det är det som är meningen.

2002-07-10, 12:08
Svar #12

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Tröttsamt och fullständigt felaktigt, Anders.
De nya stadgarna, om de tas av riksstämman i Borlänge, kommer på intet sätt att försämra förbundets ekonomi eller möjligheter att starta och genomföra nya projekt. Ett förbund = dess medlemsföreningar, och ambitionen är att Sveriges Släktforskarförbund så småningom skall få 100-procentig täckning bland landets släktforskarföreningar. Det är det som är styrkan i ett förbund, att vi står enade inför viktiga utmaningar, som t.ex. att försvara offentlighetsprincipen, gratisprincipen, att se till att rätt uttolka sekretessbestämmelser o.s.v. samt att hänga med i den tekniska utvecklingen.
Sveriges Släktforskarförbund är INTE en riksförening för släktforskning som Anders beskriver det. Det har aldrig varit avsikten, och den definitionen finns varken i gällande stadgar eller i de nu föreslagna.
 
Ted Rosvall

2002-07-10, 12:44
Svar #13

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ted Rosvall
Du svarar som du vill, var finns sakligheten och de raka svaren! Du räknar som du vill. Visst tappar förbundet mer än sina stödjande medlemmar om de nya stadgarna går igenom. Enligt bokslutet i årsboken genererade stödjande medlemmar år 2001: 1.788.000:-. Det är inte lite, det är 1/3 utav totala intäkterna. Räknar vi sedan bort summan för ShF o Sv Antavlor ( 687.000:-), så blir det netto kvar i runda slängar 1.100.000:-. Det är väl inte pengar att förakta. Det är ju 20% utav totala intäkterna. Att på ett rakt bräde sopa undan pengar i denna omfattning är både dumt o ansvarslöst. Att kalla medlemmarna sekunda = i andra hand är cyniskt. Det är medlemmarna som är ryggraden i förbundet. Det är medlemmarna som på stämman för fram sin röst och yttranderätt. Det är medlemmarna som utser/väljer styrelse. Det är medlemmarna som genom sina avgifter betalar arvoden och Amerikaresor! Väljs stödjande medlemmar bort på stämman, har det valts bort en viktig del som har varit bra i förbundet. Qvalitet med Q. Jag ställde en del frågor till dig Ted Rosvall i tidigare inlägg ovan här. Jag har inte fått ngt rakt svar på dessa, utan en massa undanglidningar eller inget alls. Det kanske är svårt att svara en märklig Jan-Christer som ställer så många frågor som kanske är besvärande.? Eller är det svårt att svara rakt. Annars får jag väl upprepa mig tills jag får svar, jag börjar bli van vid detta nu. Jag trodde tills nu att förbundet främjade forskningen i Sverige. Börjar inse att så tydligen inte är fallet. Nya kvastar kan nog sopa bra men underlaget kan åka med om det vill sig illa.  
Sommarhälsningar från nuvarande stödjande medlemmen Jan-Christer

2002-07-10, 12:56
Svar #14

Mikael karlsson

Hm Jan Christer..
Är det inte så här om du läser inläggen från Jörgen Tollesson.
 
Att om man vill ha tidningarna,rabatterna betalar man fortfarande 180 kr
Men är då :
PRENUMERANT
 
Däremot Glider Ted undan vad denna debatt egentligen handlar om.
 
Kvalitetsutredningen varför man fritt kan få den för 40 kr eller läsa hos någon av medlemsföreningarna
Och inte kan få läsa den via internet.
Detta måste ju vara för att om någon förening som inte lyder under Släktforskarförbundet snor detta material!?
Men hallå, dels ska ni ju inte tjäna pengar på den,
Sen lite svår och undanhålla denna när man ändå på ett krångligare vis låter 40-50 tusen medlemmar kunna få den på något sätt,,,
 
Nä det måste ju vara vikten ni tänker på,, få lite motion kopiera, springa till posten,, eller bli allmänt sysselsatt...
 
Nä kom fram nu och svara på Jörgen Tollesons inlägg .
 
Varför lösenord så vi inte kan ta del av den?
 
Ps den e väll copyright skyddad eller nått så skulle nån sno denna rakt av stäm dem då...
 
Mvh
Micke

2002-07-10, 13:35
Svar #15

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
De stödjande medlemmarnas vara eller icke vara har diskuterats i många år, inte minst här i Anbytarforum. Det är alltså inte en diskussion som började när vi fick ny ordförande. Förbundsstyrelsen (där cirka hälften är kvar från den gamla tiden) har nu, efter att föreningarna har fått säga sitt, lagt ett förslag som verkar ha brett stöd ute i landet. Sedan är det riksstämman som beslutar.
 
Frågan är hur många av dagens stödjande medlemmar som vet vad medlemskapet egentligen innebär? Hur många har läst det finstilta, och vet vad de egentligen betalar för?
 
Kanske är det en del som inte vill vara bara prenumeranter när det stödjande medlemskapet upphör, men i så fall får de ju inte heller längre Släkthistoriskt Forum och Svenska Antavlor. Å andra sidan är jag övertygad om att det finns minst lika många föreningsmedlemmar, som nu inte bryr sig om att bli medlemmar i Förbundet när de redan är medlemmar i en eller flera föreningar, men gärna prenumererar på tidskrifterna när de blir erbjudna det. (Observera att föreningarnas alla medlemmar alltså inte får tidskrifterna i dag, endast de stödjande medlemmarna. Men även föreningsmedlemmarna kommer att kunna prenumerara.) Så när det gäller Förbundets ekonomi, så tjänar man säkert in på gungorna vad man förlorar på karusellen.
 
Men facit har ju ingen av oss förrän efteråt.
 
F.ö. ska man när man räknar ut Förbundets överskott från dagens stödjande medlemmar inte bara dra av kostnaderna för ShF och Sv. Antavlor, utan också rabatten vid köp av böcker m.m.
 
Men för att återgå till ämnet för den här diskussionen - Kvalitetsutredningen. Finns det någon som har läst den och har några kommentarer om innehållet?
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-07-10, 13:39
Svar #16

Mikael Wikman (Philippos)

Angående Tord Påhlmans påstående om närvaro- och yttranderätterna vid stämman, kan följande citat ur både nu gällande stadgar och liggande förslag förtjäna att påpekas.
 
? 11. Omröstning vid riksstämma
Medlem i medlemsorganisation och stödjande medlem, som inte är ombud, har närvaro- och yttranderätt men inte rösträtt vid riksstämman.  
(Ur nu gällande stadgar)
 
? 11. Omröstning vid riksstämma
Medlemsföreningars medlemmar, som inte är ombud, har närvaro- och yttranderätt men inte rösträtt vid riksstämman. [mina kursiveringar]
(Ur liggande stadgeförslaget)
 
Stadgeförslaget kan läsas  här.
 
Några förändringar beträffande personers, som icke är ombud (observatörer), närvaro- och yttranderätter kommer med liggade stadgeförslag sålunda icke att inträffa.

2002-07-10, 14:01
Svar #17

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag tror att du missuppfattat detta. I dag har du närvaro- och yttranderätt såsom stödjande medlem. Du behöver alltså inte vara medlem i någon förening. Det nya stadgeförslaget innehåller inga stödjande medlemmar. Alltså måste du vara medlem i en medlemsförening för att få närvara och yttra dig. Prenumeranter får ingen närvaro- och yttranderätt i egenskap av prenumeranter. Detta betraktar i varje fall jag som en inskränkning i demokratin. Därför tycker jag i ett av mina ovanstående inlägg att de stödjande medlemmarna skall åka till Borlänge och yttra sig om stadgeförslaget - så kanske vi kan få finnas kvar, till allas fromma.

2002-07-10, 15:22
Svar #18

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6925
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 17:06
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
En förening har enskilda personer som medlemmar, medan det är organisationer/föreningar som utgör ett förbunds medlemmar. Dagens blandning av föreningar och stödjande medlemmar gör alltså Släktforskarförbundet till en organisatorisk skvader.
 
Nog är det en underlig ordning att det är föreningarna som är fullvärdiga medlemmar med röst- och motionsrätt, medan personer som inte är medlemmar i dessa medlemsföreningar (och inte heller har egen röst- och motionsrätt) kan komma till riksstämmorna och delta i debatten inför besluten - särskilt som de egentligen bara är prenumeranter som av missuppfattade skattetekniska skäl kallas stödjande medlemmar! Inte har prenumeranterna på Post- och Inrikes Tidningar yttranderätt i riksdagen - för att nu hårdra det lite. (Men bara lite... J)
 
Det är ju valfritt om man vill vara medlem i någon förening eller inte. Är man det så har man alltså närvaro- och yttranderätt på riksstämmorna, såväl nu som efter den föreslagna stadgeändringen. Och förhoppningsvis finner landets släktforskare också andra skäl att vara medlem i en förening. Kanske rent av dess egen verksamhet?
 
Men låt oss nu diskutera Kvalitetsutredningen! (Säger jag efter att åter igen ha kommenterat de stödjade medlemmarna...)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2002-07-10, 15:55
Svar #19

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Micke,
Nej, jag glider verkligen inte undan.
Fråga, och jag skall svara!
 
Anledningen till att kvalitetsutredningen nu finns tillgänglig för våra medlemsföreningar som en PDF-fil på nätet är, att ett antal föreningar kom med det förslaget. De ansåg, och förbundssyrelsen höll med, att föreningarna i sin kursverksamhet och på medlemsmöten skulle vara betjänta av att lätt och behändigt kunna skriva ut valda delar av utredningen, kanske göra overhead-bilder o.s.v. Som en följd av detta förslag beslutade så förbundsstyrelsen på förra mötet i enlighet med detta.  
 
Det kan tänkas att det också skulle vara bra att ha utredningen fritt tillgänglig för alla, men sådant var inte det förslag vi hade att ta ställning till. Jag har nu tagit initiativ till att ärendet åter kommer upp på nästa styrelsemöte, så får vi se om vi beslutar om någon förändring eller inte.  
 
Mvh
TED

2002-07-10, 16:18
Svar #20

Mikael karlsson

Ted !
Då är jag nöjd i denna sak får vi hoppas styrelsen tar ett logiskt . beslut..
Och låter detta bli fritt tillgängligt..
Annars hoppas jag de ger en välldigt bra orsak ...
 
Mvh  
Micke

2002-07-10, 16:20
Svar #21

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
När hålles nästa styrelsemöte?

2002-07-10, 16:53
Svar #22

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Ted Rosvall
Några korta raka frågor som jag hoppas inte skall vara svåra att besvara. Vi fick ju till sist ett svar om varför vi måste gå den krångliga vägen för att kunna ta del av kvalitetsutredningen. Jag tycker personligen inte att det Qvalitet i ordets betydelse.
Om det nya förslaget går igenom och förbundet då kastar ut de stödjande medlemmarna som inte är föreningsanslutna. Hur blir det då i följande frågor?
 
1. Stödjande medlemmar genererar i stort 1 mille netto. Hur skall detta kunna kompenseras om inte alla vill bli prenumeranter?
2. Prenumeranter har väl inga rabatter eller hur? (Stödjande har det idag !)
3. Hur skall man vara med i Rötters Vänner ? I dag gäller det att man är stödjande medlem.
4. På startsidan finns länk för den som är intresserad av att bli stödjande medlem. Är det inte på sin plats att nämna där att villkoren kan bli annorlunda efter stämman, eller gäller medlemskapet endast för i år?
Jag har frågat och du har lovat svara enligt ditt senaste inlägg (2002-07-10 15:55)
Soliga sommarhälsningar från nuvarande stödjande medlemmen Jan-Christer

2002-07-10, 17:31
Svar #23

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jan-Christer,
Här kommer mina raka svar:
 
1/  Förbundsstyrelsen utgår ifrån att i stort sett
alla de som idag har Släkthistoriskt Forum (med Svenska Antavlor) kommer att vilja fortsätta med det efter det att de nya stadgarna har börjat gälla. Intäkterna blir då ungefär desamma som idag.
2/  Förbundsstyrelsen kommer att se över rabattfrågorna efter stämman i Borlänge. Det är ingen id? att göra det innan vi vet vad som kommer att gälla. Som det är idag har vi två olika priser i vår prislista, ett ordinarie pris (som nästan ingen betalar) och ett rabatterat pris (som nästan alla använder sig av). Dessutom har våra föreningar 15% rabatt på alla våra produkter. Det har funnits tankar om att införa ett enda utpris (det lägre), med rabatt endast till medlemsföreningarna, men några beslut är inte fattade i avvaktan på de nya stadgarna.
3/ Förbundsstyrelsen räknar med att öppna Rötters Vänner för alla som vill vara med. Även här avvaktar vi med beslut till efter stämman.
4/ Medlemskapet gäller givetvis endast för i år (2001) och eftersom det bara är några veckor kvar till stämman är det knappast någon id? att börja ändra i alla de texter och reklamrutor som berör de stödjande medlemmarna. Villkoren blir f.ö. inte annorlunda efter stämman, även om de nya stadgarna skulle tas. Ändringen kommer att ske vid årsskiftet.
 
Välkommen med fler raka frågor!
 
Mvh
Ted Rosvall
Förbundsordförande

2002-07-10, 18:24
Svar #24

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Tord,
 
nästa styrelsemöte hålls torsdagen den 22/8 i Borlänge. Den nyvalda styrelsen (efter riksstämman) har sedan sitt konstituerande sammanträde söndagen den 25/8.
 
Mvh
TED

2002-07-10, 18:26
Svar #25

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Jan-Christer,
 
Jag skrev visst 2001 - det skall givetvis vara 2002.
Schäkta!
 
Mvh
TED

2002-07-10, 18:50
Svar #26

Mikael Wikman (Philippos)

Tord,
 
Ja, det slog mig senare, så jag måste giva dig rätt på den punkten. Men huru pass stor är den mängd av personer, som dels enbart är s.k. stödjande medlemmar, dels brukar besöka stämmorna för att göra sina röster hörda, dels inte värdesätter förbundets publikationer Släkthistoriskt Forum (inklusive Släkforskarnas årsbok) och Svenska antavlor så pass mycket att de inte kan tänka sig att prenumerera? För det är ju egentligen vad vissa oroar sig för i denna debatt: om möjligheten till stödjande medlemskap avskaffas och ersättes med möjlighet till prenumeration, så kommer förbundet att få ett färre antal prenumeranter än stödjande medlemmar, vilket i sin tur leder till minskade intäkter. På vilka fakta grundas den implikationen? Ingen har kunnat göra riktigt troligt, att antalet stödjande medlemmar, som enbart är stödjande medlemmar av några idealistiska skäl och för vilka sålunda exempelvis erhållandet av förbundets publikationer är egalt, är så pass stort, att avskaffandet av de stödjande medlemmarna som institution skulle leda till något större inkomstbortfall. Varför skulle, om man avskaffar möjligheten till stödjande medlemskap men samtidigt ersätter det med möjlighet till prenumeration, de nu s.k. stödjande medlemmarna då välja, att sluta prenumerera på dessa publikationer? Jag kommer inte att göra det.
 
Eftersom jag har läst hela utredningen, återkommer jag senare med en del kommentarer om den.

2002-07-10, 19:06
Svar #27

Mikael karlsson

Skall inte lägga mig i saken som sådan angående  
Medlem kontra Prenumerant..
 
Men visst måste man väll man som prenumerant..
kunna ta del av rabatterbjudande etc
precis som idag ..
 
Men som tidning förhandlar sig till bra erbjudanden för sina LÄSARE ,, exvis hos Genline eller annat som kan vara intressant för gemene man..
 
Och då måste man väll ändå rimligtvis behålla de såkallade Stödjande madlemmarna som prenumerant..
saken är ju i princip den samma..
 
Eller har jag fel här TED?
Mvh
Micke

2002-07-11, 10:23
Svar #28

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
När det gäller förbundets avtal med företaget Genline AB, meddelade vi dem redan vid avtalstillfället att våra stödjande medlemmar eventuellt kommer att omvandlas till prenumeranter. Denna ändring kommer INTE att påverka möjligheterna till eller priset på abonnemang.
 
Vi får återkomma till övriga rabattdiskussioner efter riksstämman.
 
Mvh
TED

2002-07-11, 11:09
Svar #29

Jonas Kuschner (Jonas)

Ted skriver ovan om kvalitetsutredningen, att den enskilde släktforskaren kan [k]öpa eller få den via sin förening. Eftersom förbundet alltså i teorin redan har gjort den fritt tillgänglig, och dessutom tillgänglig utan kostnad för den enskilde forskaren, kan jag inte se något principiellt skäl mot att förbundet dessutom gör den lättare tillgänglig för den enskilde. Själv är jag kanske som GF-medlem priviligierad, men det är inte alla föreningar som har ständigt öppna kanslier och bibliotek. För många föreningsmedlemmar, inte minst i glesbygd och särskilt sådana som bor långt från sin förening, är det inte så lätt att när som helst komma upp på föreningen och få tag på utredningen.
 
Man kan även se detta ur ett annat perspektiv, alltså inte utifrån den enskilde släktforskarens och medlemmens rätt till information utan utifrån den nytta ett sådant tillgängliggörande skulle innebära för själva kvalitetsdiskussionen och alltså för svensk släktforskning i allmänhet. De släktforskare som verkligen är intresserade av att ladda ned och läsa igenom utredningen är kanske en liten minoritet av landets släktforskare, men kan å andra sidan förmodas vara så intresserade av frågan att de även skulle kunna ha värdefulla synpunkter att bidra med och på så sätt föra diskussionen framåt. Det skulle alltså gagna svensk släktforskning att göra utredningen tillgänglig utan lösenord och annat tjafs.  
 
Dessutom kunde det väl vara lämpligt att tillgängliggöra utredningen nu under denna tydligen mest blöta sommar när många intresserade dessutom kan tänkas ha tid att både sätta sig och läsa den och att sedan skriva ned sina kloka synpunkter och sända in dem till Rötter eller Anbytarforum. Då kanske vi här kan få se en riktigt intressant debatt om kvalitet i släktforskningen, och inte bara en metadebatt.
 
Om Ted inte vill ta på sig ansvaret att fatta beslutet att göra utredningen nedladdningsbar utan lösenord, borde det vara en mycket snabb och enkel sak att besluta per capsulam.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna