ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur levde våra förfäder  (läst 2174 gånger)

2000-09-27, 20:19
läst 2174 gånger

Lennart Carlzon

JORDMAGNETISM. Var det vanligt i hela Sverige, att torp och gårdar, och fähus, byggdes med kryssen från jordmagnetism i hörnen? p.g.av att det ansågs vara farligt att vistas i kryssen, även brunnar lades mitt i en ruta Vet någon hur långt tillbaks detta förekom? Hade allmogen kunskapen om hur man mätte ut magnetismen eller tillkallades experter Jag vet att även domarringar är lagda i ett visst mönster efter jordmagnetismen och dessa är ju väldigt gamla

2000-09-28, 19:24
Svar #1

Roland Johansson

Det har aldrig förekommit.  
 
Vetenskap och Folkbildning

2000-09-29, 07:43
Svar #2

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Den påstådda jordmagnetismen med dess kraftlinjer har ju på senare tid börjat nämnas mer o mer i samband med de äldre husens placering etc.
Än så länge hör jag till de starkt tveksamma till de nu mer allt vanligare påståendena om att dessa linjer hade en avgörande betydelse vid hus- kyrko- fästnings- eller andra byggen.
Min fråga: Har någon i sitt forskningsarbete, eller på annat sätt, hittat i någon gammal källa att det vid exvis husbyggen m.m. tagits hänsyn till dessa kraflinjer. Har någon funnit någon samtida notis om att exvis slagrutemän eller andra kloka varit inblandade i sådana arbeten?
Jag efterlyser äldre källor i ämnet.
 
Mvh
 
Rolf Liljhammar

2000-09-29, 10:51
Svar #3

Lennart Carlzon

Hej Rolf.
Att hus placerades med hänsyn till kryss är ett
faktum, detta går ju fortfarande att konstatera.
Frågan är ju bara hur vanligt detta var, om det  
var mera vanligt i en viss landsända. Du kan själv prova med 2 vinklade svetstrådar detta
fungerar till 100% Att det som Roland säger aldrig
försigkommit vet åtmindstone många äldre torpägare i Skaraborg är helt fel.Du har ca 4m
mellan linjerna och om du kollar storleken på rummen upptäcker du att dessa mått väldigt ofta
gäller för de gamla torpen.
Hälsningar Lennart.

2000-09-30, 07:11
Svar #4

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej Lennart.
Jag vet för litet för att säga att det inte byggdes hus efter jordlinjerna, jag vet för litet för att säga att husen byggdes efter jordlinjerna.  
Kort o gott - jag vet för litet.
Trots att jag följt med en god vän och sett tydliga utslag på de svets- eller metalltrådar du nämner, är jag ännu inte övertygad om att de legat til grund för husbyggen.
Jag tycker att någon skriftlig källa skulle ha nämnt någonting i den vägen före något så närliggande som 1970-80-talet, då jag tror att uppfattningen började spridas. Jag har inte sett någon sådan.  
Att då fråga om det finns det någon som helst ännu äldre skriftlig källa, eller andra uppgifter från personer födda före, låt oss säga, 1900, om byggarens hänsyn till dessa jordlinjer kanske är att ta i?
 
OK, jag håller med om att man kan finna mycket genom att mäta och vinkla kring äldre byggnader, men jag tror också på det gamla talesättet den som söker, han finner. Vill man hitta matematiska samband i någonting, då kan man också hitta det.
Jag tänker bla på den s k pyramidologin, där man genom att mäta Keops-pyramiden kors o tvärs kan hitta vilka uppgifter som helst.  
En annan matematiker lär, som jämförelse, ha mätt en pizza-kartong hit o dit, och fann då årtalen både för syndafloden, Halleys komet, Kristi födelse m.m.
 
Som sagt, utan att förkasta torierna om jordlinjer, jag vet som sagt för litet, vill jag inte heller ta till mig dem utan att fått mera kött på benen.
Först vill jag i alla fall få veta om verkligen våra förfäder rättade sig efter dessa linjer, eller om det bara är vi i vår generation som påstår detta.
 
Mvh
 
Rolf L

2000-09-30, 09:39
Svar #5

Per-Anders Lundh (Pal)

Diskussionen om att jordlinjer, Currykryss och allt vad det kan kallas är intressant. Rolf Liljehammars inlägg ovan är mycket fruktbar anser jag. Dvs: Finns det något belägg i form av historiska dokument för att man använde sig av detta i när man byggde hus eller annat förr i tiden? Jag anser att om det var så att detta var en spridd kunskap borde någon ha skrivit ner något vid något tillfälle som bevarats till eftervärden. Något protokoll borde innehålla någon not om detta.
Detta är intressant i sig, men en helt parallell diskussion till frågan om dessa linjer och kryss överhuvudtaget påverkar oss eller ens existerar. Historien, liksom dagens samhälle är fullt av desinformation och myter.
 
Per-Anders Lundh

2000-09-30, 12:38
Svar #6

Lennart Carlzon

Att dom existerar därom råder väl inget tvivel.
De är ju fullt mätbara. Betrakta tex en duva som släpps lös, denna gör en rundsväng innan den sätter av hemåt, nu vet även jag att duvan har flera orienteringsmetoder, men ändå. Jag personligen tror inte det är en tillfällighet att ex. vis gamla brunnar ligger mitt i kryss. Man får ej jämföra magnetlinjer med slagrutor detta är något helt annat.Jag håller med om att det är konstigt att inget mig veterligen är nedskrivet om denna sak. Tilläggas kan ju sägas att det finns Svenska storföretag som på fullt allvar tagit hänsyn till magnetismen vid placeringen av datorer på arbetsplatser. Vi kanske inte kommer gåtan närmare.
Men intressant är det.
Lennart.

2000-09-30, 13:08
Svar #7

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hej igen Lennart m fl!
Att jordmagnetism finns har aldrig blivit ifrågasatt, alla har vi väl arbetat med en kompass någon gång. Att det kan visa sig i starkare eller svagare linjer ser jag som troligt.
Men - använde sig våra förfäder av den kunskapen, hade de överhuvudtaget den, - och hur mätte de i så fall ut hur och var linjerna gick?
Frågan blir intressantare och intresantare för vart inlägg.
 
Mvh
Rolf L

2000-09-30, 15:57
Svar #8

Per-Anders Lundh (Pal)

Här är nog inte rätta platsen att diskutera huruvida currykryss, Hartmannlinjer mm existerar eller ej. Att de med självklarhet skulle göra detta så som Lennart ovan hävdar måste dock bestämt bemötas. Läs gärna ett inlägg från docent Per-Pla Qvist vid Umeå Universitet http://www.teknat.umu.se/popvet/POP/jord.html
Diskussionen som jag finner intressant är ju den om våra förfäder hade några ideer överhuvudtaget om detta och om de tog hänsyn till detta (oavsett linjernas existens eller ej) när de gyggde hus mm.
 
Per-Anders Lundh

2000-09-30, 23:47
Svar #9

connylindström

Apropå den tidigare diskusionen om fönsterglas i allmogen..
Jag har för mej att jag har läst om att man tidigare spännde ut svin-magar till fönster. Det låter väl rimligt iallafall sommartid.
Och sedan angående benämningen fönster så tror jag inte att det automatiskt betyder GLAS-fönster.
                       MVH/Conny

2003-04-03, 08:48
Svar #10

Utloggad Ylva Samuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 10:21
    • Visa profil
Hej. Jag har just fått ta del av en skifteskarta från en gård i 1780-talets Kronoberg (V:a Torsås). Men jag blev förvånad eftersom samtliga ängar och hagar tycks ligga en bra bit ifrån själva huset. Runt huset finns en ring med ganska så rejäl omkrets, men det anges inte vad denna ring innehöll. Jag tycker ju även att det borde ha funnits en hel del skogsmark till fastigheten. Kan det verkligen vara så att man hade skogen närmast huset, och sedan låg hagarna en bit ifrån? Det låter inte riktigt rätt, men jag hoppas att någon som känner till detta bättre än jag kan ge mig ett svar på hur det kan ligga till.
Funderar även på omyndiga kvinnor. Det här med att de förblev omyndiga om de inte gifte sig, var det så även så sent som på 1860-talet?
Tacksam för all hjälp. Ylva

2003-04-03, 11:29
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Från 1858 kunde ogift kvinna över 25 år anhålla hos häradsrätten att bli myndigförklarad. Från 1863 blev alla ogifta kvinnor myndiga vid 25 år och 1884 fick kvinnor samma myndighetsålder som män, d.v.s. 21 år. Gift kvinna stod under mannens förmyndarskap till 1920.
 
Min mormor, f 1885, som i stort sett klarat sig själv sedan 13 års ålder, klagade ännu på gamla dagar över vad svårt hon tyckte det var att bli omyndigförklarad när hon gifte sig 1908, även om morfar var en vänlig man.

2003-04-03, 21:34
Svar #12

Utloggad Ylva Samuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2022-09-17, 10:21
    • Visa profil
Tack Elisabeth. Det trodde jag faktiskt inte, att ogifta äldre kvinnor var omyndiga så sent som år 1858. Men förändringen kom ju då ändå 1863. (Ja ja, skönt att det ändrades någon gång i alla fall!) MVH Ylva

2003-09-09, 22:46
Svar #13

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En tidsbild från Lommaryds sn i Småland 1691

Långt till Systemet  ?
Vänligen,
Olle Elm

2003-09-10, 21:25
Svar #14

Utloggad Jan-Christer Strahlert

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1111
  • Senast inloggad: 2015-01-12, 17:43
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/strjan/
Hej Olle
Hur fick prästen hem vinet, det rörde ju sig om 78 liter enligt Med mått mätt sid 40 !
Verkar vara dyrt oxå, 54 daler? för 78 liter !
Gällde nog att dricka i små klunkar
Jan-Christer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna