ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Huskurer  (läst 3983 gånger)

2003-10-27, 12:19
läst 3983 gånger

gunilla simon

Hej.
Är det någon som har gamla böcker el dyl hemma om huskurer som kan hjälpa mig?Skulle behöva lite råd ang.rastlösa ben.Vad finns att göra åt det?Någon som en ide?
Vänligen Gunilla.

2003-10-27, 15:47
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Gunilla,
 
Om det är den s.k. Fönstertittarsjukan, så är det enda som hjälper att promenera - gå så mycket som möjligt.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2003-10-27, 15:55
Svar #2

gunilla simon

hej Eivor och tack för ditt inlägg ang.restless legsMin gamla Far LIDER av just detta.Ingen hjälp finns att få,enl.läk.Han har i sina da?r varit myc.aktiv,bl.a sprungit Stockholm maraton många gånger,och promenerar nu myc.Men han får inte någon nattsömn pg.a sina rastlösa ben.Vill så gärna hjälpa honom men vet ej hur.
Vänligen Gunilla.

2003-10-27, 16:06
Svar #3

Mi Alforsen

Hej Gunilla!
 
Min mor led av restless legs och hon låg med fötterna lite högt och drog lakan och filt åt sidan, så att de inte täckte fötterna. Min svärmor, däremot, som också hade restless legs, hade en liten filt som tyngd över fötterna, när hon sov.
Har Din far försökt med stödstrumpor dagtid? De kan ibland hjälpa. Finns på apoteket.
Hälsningar
Mi

2003-10-27, 17:13
Svar #4

gunilla simon

Hej och tack Mi.
Jag ska genast ringa Far och ge honom förslagen.Hoppas något hjälper honom.
Vänligen Gunilla

2003-10-27, 18:03
Svar #5

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Hej Gunilla!
 
Om du söker på Google under antingen  Rastlösa ben eller  Restless legs syndrome så hittar du massor att läsa om denna sjukdom som tycks vara mycket vanligare än många tror.
 
Med vänliga hälsningar
Ann

2003-10-27, 22:01
Svar #6

Inger Johansson

Hej Gunilla!
Gå till en hälsokostbutik och köp ett preparat som heter Cardeze. Min bror led av kraftig kärlkramp och blev rekommenderad det preparatet med otroligt bra resultat! Sammansättningen i preparatet sägs rensa blodkärlen från förkalkningar och slagg som ger upphov till dålig blodcirkulation. Från att ha varit gravt rörelsehindrad p.g.a. sin kärlkramp har nu min bror  mycket, mycket bättre blodcirkulation och är en helt annan människa. Doseringen är 1 tablett per 10 kg kroppsvikt / dag. Alltså, väger han 75 kg skall han ta 7-8 tabletter per dag. Resultatet visar sej efter någon månad i form av mycket bättre blodcirkulation i kärlen.
MvH
Inger Johansson

2003-10-27, 22:25
Svar #7

Gunder Grünning

Min far led av restless legs de sista 30 åren av sitt liv. Läkarna vid Universitetssjukhuset i Linköping kunde enligt utsago inte göra något annat än att ge smärtstillande medicin (typ Doloxene). Orsaken kunde enligt undersökningar och prover INTE hänföras till dålig blodcirkulation, kärlkramp e.dyl. INTE heller kunde det bero på neurologiska orsaker. Han käkade smärtstillande tills värken och tabletterna bildade någon sorts symbios och han blev beroende av tabletterna utan att de hjälpte. Smärtstillande skall man inte ta för länge. En sak som min far inte provade var motion. Jag tror att man kan stilla det hela med att röra på sig så mycket som möjligt. Min far var också mycket rörelseaktiv som ung. Gymnast under militärtiden på 40-talet. Sedan byggnadsingenjör och sprang omkring på byggen och så. När han sedan blev arbetslös och satte/lade sig ner kom symptomen, först som oroligheter i benen, svårt att ligga stilla. Sedan kom värken efter några år men jag tror att han hade kunnat lindra det hela med motion.
Detta ger inte en god bild för din far men vem vet, rätt vad det är hittar läkarvetenskapen någon bot mot det. Man skall alldrig förlora hoppet.

2003-10-28, 04:11
Svar #8

Olof Almkvist

Är det inte stickningar som om man har klämt sig på en nerv som kallades för restlegg legs för i så fall betyder det att man ska gå mycket mera för att få igång circulationen bland nervbanorna.  Även om det skulle göra mycket ont.

2003-10-28, 09:26
Svar #9

Gunder Grünning

Det kanske det kan vara. Läkarna på US i Linköping förnekar dock att det har med nervbanorna att göra. Det kunde i alla fall inte påvisas med tester/prover. Men att man skall röra på sig tror jag är fullt klart. Problemet där är att det tar emot att röra på sig när det gör ont.

2003-10-28, 09:31
Svar #10

Gunder Grünning

Fönstertittarsjukan som någon innan nämnde är inte detsamma som Restless legs. Fönstertittarsjukan beror på dålig blodcirkulation i ett eller båda benen. Jag har själv råkat ut för det i vänster ben, och det berodde på en förträngning i ett blodkärl uppe i midjan någonstans. Det fixades med s.k. ballongteknik.

2003-10-28, 14:47
Svar #11

gunilla simon

Hej och tack för läsvärda inlägg ang.restless legsJag gjorde som Ann föreslog och har läst om RLS via GOOGLE.Det var en hel del att läsa igenom.Jag ska vidarebefodra alla era inlägg till min Far,så fåe vi se om han blir hjälp,på något sätt.Återkommer med svar till er senare.
Vänligen Gunilla.

2003-10-29, 13:36
Svar #12

Lena Larsson (Lenala)

Hej!
 
Råkade få syn på att det i Hemmets Journal utgiven 23/10 finns ett specialreportage om just restless legs.  
Har inte läst det själv, men det kan ju vara id? att undersöka om man är intresserad, de senaste rönen tror jag presenterades och vilken hjälp som finns att tillgå.
 
Mvh Lena L.

2005-11-13, 13:58
Svar #13

gunilla simon

Hej.
Min Far har i 2 veckor provat Sifrol mot sina rastlösa ben(restless legs)och är symtomfri!!!!!!!!
Helt fantastiskt!!Nu får han sova om nätterna.Ett tips till alla som drabbats av rastlösa ben
från mig
Gunilla.

2005-11-13, 14:42
Svar #14

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 15:37
    • Visa profil
Hej
Vad skönt för din far!!
Det går bra med Madopark också. Det viktiga är att veta att det finns hjälp mot detta besvärliga problem.
MVH
Christina H
Eagle

2005-11-15, 16:22
Svar #15

gunilla simon

Hej.
Min Far åt Madopark i flera år men det hjälpte inte honom.men det hjälper säkert andra.Det måste finnas någon komponent i Sifrol som inte finns i Madopark(eller tvärtom)Huvudsaken som sagt att det finns hjälp.
Vänligen Gunilla.

2008-09-12, 07:32
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Här skulle det vara kul om vi för varandra berättade om gamla huskurer från förr.
 
De här minns jag från mitt hem:
 
Diarré
 
Sura blåbär ska det vara. Enligt min mamma så hade sötade blåbär
motsatt effekt.
 
Tandvärk
 
Ta en Mangecyl/albyl och krossa den genom att lägga den i en matsked och med hjälp av ännu en matsked, så krossar man den. Lägg krosset i tanden (förr i tiden kunde tandtrollen ha gjort stora hål). Vips så försvinner värken.
 
Förstoppning
 
Forma en bit tvål så att den blir konisk. För in den i ändtarmen. Det dröjer inte länge förrän det ger effekt!  
 
Finns det fler tips?  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2008-09-12, 19:56
Svar #17

Utloggad Lena Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-10-24, 22:42
    • Visa profil
tugga mandlar noga o länge så försvinner halsbrännan. Hur får man bort vårtor när inte ens det nya frysmedlet funkar? Här även provat att gnida med rå ituskuren potatis som sedan kastas in i skogen men det hjälpte inte heller. Kanske min skog inte dög då den mest består av gles björkskog.

2008-09-13, 09:51
Svar #18

Utloggad Gun Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2021-01-23, 08:45
    • Visa profil
Hej Lena, Min mamma gned med en fläsksvål på en vårta som jag hade när jag var liten. Sedan var det någon procedur med fläsksvålen efteråt också som jag tyvärr inte minns men vårtan försvann i allafall.  
Gun

2008-09-13, 10:42
Svar #19

Utloggad Inga-Britt Ronnerfors

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2018-02-20, 14:11
    • Visa profil
Hej Lena
 
Jag har tagit bort vårtor på mina barn när de var små med en fläsksvål.
När man gnidit in vårtan med fläsksvålen skall man gräva ner den och när fläsksvålen
ruttnat då försvinner vårtan.
 
MVH Inga-Britt

2008-09-13, 11:04
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ett tips som jag läste om när barn (el. vuxna) blir åksjuk är att tejpa för naveln!!! Det skulle tydligen vara effektivt. Om det är en gammal huskur vet jag inte.
Ann-Mari Bäckman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna