ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kyrkans stolsindelning 1600-tal  (läst 530 gånger)

2006-03-08, 09:19
läst 530 gånger

Utloggad Sari Wilhelmsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1147
  • Senast inloggad: 2017-03-13, 21:21
    • Visa profil
Hej, har fått kopior med en biografi från Hvad nytt 1779. Biografin gäller Laurentius Thoreri Billichius. Och om hans fader står att han hette Tool (Thor) i Långesäter, Berg församling i Vadsbo Härad, han waret i sin tid mycket ansedd och aktad man och förmodeligen kyrkowärd (b).
 
I noten, b)Detta sluter man häraf, at vi stolsindelningen, som skedde d. 29 junni 1630, fick han frihet att sitta i Biskopsstolen, utom det han hade del i främsta Stolen bak i kyrkan. Delningen lyder så: Uti Choret: Stolen n:o 3, Biskopsstolen i hwilken står Tool i Långesäter... när Hans Wyrdighet Bispen eller eliest förnämlig män som behövan, icke äro tillstädes Bak i kyrkan, stolen N.o 1, Tool i Långesäter.
 
Alltså dom har tagit Tool för att vara kyrkwärd på grund av stolsindelningen. Kan detta stämma? Eller var han bara så högt aktad i församlingen att dom därav gett honom Biskopsstolen?
I artikeln står även att Man velat tagit denne Tool för att ha varit av gammal Adelssläkt, men jag har aldrig funnit bevis för detta, det har dom i artikeln inte heller gjort. En son Jonas blev dock som jag förstår det, på eget bevåg adlad till namnet Lejonram.
 
Hur ligger det till med stolsindelningen, jag trodde att dom verkligt rika adel m.m. fick dom finaste stolarna. Inte som aktad bonde eller kyrkvärd.
 
Har själv någon gång stött på stolsindelningen i Bergs kyrkoböcker, men jag har nog inte riktigt förstått vad där stod.
 
MvH Sari

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna