ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spel och dobbel  (läst 1044 gånger)

2001-02-08, 17:24
läst 1044 gånger

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
I en dombok från slutet av 1600-talet (Nora Hjulsjö härads tingsbok) hittade jag av en tillfällighet ett intressant mål som gällde spel med kast. Troligen gällde det väl tärningsspel, eller? Det fick mig i alla fall att bli nyfiken på hur omfattande sådan verksamhet kan ha varit vid den tiden och tidigare. Vilka spel förekom och vilka spelade? Är det någon som vet var man kan hitta sådan information på ett enkelt sätt?
Mvh Gunlög

2001-02-08, 21:25
Svar #1

Peter Funke (Fun)

Någon kan säkert ge en mer uttömmande information,
men enligt Upptäcktsresan (1994), utgiven av Svenska Kulturnöjen, var det under medeltiden som den kubiska tärningen blev vanlig i vårt land.
Vid utgrävningar i Edsholms slott (Grums kommun), som lär ha bränts ned på Engelbrekts tid, fann man tio tärningar. I lämningarna efter borgens hantverkshus fann man även halvfärdiga spelpjäser och tärningar.

2002-02-10, 15:24
Svar #2

Utloggad Håkan Elmquist

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2009-07-21, 14:07
    • Visa profil
Hej Gunlög!
En intressant fråga du ställer, jag sökte på Libris och fann bara två alster om spel och dobbel. Det ena en liten skrift på 31 sidor från en utställning i ämnet på Historiska museet 1972 och en bok om medeltida spel från 1999.  
 
Det borde finnas kortare beskrivningar insprängda i hembygdsböcker o dyl beskrivande olika spelformer under olika tider och i skilda delar av landet. Frågan är var, vet någon?
 
Min farfars morfar ska ha spelat bort tre gårdar under 1800-talet i Ysane socken, Blekinge. Vad spelade man i denna del av landet vid denna tid?

2002-02-11, 23:23
Svar #3

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vadslagning förekom väl tidigt och allmänt antar jag utan att sätta min heder på spel!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-02-12, 19:32
Svar #4

Utloggad Göran Ekberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 63
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 18:59
    • Visa profil
Jag har i domböckerna hittat två exempel på att det spelades. I det andra exemplet kan det möjligen röra sig om en musikalisk yttring.  
Sköllersta häradsrätt 13-15 juni 1625
hadhe alsomoftast warit i Lidstorp och spelat kort medh hans sälskap
Arboga rådhusrätt 1674
berättar att hos Harald hålls ett förargeligt leverne med dans och spel....

2003-08-18, 21:35
Svar #5

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Angående tärningar så har man vid utgrävningar i Skänninge i sommar funnit en tärning från tidig medeltid eller möjligen vikingatiden. (Källa:svenskhistoria.nu)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna