ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bloggar  (läst 1267 gånger)

2005-02-09, 19:44
läst 1267 gånger

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Finns det några släktforskarbloggar, tänker speciellt på svenska, eller bloggar gjorda av släktforskare på nätet? Vore kul om ni som har en sådan eller känner till en kan berätta om den här. Sökning på Anbytarforum gav bara en träff.  
 
Peter Funke har en aktiv blogg här. Den handlar mest om dagsaktuella händelser och inte så mycket om släktforskning.

2005-02-10, 13:23
Svar #1

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Nu finns det i alla fall en till! Registrerade bloggen  http://genealogi.blogspot.com/ tidigare idag. Tanken är att jag ska skriva ned mina tankar kring ämnen relaterade till släktforskning. Har ett tiotal uppslag på gång men vi får se när jag får tid att skriva.

2005-02-10, 13:34
Svar #2

Eivor Andersson (Ema)

Hej Martin,
 
Jag undrar vad det är för skillnad på en Blog (vad det nu betyder?) och en hemsida?
 
Frågar en okunnig - hälsn. Eivor

2005-02-10, 13:45
Svar #3

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Eivor.
I korthet kan man väl säga att en blogg är att jämföra med en form av dagbok där (ofta) även besökaren har möjlighet att kommentera enskilda inlägg (i motsats till en vanlig hemsida).
 
Blog är en förkortning för webblogg, mao en webbplats som innehåller periodiskt publicerade inlägg (för att citera sidan Anders länkar till ovan).
 
Då bloggen dessutom är strukturerad enligt vissa regler är det möjligt att prenumerera på nya inlägg för en viss blogg.
 
En annan fördel med en blogg är att man egentligen inte behöver någon kunskap om hur man bygger upp hemsidor (HTML m.m.) för att kunna administrera den.
 
/martin

2005-02-10, 14:39
Svar #4

Eivor Andersson (Ema)

Hej Martin,
 
Tack för Ditt svar.
Jag kommer tyvärr ingenstans när jag klickar på Anders här och bloggar, det blir bara en tom ruta. Kanske något fel i min webbläsare?
 
Det verkar likna Anbytarforum, lite grand.
Med alla clipartbilder som finns till Anbytarforum, skulle man ju kunna skapa en egen sådan sida, om man kände för det...
Vissa hemsidor har också en gästbok, för kommentarer.
 
Tack igen - hälsn. Eivor

2005-02-10, 14:51
Svar #5

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag använde formateringen `newurl{url,text} i mina länkar, Martin använde `link{url,text}. newurl öppnar länken i ett nytt webbläsarfönster. Har du stängt av den funktionen?
 
Har man en popupblockerare bör man tillåta länkar till fönster som man själv klickar på.

2005-02-10, 19:37
Svar #6

Eivor Andersson (Ema)

Hej Anders,
 
Tack för tipset, jag skall titta på det.
 
Hälsn. Eivor

2005-02-10, 21:46
Svar #7

Peter Funke (Aningen)

Trevligt att Du hittade min blog Anders, jag misstänker att Du är den förste besökaren, trots att den varit igång ett halvår...
Den gjordes mest som ett experiment för att se hur det fungerade. Det hela är ytterst okomplicerat, speciellt sedan de avskaffade HTML-taggandet. Man lägger lätt upp en sida på 10-15 minuter utan speciella förkunskaper, och det är helt gratis. Ser f.ö. att Carl Bildt börjat blogga hos samma leverantör, så man är i gott sällskap...
 
 Blogger

2006-05-07, 12:21
Svar #8

Karin Wassdahl

En registrerad blog finns på http://gammaltochnytt.blogspot.com .En del kulturhistoria, en del släkt, mycket från Ångermanland men även från andra delar av Sverige.

2006-05-08, 19:08
Svar #9

Utloggad Niklas Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2012-01-13, 11:55
    • Visa profil
    • anfyndet.blogspot.com
Det finns även en del bloggar med koppling till släktforskning på GenealogiQ.

2006-05-08, 19:23
Svar #10

Peter Funke (Aningen)

Söker man på ordet släktforskning på Blogger får man en  drös träffar! (Dock inte min...)
 
Intressant med dessa blogginlägg är att det bl.a. finns foton och släktuppgifter som nog inte alltid hamnat på Anbytarforum!

2006-07-02, 15:22
Svar #11

Celina Blomqvist (Celina)

hej!
 
skulle vilja tipsa om bloggen gammalt och nytt som handlar om släktforskning, främst
i ådals-liden. verkligen en välskriven och intressant
blog med många fina bilder och intressanta berättelser.  
 
//celina

2006-07-02, 15:23
Svar #12

Celina Blomqvist (Celina)

ser att det visst redan var tipsat om den bloggen.
nåväl, det är inte min blog så det kan ju inte skada
att skriva om den.  
 
//celina

2009-03-16, 21:29
Svar #13

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag skriver lite grann om min släkt på min blogg.
 
Bloggen genealogi.blogspot.com, hur kommer man in dit???
 
Måste man begära tillstånd.
 
Stefan

2009-03-17, 09:47
Svar #14

Utloggad Britt Flodetorp

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 15:21
    • Visa profil
    • www.flodetorp.se
Min släktforskningsblogg kan ni hitta här: https://brizzlo.wordpress.com
 
Jag skriver om mina funderingar kring släktforskning och problem jag stöter på men redovisar också mina resultat.
 
Mvh Britt

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna