ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Antal inlägg per socken - minst  (läst 1915 gånger)

2010-01-30, 10:55
läst 1915 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Många med mig har säkert funderat över att en del socknar har så få inlägg i AF och en del så många.
Själv är jag mest fascinerad av de som har få. Vad beror det på? Överlevde inga grenar från denna socken? Är människor som har anor i socknen ännu ej intresserade att söka sitt ursprung? o s v ...
 
Företeelsen blev aktuell för mig idag, när jag gick in och kollade efter svar på ett inlägg jag gjorde igår under Småland och . Som ni ser anropade jag Bondstorpsforskare, men jag kollade inte hur många som varit aktiva. Sedan Sam Blixt 1999 skrev sitt inlägg är det c:a 17 inlägg, varav 4 under 2010.  (Anders Berg har säkert någon statistikfunktion redo och kan visa oss grafer som förklarar  )
 
Vad hittar ni andra?
Vad tänker ni om företeelsen?
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-30, 12:49
Svar #1

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
I mitt hemlandskap Sörmland leder den lilla socknen Kattnäs bottenligan med 9 inlägg. Då ser jag församlingar som bildats under 1900-talet som 'utom tävlan'.
 
Att små församlingar får oproportionerligt få inlägg här, hänger väl samman med att sökproblemen är mindre där. Man kan ganska lätt söka igenom en husförhörslängd och risken för att förväxla personer är mycket mindre än i en stor församling.

2010-01-30, 17:38
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Hej Olle:
 
Kanske vet vi inte 100% vilka socknar, härader, församlingar eller ens kommuner våra förfäder kom ifrån. Vi får kanske veta det (med hjälp av andra!), men många flyttade ju på sig...så dessa begrepp blir tillfälliga för en hel del av oss.  
 
När jag sökt på t.ex. den släktgren som jag vet bott på ett ställe i hundratals år dvs, Palmqvistarna (i mitt fall) så har jag inte fått ett enda svar.. (men de hade ju en massa patronymikon, som är jätte svåra för oss amatörer att förstå oss på, hur vi ska tolka deras inbördes relationer med nya faders namn för varje generation etc.) men när man söker på namn, (riktiga) efternamn och andra stabilare karaktäristika, så kan det ju vara möjligt att någon uppmärksammar det på anbytarforum (eller andra släktforskar sajter) och svarar på frågor. Så enkelt tror jag att det kan vara Olle! massa konstiga socknar man aldrig hört om tittar man ju inte på...Det finns så många ställen som jag i varje fall aldrig hört om i t.ex. Sverige (även om jag rest en hel del tidigare som turnerande skådespelare runt i vårt vackra land)  
 
Mvh Steve

2010-01-30, 23:17
Svar #3

Utloggad Lars-Gunnar Sander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 321
  • Senast inloggad: 2019-03-27, 00:54
    • Visa profil
På tal om Kattnäs!
Här har jag upptäckt att det råder en monumental okunnighet t o m bland annars duktiga sörmlandsforskare. I gamla handlingar figurerar ju nämligen ifrågavarande socken med sitt ursprungliga namn som är Katrinenäs. Det är kanske anledningen till de fåtaliga inläggen på Anbytarforum.

2010-01-31, 17:44
Svar #4

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Ett av svaren på frågan är säkert att mer utforskade socknar debatteras mer. Ge ut en bok, CD-skiva eller lägg upp en hemsida om Bondstorp eller Kattnäs och inläggen om dessa socknar kommer att öka betydligt. Att döma av svaren på ställda frågor här i Af härrör kanske 70-80% av dem från sekundära källor. D.v.s. från register, utredningar, hemsidor m.m. tillgängliga på nätet, e-mejl, CD-skivor och tryckta skrifter. De lovvärda tappra som bl.a. söker läshjälp här och andra som ger sig tid att nagelfara de generellt besvärligare primärkällorna utgör ännu en förhållandevis liten skara.
En av trösklarna för ökad diskussion om mindre debatterade socknar bör alltså vara lägre tillgänglighet.

2010-01-31, 18:01
Svar #5

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Nej, större tillgänglighet skulle vara bättre och mer demokratiskt dessutom! Våra frågor och kanske svar dvs vad vi själva kommit fram till bör diskuteras och både tas på allvar men också skärskådas av dem som vet mera...
 
MVH Steve

2010-01-31, 18:13
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Karl Göran,
Jag har tänkt i liknande banor som Du och det ligger säkert mycket i det Du skriver. Dock har Jönköpingsbygdens Genealogiska Förening haft avskrifter för t ex Bondstorp liggande på nätet tills helt nyligen. Materialet har alltså varit relativt lättillgängligt.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-31, 20:10
Svar #7

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja jag förstår ju inte vad varken Olle eller Karl Göran diskuterar, för jag har en helt annan bakgrund...tror jag? Jag menar helt enkelt att våra frågor ska få diskuteras öppet och fördomsfritt här!
Det var inte fallet tidigare....alltså reagerade jag, utan att överhuvudtaget förstå vad dessa två Herrar talar om?! Socknar etc. är inte något många av oss vet något om, skulle jag vilja påstå! Det kan vara bra att veta att de har existerat, men idag känner ingen något för dessa begrepp längre... (åtminstone har jag aldrig mött personligen någon med förståelse för dessa entiteter!).  
Låt oss få söka också på andra kriterier och mer öppet, ty de flesta av oss är inte bundna till en socken, härad eller vad ni nu kallar det. Våra förfäder flyttade igen och igen oftast, också många gånger under sina liv...!
 
MVH Steve

2010-01-31, 21:16
Svar #8

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Det jag var intresserad av skulle kunna diskuteras här, framgår av rubriken samt av mitt första inlägg; Helt enkelt att en del socknar har så få inlägg i AF.
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2010-01-31, 21:21
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Steve, nog vet du att socknarna är grunden för all svensk släktforskning? Och om man inte känner till vilken socken en viss gård/by ligger i så finns det utmärkta böcker & register att slå i, eller helt enkelt använda Google.

2010-01-31, 22:03
Svar #10

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Jo Elisabeth så är det helt säkert, men vad göra om dessa personer har bott två år i en socken och tre år i nästa socken och flyttat mellan flera socknar, städer, härader och inte minst ändra länder dessutom...Jag slår som Du säger både på google, yahoo och andra sök sajter, och har läst dina böcker och andra skrifter m.m. Det är ju inte det jag menar! Under flera år var jag aldrig här på anbytarforum men på tyska sajter och andra släktforum ute i Europa etc.
 
Våra förfäder bodde ju inte bara på en ort (socken, härad, kommun eller stad etc.) utan flyttade ju fram och tillbaka och kom från utlandet och flyttade igen etc. Det socken Sverige som beskrivs här ibland, är inte det Sverige jag är uppfödd i, inte heller mina förfäder generellt! Ibland har släkter bott på samma plats i århundraden ibland under mycket kort tid. Det är endast detta jag menar Elisabeth! Jag har största respekt för ert kunnande, men ibland leder just detta kunnande till alltför många generaliseringar också!
 
MVH Steve

2010-02-01, 07:36
Svar #11

Sten Magnusson

Man ska också komma ihåg att om man skriver att t.ex. A föddes i Degerfors säger det nödvändigtvis inte vilket Degerfors som avses.
 
Det kan ju lika gärna vara det Degerfors som ligger i Värmland, Örebro län som det som ligger i Degerfors kbfd (AC), Vindelns kommun i Västerbottens län.
 
Sedan finns det ju flera olika bynamn Backa som ligger i olika socknar resp. län.
 
Mvh/Sten Magnusson

2010-02-01, 08:11
Svar #12

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Steve, jag förstår dig inte riktigt.  
Eftersom vi har en ganska heltäckande folkbokföring, så brukar flitigt flyttande inte vara något större problem, men det kan ta tid att följa dessa personer. Fast detta är ju ingen hastighetssport, utan det får lov att ta den tid det tar, så att forskningen blir så korrekt som möjligt.
Kanske kunde du komma med ett konkret exempel på dina problem, helst under en annan rubrik, så att vi inte knycker Olles tråd.

2010-02-01, 21:39
Svar #13

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Ja du har rätt Elisabeth! Jag vill inte knycka Olles tråd! Men kanske diskutera också andra sök möjligheter än socknar (inte för att det ska gå så mycket fortare än nu, men att det blir rätt) MVH Steve PS. Ursäkta mig Olle!

2011-07-23, 16:04
Svar #14

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 20:22
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Bondstorps socken har nu 34 inlägg, men Granhult bara 7. En förklaring är möjligen att den slogs ihop med Nottebäck 1837, men ändå väldigt få inlägg!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna