ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldsta släktträdet ?  (läst 3058 gånger)

2004-12-09, 17:45
läst 3058 gånger

Holger Ingemundsen

Internationellt
 
Fråga 1)
Äldsta släkkträdet på en idag levande person ( känd eller okänd) som finns dokumenterat?  
 
Fråga 2)
Äldsta släkkträdet på en idag levande kung/drottning/prins/prinsessa som finns dokumenterat ?
 
 
Sverige
 
Fråga 3)
Äldsta släkkträdet på en idag levande svensk ( känd eller okänd) som finns dokumenterat?

2004-12-09, 21:22
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Internationellt lär det längsta familjeträdet komma från kinesen Konfucius, 551-479 f Kr, farfars farfars farfars farfar Kong Chia som levde på 700-talet f Kr, som har 86 generationer efter sig i rakt nedstigande led. Avser detta endast söner till denne?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-12-09, 21:23
Svar #2

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Utgår från att frågan gäller hur långt tillbaka i tiden (hur många generationer) en idag levande person kan härleda sina anor. Kan ge min syn på det hela ur ett europeiskt perspektiv, då det är obekant för mig hur forskningsläget ser ut i andra världsdelar.
 
Man kan börja med att konstatera att för att komma så långt tillbaka i tiden som vi nu diskuterar, så måste man komma in på kungliga anor. Detta leder till att man nog kan hitta personer i alla tre kategorier som delar på rekordet.
 
Svaret på denna fråga är dessutom mycket beroende på vilka krav som ställs på de källor som används, när man rör sig så långt tillbaka i tiden så blir det alltid något av en gråzon. Ett nyckelord för att kunna diskutera detta över huvud taget är 'någorlunda'.
 
Ett vanligt (och någorlunda säkerställt) svar på denna fråga brukar vara att den som kan leda sina anor till kejsaren Karl den Store nog har kunnat föra sina anor så långt tillbaka som är källkritiskt möjligt i Europa. Gissningsvis härstammar en majoritet av dagens europeer från Karl den Store och vissa av dem har med källornas hjälp kunnat dokumentera vägen tillbaka. Från Karl den Store kan man sedan föra dennes anor fem generationer tillbaka, till biskopen av Metz och rikshovmästaren Arnulf och rikshovmästaren P?pin I l'Ancien de Landen (Maior Domus de Austrasia) vilka levde under första hälften av 600-talet.
 
Om man följer diskussionerna på nyhetsgruppen soc.genealogy.medieval finner man dock en annan, intressant koppling. På 400-talet(!) levde kung Fergus av D?l Riata. Fergus verkar ursprungligen ha varit bosatt på Irland men sedan flyttat till Skottland där han regerade, troligen tills dess att han avled i strid omkring år 501. Kopplingen till mer nutida personer (och med nutida menar jag folk som levde på 1000-talet) finner vi i de skottska regentlängderna. Bland annat härstammar den skottske kungen Malcolm III Canmore från Fergus.
 
En del erfarna historieforskare/genealoger, bland dessa forskaren Stewart Baldwin, verkar inte utesluta en bevisbar härstammning från Fergus, även om man då verkligen får finna sig i att balansera på gränsen till det okända/obevisbara.
 
Fergus diskuteras bland annat här: http://groups.google.se/groups?hl=sv&lr=&threadm=6bnh3p%24s8r%241%40news.campus.mci.net&rnum=5&prev=/groups%3Fq%3DFergus%2BD%25C3%25A1l%2BRiata%26hl%3Dsv%26btnG%3DGoogle-s%25C3%25B6kning (gick inte att länka).
 
En härstammning från denne kung Fergus skulle med andra ord troligen aspirera på något av dessa rekord som nämns ovan.
För egen del har jag registrerat en anlinje på 45 generationer mellan mej och Karl den Store. Mitt släktforskningsprogram stödjer som mest antavlor på 52 generationer, så där stannar mina dokumenterade anlinjer till kung Fergus.
 
Hälsningar
Martin

2004-12-09, 21:49
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag tror ämnet är ganska väl avhandlat under Anbytarforum: Ordet är fritt!: Hur långt tillbaka i tiden kan man finna sina anor? / Äldsta stamtavlan? (Den debatten är fyra olika debatter som slagits ihop som gäller detta återkommande ämne..)

2004-12-10, 08:14
Svar #4

Holger Ingemundsen

Stefan Simander,
söner eller döttrar.
 
Hälsningar
Holger

2004-12-10, 08:18
Svar #5

Holger Ingemundsen

Martin Casterud,
du uppfattade mina frågor rätt.
 
Hälsningar
Holger

2004-12-10, 08:37
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Martin Casterud,  
 
Jag har vid ett par tillfällen hamnat på dina hemsidor och fått anledning att fundera över dina dokumenterade anlinjer. Vem är t ex ana 1564581 Helga Knoppe? Var finns hon dokumenterad?

2004-12-10, 10:32
Svar #7

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hej Kaj!
Nu är kanske inte denna diskussion rätt plats för att diskutera detta, men jag bör väl ändå svara på din fråga.
Till att börja med kan jag nämna att en ny, bantad version av min antavla kommer publiceras i jul. Den kommer innehålla tydliga källhänvisningar och vara fri från anor jag bedömer osäkra, i sig ingen ursäkt för att tidigare ha publicerat sådana anor... (Detta betyder att många medeltidsanor till en början kommer tas bort)
 
Angående Helga Knoppe så utgår jag ifrån att du kan slå mig på fingrarna angående detta, men jag kan i alla fall ge min version.
Ett verk som jag använde vid sammanställningen av mina medeltida anor var Jan Ranekes 'Svenska medeltidsvapen' (ett misstag har det senare visat sig).
Raneke skriver att Stamfadern Hägge är möjligen den Helge, som var gift med en syster till Peter Knoppe. Dessutom har jag en referens till Historisk Tidsskrift 1891, s 137ff för Helge själv som jag ej kan kontrollera just nu. Nu när jag uppmärksammats på detta ser jag en rad svagheter med denna filation;
 
1. att enda källan verkar vara Ranekes 'Svenska medeltidsvapen'
2. att stamfadern Hägge inte nödvändigtvis behöver vara identisk med den Helge som Raneke uppger vara gift med en syster till Peter Knoppe
3. att systern till Peter Knoppe inte verkar nämnas vid namn i den källa jag angett
4. att en eventuellt känd hustru till Hägge per automatik inte behöver vara moder till Hägges son Jöns
5. att uppgiften publicerats och gjorts tillgänglig för andra utan tydliga källhänvisningar
 
Denna problematik går igen på andra anor i den antavla jag publicerat och är en av anledningarna till att jag just nu omarbetar det jag har.
 
Har du fler kommentarer (vilket jag utgår ifrån då du skriver 't ex' ovan) tar jag tacksamt emot dessa. Vikten av tydliga källhänvisningar och valet av källor är jag numera tydligt införstådd med. Ändå kan det ibland vara svårt att avgöra en uppgifts källvärde.
 
Peter får gärna flytta denna del av diskussionen till något som mer har med exempelvis källkritik att göra.
Hälsningar
Martin

2004-12-10, 11:05
Svar #8

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Eftersom de nio äldsta generationerna var män, så undrade jag om det fortsatte så i övriga 77 generationer, några raka led med döttrar kan ju därför inte vara aktuellt, om man med detta begrepp menar samma kön.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-12-10, 11:44
Svar #9

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Martin,
 
Jag är rätt nöjd med svaret och avstår från att slå dig på fingrarna, eftersom det kan fördröja uppdateringen av din antavla i onödan. Det kan ta betydlig längre tid att skriva med svullna fingrar . Jag har rätt nyligen skrivit om Hägge i Nästa (Kärda socken) och Peter Knoppes syster m fl i Släkt och Hävd 2003:1.
 
Det är för övrigt glädjande att allt fler kommer till insikt om att när enda källan verkar vara Ranekes 'Svenska medeltidsvapen' så är uppgiften nästan undantagslöst felaktig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna