ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: E-postadresser  (läst 1715 gånger)

2005-05-07, 11:52
läst 1715 gånger

Gabriel Frisk

Jovist kan man t.ex. med javascript gömma vad som helst, men frågan är om det blir något enklare. Är det meningen att adressen i ditt inlägg ovan skall vara klickbar? Hos mej är den inte det. Jag måste kopiera och klistra och ändra också din adress för att kunna använda den...
 
Mvh
Gabriel
DIS-medlem #14972

2005-05-07, 12:12
Svar #1

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Visst borde vi kunna hitta en central lösning på detta. Antingen en som krypterar det hela så att det blir klickbart men ändå säkert (har hört om det, men tror inte det är så lätt). Eller så helt enkelt lösningen att e-postadressen presenteras som en bild (helt eller delvis); det blir ju allt vanligare ute på nätet.
 
Tekniskt är jag oinsatt i detta, så t.ex. det som Gabriel nämner sist i inlägget 08.31 ovan får vara något för de som någon gång framöver kanske kikar på detta..
 
 
-Annars löser ju bra spamfilter en hel del; tidigare har jag (trots min e-post rikligt presenterad :-) haft högst några få spam om dagen. Nu har det dock kunnat bli 15-20/dag vilket jag tror beror på att något gjorts om och att filtret måste beställas/aktiveras på nytt.
 
Men då jag nu häromdagen tog och började använda Outlook 2003 för min e-post på en ny dator såg jag hur trevligt den direkt slänger spammet i en egen mapp. Resultatet blev plötsligt att det kommer riktigt lite i inkorgen..  
 
-Men jag skall nog snegla på Mozillas Thunderbird (som nämns av Anders Ryberg), då jag ändå kör med deras Firefox som webläsare rätt flitigt.

2005-05-07, 12:13
Svar #2

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Måste man kunna klicka på e-mail-adressen? Kan man inte skriva ut sin adress med at och sedan får man själv använda sig av den, som man gör med alla andra e-post-adresser man får.
 
Förlåt en som kanske inte riktigt fattat det hela!
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-07, 13:02
Svar #3

Gabriel Frisk

Ann-Mari,
att adressen är klickbar (vilket den inte behöver vara) betyder i det här fallet att ditt e-postprogram öppnas med mottagaradressen automatiskt inskriven i rätt fält. För att du ska kunna sända majlet måste adressen vara rätt formaterad, vilket den inte är om man har gömt den för robotarna på sätt som tidigare beskrivits ovan. Du måste alltså rätta till adressen först så att den blir giltig. Prova att klicka på namnfältet längst uppe till vänster där det står Gabriel Frisk så kan du sända ett testmajl till mej. I adressfältet står det goe mjiumjau pp punkt inet punkt fi, ändra mjiumjau till @, ta bort alla mellanslag, . i stället för punkt och resten som det är så bör det fungera.

2005-05-07, 13:31
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gabriel!
 
Jag fick det inte att fungera. Jag bytte ut mjiumjau till @ tog bort alla mellanslag och satte punkt där punkt stod. Vad gjorde jag för fel? Skall mailet verkligen avslutas med fi?
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2005-05-07, 13:46
Svar #5

Gabriel Frisk

Ann-Mari,
då har du tagit bort för mycket eller för litet, ja, jag bor i Finland och har finsk adress, därför .fi!
 
Nu skriver jag in adressen i klartext (den är ändå redan spammad så...)
 
Prova nu!

2005-05-07, 16:02
Svar #6

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Detta med epostadress läsbar för robot är bara ett problem för icke röttervänner. För oss som loggar in presenteras epostadressen genom ett cgi-script, som inte kan följas av en robot utan särskild programmering för just denna site.  
Det är enkelt att kolla vilka sidor som läcker epostadressen genom sökning på sin epostadress i google t.ex.

2005-05-07, 16:17
Svar #7

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej!
Min e-postadress är inte dold, men jag får inte särskilt mycket skräppost till den (peppar-peppar). Däremot har jag 3 brevlådor som är kopplade till 3 olika hemsidor och ligger/låg ute med snabel-a adress. En av dem får en förskräcklig massa spam, den andra en del och den tredje nästan ingen alls. Allt detta filtrerar jag bort genom e-postprogrammet Incredimail (betalvarianten; finns i svensk version). Där finns en knapp som heter avancerad och genom den kan jag se all inkommande post till de olika brevlådorna på servern. Spam-brev, uppenbara virusbrev och sådant som kommer från okänd avsändare utan ärenderad raderar jag på servern och hämtar bara hem sådan post jag vill/ska ha. I Incredimail finns även finessen att det varnar om tysta e-brev skickas (dvs. brevsändande som virus sätter igång). Dessutom kan jag föra över alla brev som finns i mitt system från en dator till en annan (bra när man är på resande fot eller byter dator)
 
Mvh
Bibi

2005-05-07, 16:47
Svar #8

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bo-Arne!
 
Menar du att man skriver sin e-postadress i sökrutan på Google?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-07, 17:05
Svar #9

Utloggad Bo-Arne Östborg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2023-07-07, 21:17
    • Visa profil
Ann-Mari, just så. Fyll i din epostadress i sökrutan och sök. Du bör inte få någon träff.
Själv får jag tyvärr träff på en trädgårdsforumsida som kodat adressen helt synligt. Jag har larmat administratören.  
Bortsett från ett antal okända kompisar i Afrika som vill låna mina konton för penningtransaktioner får jag ganska lite spam.

2005-05-07, 17:20
Svar #10

Eivor Andersson (Ema)

Tack Bo-Arne,
 
Jag sökte och fick fram en adress (inkl. mina antavlor, som jag ej publicerat)
 
Det var värdefullt.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2005-05-08, 08:16
Svar #11

Gabriel Frisk

Bo-Arne oa,
tydligen kryptas också ovännernas inlägg eftersom mitt lockbete ännu inte kommer fram i googlesökning, men så länge det är osäkert så är det nog bäst att var och en som vill bli kontaktad gömmer sin adress oberoende av om man är vän eller ovän. Det här gäller ALLA webforum!
 
Ann-Mari hur går det? Jag har ännu inte fått nån e-post från dej...
 
Mvh
Gabriel

2005-05-08, 11:58
Svar #12

Eivor Andersson (Ema)

Hej,
 
Är det någon som kan tala om hur man får bort det från Googles.
Det kommer från en annans hemsida och jag har inte tillåtit publicering.
Vederbörandes emailadress finns inte längre heller.
Tacksam för råd..
 
Hälsn. Eivor

2005-05-08, 12:49
Svar #13

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Det låter ju fint att e-posten inte skulle vara sökbar när man har ett användarkonto - men om man söker på min e-postadress på Google får man förutom en träff till Förbunds-Nytt och en till tidskrift.nu (där vi finns registrerade) träffar till just mina två profiler/användarkonton i Anbytarforum..
 
-Men jag noterar att detta inte verkar ske generellt när jag söker på en del andra e-postadresser från folk med användarkonton här, vilket verkar lite märkligt minst sagt.. (Några jag testat har nog haft användarkonton längre än jag, så det verkar inte bero på om kontot är skapat vid en viss tidpunkt heller.)

2005-05-08, 13:11
Svar #14

Rune Edström (Rune)

Hej
Mitt användarkonto fanns inte med, däremot fanns det i en antavla, som var utlagd, bl a.
mvh
rune

2005-05-08, 13:15
Svar #15

Eivor Andersson (Ema)

Hej Peter,
 
Jag kan nämna att jag ändrade epostadress igår i min profil, även om den är dold.
 
Jag har 2 nu, men skall ta bort den som finns på Googles, när jag meddelat de som jag vill skall ha den nya.
Onödigt arbete tycker man  
 
Det är inte härifrån den kommer iallafall.
 
Hälsn. Eivor

2005-05-09, 07:48
Svar #16

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Tollesson:
 
Hej på dig du!  
Du nämnde i ett tidigare inlägg att man kunde skicka hemliga kopior till sina medlemmar.
Hur får man till det?
 
Mvh,
Helena

2005-05-09, 07:48
Svar #17

Gabriel Frisk

Eivor,
din adress är helt osynlig, jag hittar den åtminstone inte. Alltså, om du vill att andra släktforskare skall kunna ta kontakt med dej via e-post så måste du visa din adress på ett sådant sätt att människan förstår den, men inte spamroboten. Vänligen läs igenom inläggena ovan ännu en gång.
 
Det räcker inte med att byta adress bara sådär, du måste makulera din gamla adress, alltså göra den ogiltig, genom att kontakta din internetleverantör (ISP). ISP:n ger dej en ny aktiverad adress som du sedan skall värna om så att den inte kommer i fel händer. För en vanlig knegare som inte behöver fundera på .CGI-script, Java-dito, klickbara variabler o.a. märkligheter, räcker det med att lägga till ett ord, t.ex. TA_BORT, så kan inte roboten använda din adress, men men vi andra kan om vi vill skriva till dej.
 
Hoppas att det löser sig!
 
Mvh
Gabriel
 
 
Ogiltiga adresser som flyger omkring på internet behöver man inte göra något åt, dom försvinner av sig själv efter en tid.

2005-05-09, 08:49
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gabriel!
 
Jag skickade e-post till dig samma dag och fick inget felmeddelande. Därför antog jag att du fått det. Hör av dig om du vill att jag ska prova igen!
Ann-Mari Bäckman

2005-05-09, 08:55
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Bo-Arne!
 
Jag har nu provat att lägga in min e-postadress på Google. Jag får då upp Nättidningen Rötter, Porträttfynd. Där har jag under ett foto lagt in min e-post, så att jag skulle kunna bli nådd av en annan som kommenterade fotot.
 
Vad innebär det här? Betyder det någon nackdel för mig?
Ann-Mari Bäckman

2005-05-09, 09:38
Svar #20

Gabriel Frisk

Ann-Mari,
då kan det hända att du har hamnat i min spamfälla, sänd gärna en gång till, skriv Test från Ann-Mari i ämnesraden, så hittar jag majlet lättare om den hamnar i fällan. Tack.
 
Mvh
Gabriel

2005-05-09, 10:12
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gabriel!
 
Har nu skickat mailet!
Ann-Mari Bäckman

2005-05-09, 10:53
Svar #22

Eivor Andersson (Ema)

Hej Gabriel,
Jag har skaffat en ny adress från min mail-leverantör.
 
Min adress är osynlig här, men om jag gör som Bo-Arne skriver, och skriver in min första e-mailadress, så ligger den cachad på ett fyrtiotal sidor med mig som källa på en hemsida.
Där är adress, tel.nr och hela baletten.
Jag kommer aldrig att skicka en Gedcomfil för att hjälpa någon i släktforskningen om tacken blir att man skall ligga på Googles utan att vilja det.
 
Hemsideägaren är dessutom en mycket skicklig datatekniker..
Men jag skall se till att den e-mailadressen försvinner.
 
Hälsn. Eivor

2005-05-09, 11:35
Svar #23

Gabriel Frisk

Ann-Mari, inget mail här, har sökt i spamfällan två ggr nu.
 
För att jag skall kunna hjälpa dej, några frågor:
1) Är datum och klocka rätt inställd på din dator?
2) Vilket e-postprogram har du?
3) Vad händer när du trycker på Av Gabriel Frisk - ... uppe till vänster?
4) Gör din adress synlig, men manipulerad, så kan jag skriva till dej privat om du vill det, alternativt gå till min hemsida
 
//www.surfnet.fi/~goe/
 
och tryck på E-post. Vad händer då?
5) Jag svarar på ditt mail så fort jag fått det!
 
Kommer att vara borta från datorn ett tag nu, svarar så fort jag hinner.
 
Mvh
Gabriel

2005-05-09, 12:39
Svar #24

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gabriel!
 
Du har nog missuppfattat mig, eller jag dig. Min fråga var om man måste göra epostadressen klickbar. Ja, tycker du, men man måste då göra om adressen, precis som du gjort. Jag trodde att du ville att jag skulle genom att ändra och klicka på din e-post adress, få se hur det fungerar. That?s it!
 
Jag har inga funderingar på att göra om min adress, så länge det inte blir vedertaget för alla. Det måste ju vara knepigt för andra att förstå hur de ska ändra min adress, lika svårt som det var för mig att ändra din.
 
Jag hoppas att jag inte sårade dig, när du bara ville vara hjälpsam.
Ann-Mari Bäckman

2005-05-09, 14:59
Svar #25

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Snälla! Gör inte om (förändra!) en massa saker...(smiley) det är så svårt nog i förväg med alla konstiga dator program etc. etc. Jag lär mig nog aldrig, för jag glömmer lika fort som jag lärt det (om jag inte övar, som varje dag med å t.ex. och ändå är det väldigt besv?rligt.) Jag kommer helt enkelt inte ihåg koder. Har lyckats samla några koder som krävs in under samma kod (som jag memorerar varje morgon! smiley, för man får ju inte ha dem nedskrivna när det är bankkoder eller liknande t.ex.
Jag har t.ex. varit medlem på jewishgen sedan snart ett år och aldrig kunnat använda mig av den siten, alltså att kunna gå igenom deras omständliga kodsystem (får dock utskick från dem varje dag) Har på den siten endast kunnat Hänvända mig genom en annan sökare i USA, som har varit snäll nog att posta för mig (vilket man egentligen inte får!). Krångla inte till sakerna mer än nödvändigt! Dator teknologin är som sagt krånglig nog som den är. Kanske jag är ensam om den upplevelsen?
 
M.V.H. Steve

2005-05-09, 16:12
Svar #26

Gabriel Frisk

Eivor;
Min adress är osynlig här... skriver du, ja det är den, men hur menar du då att folk skall kunna ta kontakt med dej via e-post? Om du inte vill det, låt bli att skriva in den överhuvudtaget eftersom det inte krävs för att göra inlägg här. Och ännu en gång: Om du skriver in din adress på avsedd plats och vill VARA SÄKER PÅ att bara människor och inte robotar skall kunna ta kontakt med dej så är ETT SÄTT att uppnå detta, att formattera adressen så att bara människor kan förstå den, ett annat att den göms FÖR ROBOTAR genom t.ex. kryptering.
 
Du skrev: ...men om jag gör som Bo-Arne skriver, och skriver in min första e-mailadress, så ligger den cachad på ett fyrtiotal sidor med mig som källa på en hemsida. Där är adress, tel.nr och hela baletten...
 
Google har ingenting alls att göra med det vi pratar om nu. Med Google kan du få en uppfattning om förekomsten av SÖKORDET (som i det här fallet är din e-postadress) på Internet. Om du får träff visar det bara att du själv eller någon annan i något skede har exponerat SÖKORDET i klartext på t.ex. ett webforum, i ett HTML-dokument (t.ex. en hemsida) o.s.v.
 
Du skrev: Jag kommer aldrig att skicka en Gedcomfil för att hjälpa någon i släktforskningen om tacken blir att man skall ligga på Googles utan att vilja det...
 
Ta inte i så hårt, fortsätt du att använda Internet, men tänk på att Internet är öppen för alla, all information går lätt att sprida, också känslig sådan. Från början handlade den här tråden om hur man kan skydda sin e-postadress från att hamna i fel händer. Jag tycker att vi har fått alternativa svar mer än nog på detta.
 
Mvh
Gabriel

2005-05-09, 16:38
Svar #27

Gabriel Frisk

Ann-Mari,
du skrev: Du har nog missuppfattat mig, eller jag dig. Min fråga var om man måste göra epostadressen klickbar. Ja, tycker du,
 
Ja TYCKER jag, därför att det är lättare och enklare så - behöver inte kopiera och infoga...
 
Du skrev: men man måste då göra om adressen, precis som du gjort...
 
Nää, det har jag INTE sagt, jag har berättat om hur man kan göra adressen obrukbar för roboten, men inte för människan och det oberoende av om man är röttervän eller nää...
 
Du skrev: Jag trodde att du ville att jag skulle genom att ändra och klicka på din e-post adress, få se hur det fungerar. That?s it...
 
That's PRECIS it jag ville...  ;-) Och erbjudandet är fortfarande i kraft...
 
Näädå, jag tar inte på näsan av såna här saker, huvudsaken är att vi kan utbyta tankar och hjälpa varandra så gott det går...
 
Mvh
Gabriel

2005-05-09, 16:51
Svar #28

Eivor Andersson (Ema)

Hej Gabriel,
 
Nu är det så att man måste fylla i rutan för e-mailadress i användarkontot enl. Peter Karlsson.
Och sedan kryssar man i att man vill ha den dold.
 
Diskussionen handlar om att skydda epostadresser och jag tar inte i om jag skriver att jag helt enkelt byter min gamla adress till en annan. Då vet jag vilka som har den sedan.
Sedan kan den gamla segla omkring var den vill.
 
Det är ju faktiskt bara från ett ställe det läckt och då har jag ganska många kontakter på nätet.
Men det är nog bra att vara försiktig. Det skall jag lägga på minnet.
 
Vänl. hälsn. Eivor

2005-05-09, 17:07
Svar #29

Ingrid Wikberg

Hej, ett alternativ är att man har har två e-mailadresser!    
Det har jag alltid haft: dels min hotmail som jag använder i detta forum och i andra sammanhang på nätet där det krävs och som jag även använder vid bokköp etc via nätet.
I hotmail har jag högsta säkerhet så att adresser jag själv ej godkänt -hamnar i en slasktratt - jag läser avsändaradresser där och ser om det är någon jag kan godkänna och som då noteras till min inlåda. Allt annat raderas kollektivt och anmäls som skräppost till Hotmail.
 
För mina allra närmaste sörjande har jag en   e-mailadress genom Telia  och den har jag bytt några gånger för säkerhets skull under de drygt tio år jag haft dator.  
 
Det fungerar och jag har virus & spamskydd så jag har inga problem alls idag med oönskad e-post.

2005-05-09, 17:29
Svar #30

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
En hotmail-adress är ju också bra att ha när man använder internet utomlands, tycker jag.
 
För att reducera spammen tycker jag att Mozilla Thunderbird är ett utmärkt e-post program. Sedan jag skaffade det har spammen reducerats avsevärt från 15-20/dag till 2-3 spam dagligen.

2005-05-13, 22:53
Svar #31

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Helena!
 
För att sända hemliga kopior med Outlook Express (som väl fortfarande är det vanligaste epostprogrammet) så klickar man på Till vid adressfältet i epostformuläret. Då öppnas ett litet fönster där man kan plocka ut adresser ur adressboken; det finns tre fält man kan välja för de adresser man markerar: Till, Kopia och Hemlig kopia.
 
Man kan också lägga till adressfältet Hemlig kopia direkt i epostformuläret genom att under Visa överst i formuläret välja Alla meddelandehuvuden.
 
Jag förmodar att det fungerar på liknande sätt i andra epostprogram.
 
Adresser som skrivs in i fältet Hemlig kopia syns inte för övriga mottagare.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-13, 22:57
Svar #32

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Ang. cgi-skript och sökrobotar:
 
Det är riktigt att sökrobotar/spindlar har problem med skript som öppnar dynamiska sidor, vars innehåll hämtas ur databaser och varierar beroende på val som besökaren gör, t.ex. genom att fylla i ett formulär. Men detta är inte aktuellt för profilsidorna i Anbytarforum.
 
Det aktuella cgi-skriptet startas genom att man klickar på namnlänken överst i inlägget. I mitt fall ser länken ut så här: http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/board-profile.cgi?action=display_profile&profile=jts-rv
 
Det skriptet gör (action) är alltså att den visar profilen (display_profile) för den som har skrivit inlägget (jts-rv). Men denna profilsida är statisk, d.v.s. den kan inte förändras genom val av besökaren; en vanlig html-sida helt enkelt.
 
Att sökspindlar inte har några problem att hitta dessa profilsidor framgår om man hos Google söker på frasen profil för (som inleder rubriken på alla profilsidor) och begränsar sökningen till domänen aforum.genealogi.se. Då får man 445 träffar!
 
Det är dock inte alla profilsidor. Att det finns fler vet jag helt säkert, eftersom min egen sida av någon anledning inte visas. Det är svårt att veta varför den saknas; det finns sidor med som har både mer och mindre text än min, och både med och utan länkar till andra sidor (f.ö. också både med och utan epostadress, men det har naturligtvis ingen betydelse när det gäller vilka sidor som visas hos Google).
 
Men det finns väl någon förklaring till detta Google-lotteri... En förklaring skulle möjligen kunna vara att de sidor som visas (alla 445!) har en länk utifrån (något som Google gillar...), d.v.s. från en sida utanför Anbytarforum. Teoretiskt är det naturligtvis möjligt - men hur troligt är det? Men de länkarna ser i så fall likadana ut som dem i Anbytarforum, så det ändrar i varje fall inte något när det gäller spindlarnas möjlighet att öppna sidorna genom detta cgi-skript.
 
Hur som helst: Den som inte vill ha spam bör alltid koda sin epostadress när den publiceras på internet - inkl. profilsidan i Anbytarforum! Spamfilter bör man däremot akta sig för; de släpper inte bara igenom en del spam - värre är att de oundvikligen också sorterar bort riktig post! Att tro att ett program kan avgöra vad som är spam och vad som är riktig post, det är som att tro att det finns ett system som gör att man kan gå med vinst på roulette! J
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2005-05-14, 08:25
Svar #33

Gabriel Frisk

En annan förklaring till google-lotteriet kan väl vara att vad som samlas i Googles cash också är beronde av hur ofta cashen uppdateras, på antalet sökningar på en viss fras och hur omfattande sökningen är (hela världen eller bara en region). Resultatet kan bli ett helt annat om man t.ex. använder en annan sökmotor. En spamrobot (eller -spindel) fungerar inte riktigt på samma sätt som lagliga sökmotorer. Man kan få en uppfattning om hur en spindel kan tänkas fungera genom att med Google söka en viss domän och sedan söka tecknet @ i dom sidor som dyker upp - det kan bli många tusen! Jag hittar inte Jörgens adress i hans domän (skagerrak(punkt)net) heller, så hans adress är nog väl skyddad, men om jag skulle vilja skriva e-post till honom så låter det sig nog göras lätt som en plätt via hans profil...
 
Det viktiga budskapet till oss alla (än en gång) finns i sista stycket i Jörgens senare inlägg! Läs och begrunda! Hjälp till att minska skräptrafiken på Internet! Skicka inte anmälningar om spam hit och dit, stäng av bumerang-funktionen i Mailwasher, RADERA spamet direkt och glöm det!
 
Mvh
Gabriel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna