ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Foton och PuL  (läst 651 gånger)

2006-02-03, 11:45
läst 651 gånger

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 15:23
    • Visa profil
Med hänvisning till Teds (för övrigt utmärkta) veckobrev undrar jag hur Rötter/Anbytarforum tolkar PuL och foton på nätet. När jag läser frågor och svar på Datainspektionens hemsida tolkar jag det som att s.k. harmlösa bilder inte kräver tillstånd från de avbildade. Därför tror jag att vi vågar visa t.ex. faster Emmas konfirmationskort.
Vad säger Ted? Vad säger ni andra?

2006-02-03, 21:24
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Detta låter mycket rimligt. Problemet är kanske snarare vad och hur mycket vi skriver om de avbildade personerna - hur detaljerade vi är med familjeuppgifterna, särskilt om det handlar om eller tangerar nu levande personer.
F.ö. har datainspektionen idag kommit med heta nyheter, om att en ny och mildare version av PUL tycks vara på väg, med start den 1/1 2007. Läs mer på Rötters och Datainspektionens förstasidor.
Mvh
TED

2006-02-04, 17:01
Svar #2

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Inte bara PuL och dess svårtolkade regler hindrar oss att lägga ut bilder.
Upphovsrätten skyddar fotografens arbete i minst 50 år.  
Om bilden varit utställd kan den bli betraktad som verk och skyddas då 70 år.
I det senare fallet måste talan föras för varje enskilt objekt. Det vill säga man kan inte
 rättsligt behandla en hel fotosamling som varit utställd som ett enda mål.
 
Själv har jag genomlidit en fyra och ett halvt års rättslig strid i tre instanser,  
Kronofogde, Tingsrätt och Hovrätt.  
Jag vann i alla instanserna trots att jag tvingades föra min egen talan,  
d.v.s. jag hade ingen advokat.
 
Jag vill bestämt varna för att använda bilder om man ej har dokument som styrker ens behörighet
 att använda dem i publika sammanhang.  
Det kan bli dyrt både ekonomiskt och kroppsligt. I mitt fall ådrog jag mig en hjärtinfarkt  
med åtföljande bypassoperation - troligen orsakad av den spänning jag levde i under många år.
 
MVH / Bertil Magnusson Tel. 031-443070

2006-02-05, 00:18
Svar #3

Utloggad Göran Svantesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Bertil.
Du har min fulla beundran.Att du bara har orkat.
Mvh. Arne

2006-02-05, 09:35
Svar #4

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 15:23
    • Visa profil
Som jag minns det gäller 50-årsregeln bara bilder tagna efter 1965. För bilder tagna före 1965 gäller den gamla 25-årsregeln. Detta var vad vi blev upplysta om när vi gjorde våra hembygdsböcker.
Vad gäller s.k. konstnärliga foton gäller, som Bertil säger, andra regler.

2006-02-06, 09:25
Svar #5

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Ett nu raderat inlägg hänvisar till ett försök att skapa ett parti med syfte att helt ta bort UPPHOVSRÄTTEN.
Det är enligt min syn helt galet.
 
Fotografer, musiker, författare målare och andra artister som skapar det vi kallar verk skall inte få rättsligt skydd till sitt arbete. Därmed mister de sin försörjning.
Något sådant ställer jag inte upp på.
 
Däremot tycker jag att reglerna för upphovsrätt bör anpassas till ny teknik och bli lättare att förstå.
 
MVH / Bertil Mgnusson Tel 031-443070

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna