ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Icke officiell kusin  (läst 297 gånger)

2006-03-19, 11:45
läst 297 gånger

Yvonne Olofsson

Håller på att lägga in min släkts bok, i mitt min släkt-program. Tyvärr saknas en kusin till mig som inte registrerats som son, på den aktuella sidan där hans faders familj finns med. Föräldrarna gick isär (ogifta) omkring hans födelse.
Fadern hittade en ny käresta som han ingick äktenskap med och de skaffade äkta barn.
Jag blir mycket upprörd över att han inte får existera i vår släkt! Faktum är att vi är MÅNGA barn, barnbarn och barnbarns barn. Det kan kanske ha varit jobbigt för föräldrarna att hantera situationen DÅ, men hur man kan år 2006 fortsätta förneka det, han är trots allt 45 år. Han kanske inte ens fått veta att hans mors make INTE är hans far! Det är några personer i släkten som VET och skattemyndigheten sa det rent ut till mig i telefonen, när jag frågade om fadern! Hans fars andra barn kanske inte ens vet att de har en storebror, det är såå fel. Det är för mig att ljuga. Jag vill så gärna ha med honom, han är ju trots allt min kusin oavsett vad folk tycker. Har själv en storebror född utom äktenskap, nu 42 år, och hans fader är inte hemlig.
Risken är att, om släktföreningen önskar ta hjälp av MIN databas kan kusinen bli officiell på släktens hemsida. Hur skulle ni gjort?
Det är många känslor som skulle komma i gungning, om jag skulle fråga  modern, sonen själv eller fadern om tillåtelse.....  
Är all släkt officiell, eller vad tycker ni andra släktforskare? Vi har ju som drivmedel att hålla oss till sanna källor.
Hjälp mig!!! Hur gör jag?
En diskussion kanke kan ge mig vägledning.
Vänliga hälsningar Yvonne Olofsson

2006-03-19, 12:09
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6927
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 21:10
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Om Skattemyndigheten upplyste om den rätte fadern, så kan det bara finnas en förklaring: Han är noterad som far i födelseboken, och därmed också i Skattemyndighetens folkbokföring. Han är alltså i allra högsta grad officiell far! Att sedan somliga i släkten inte låtsas om det är en annan sak...
 
Sedan bör man aldrig publicera uppgifter om nu levande personer (varken officiella eller 'hemliga' släktingar) på internet utan deras tillstånd.
 
Men vad du registrerar i din egen databas för privat bruk är din ensak. Och där finns ju ingen anledning att inte ta med honom - du lär ändå inte kunna lura dig själv att han inte existerar... J
 
Skulle han sedan inte vilja vara med i några officiella släktsammanhang, så går det ju alltid att plocka bort honom om du delar med dig av databasen till andra. Men det vet du ju inte förrän du har kontaktat honom, så börja med det. Han är ju faktiskt officiellt din kusin enligt folkbokföringen!
 
Du skulle ju kunna kontakta alla nu levande släktingar och berätta att du släktforskar och fråga om de har något emot att deras uppgifter finns med på en släkthemsida. På så sätt blir kontakten med kusinen mer 'naturlig' - han blir ju då inte specialbehandlad, utan kontaktad på samma sätt som alla andra.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna