ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örnberg 2002  (läst 1642 gånger)

2002-04-12, 08:38
läst 1642 gånger

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Är det ingen som förtjänar att få Victor Örnbergs hedersstipendium i år?
 
Inte en enda nominering har kommit in, och på måndag går nomineringstiden ut.
 
Priset, som är på 10.000:-, går till en person, som har gjort stora insatser för släktforskningen.
Här en lista på tidigare mottagare av denna fina utmärkelse;
 
1990: Hans Gillingstam
1991: Sven Bankeström
1992: Pontus Möller
1993: Algot Hellbom
1994: Nils William Olsson
1995: Ullagreta Carlsson
1996: Per Clemenson
1997: Sperling Bengtsson
1998: Teo & Per Sundin
1999: Nils Sundelius
2000: Mari-Anne Olsson
2001: Bertil Grundström
 
Vem blir det i år. Skynda att nominera!
 
manar
 
Ted Rosvall, förbundsordförande

2002-04-12, 09:27
Svar #1

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:06
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Håkan Skogsjö eller Elisabeth Thorsell!
På det lokala planet finns ju Torbjörn Norman i Björklinge (C), Olle Överby (I) och Per Hambrunger (X).
 
Måste man nominera en person så föreslår jag Håkan Skogsjö!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2002-04-12, 10:47
Svar #2

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Per Andersson, som gjort Långarydssläkten till världens största, bl a.

2002-04-12, 10:53
Svar #3

Karin A Björkholm (Karin)

Nättidningen RÖTTERs Redaktör
 
Håkan Skogsjö.

2002-04-12, 12:30
Svar #4

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Vill gärna slå ett slag för Olof Ljung, Mellerud, som ägnat ett helt livsverk åt dalsländsk släktforskning. Han har medverkat i flera dalsländska sockenböcker, en del har han t. o. m. producerat och publicerat helt på egen hand. Ingevaldssläkten är en släktutredning i mastodontformat i flera delar, som gjordes i kopierat skick på 1960-talet och som Olle nu har bearbetat och låtit trycka.
De senaste 10-15 åren har han byggt upp Melleruds Museum med tillhörande släktforskningsavdelning, en helt fantastisk resurs med kyrkböcker på mikrokort från hela Dalsland jämte gränssocknar i Västergötland, Bohuslän och Värmland.
En synnerligen värdig Örnbergspristagare.

2002-04-12, 12:49
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Eftersom frågan är ställd föreslår jag Sture Norberg i Huddinge, arkivarie på Riksarkivet.
 
Han har under ett antal år renskrivit och utgivit ångermanländska 15- och 1600-talshandlingar, som skattelängder, domböcker, trolldomsrannsakningar och saköreslängder. Arbetet är utfört mycket källtroget och varje häfte innehåller både person- och ortnamnsregister. Ett 20-tal häften har hittills utkommit, innehållande sammanlagt flera tusen sidor.

2002-04-12, 13:34
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
En av principerna för Örnbergspriset har varit att pristagaren inte ska vara en person som är anställd av förbundet eller sitter i styrelsen.
 
Däremot ska det vara en person som publicerat skrifter som är värdefulla för släktforskare.
 
Jag hade själv tänkt nominera fil dr Lars Ericson, som under sin tid på Krigsarkivet publicerat mycket som är till god hjälp för alla som forskar om soldater, och soldatforskningen är ett område som hittills inte uppmärksammats vid utseendet av Örnbergspristagare.
 
Olle Ljung är dock ett mycket gott förslag och en värdig pristagare.

2002-04-12, 13:52
Svar #7

John Sidén

Holger Kanth i Västervik, en av eldsjälarna i Tjusts släktforskarförening och som tillsammans med övriga i föreningen har gjort släktforskaravdelningen i Västerviks bibliotek till ett föredöme vad avser likande avdelningar på andra bibliotek. Att ge Holger Kanth Örnberg-priset skulle vara ett erkännande från s k högre ort av vad en lokal släktforskarförening och dess eldsjälar har gjort och kan göra till hjälp och stöd för enskilda släktforskare. Lite i linje med Carl Johans förslag ovan. Mitt förslag är alltså Holger Kanth som för närvarande är ordförande i Tjusts släktforskarförening och som enligt min mening bör få Örnberg-priset både för sin egen och föreningens insats att skapa goda möjligheter för släktforskare, särskilt oss som har anor i Västerviks kommuns församlingar.  
Med vänlig hälsning
John

2002-04-12, 14:32
Svar #8

Essan Gradhman

Jag vill föreslå Harry Molund som bl a forskat fram och skrivit Helgums socken del 1 och 2 och även i övrigt lagt ner all sin tid   på forskning i Ångermanland.

2002-04-12, 15:16
Svar #9

Ingrid Wikberg

Jag föreslår Håkan Skogsjö!
Han borde absolut uppmärksammas!
VEM kan ha invändning mot det som använder sig av detta fantastiska Forum!!

2002-04-12, 16:37
Svar #10

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Att få Victor Örnbergs hedersstipendium är väl något av det finaste som kan hända en släktforskare. Själv har jag ingen aning om hur arbetet omkring detta stipendie är organiserat, men möjligen är det förbundsstyrelsen i Sveriges Släktforskarförbund som utser stipendiat. Om inte förarbetet i år gällande detta stipendie organiserats på ett sätt som fått de olika föreningarna i släktforskarrörelsen att nominera en kandidat, och där nominerarna möjligen därefter kan gå ut i Anbytarforum för att få kompletterande id?er, föreslår jag att stipendiet inte delas ut i år. Efter ovanstående avslöjande att nomineringstiden går ut på måndag och Inte en enda nominering har kommit in, kan det bli så att den som i år får stipendiet betraktas som en i hast påkommen kandidat - en inte fullvärdig kandidat.
Genom mitt yrke har jag lärt mig att det här med att få och ta behörighet, är inget man kan slarva med.
Vänligen,
Olle Elm

2002-04-12, 18:07
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag har varit med i arbetet med Victor Örnbergs Hederspris sedan det startades och tills senaste årsskifte. Priset instiftades av förbundsstyrelsen 1988 29/5.  
 
Gången har i allmänhet varit den att det förvisso omnämnts i god tid i Angeläget och någon gång i ShF att föreningarna  gärna fick nominera pristagare, och enligt fondhandlingen skulle detta ske per 31/3.
 
Ett antal nomieringar brukar komma in, men enligt fondhandlingen är det förbundsstyrelsen som utser pristagare och den är inte på något sätt bunden av nomineringarna.
 
Det förutsattes att förbundsstyrelsen skulle ha sådan geografisk bredd och sådan kännedom om goda forskare inom sitt eget område att det inte var risk för att en okvalificerad person skulle utses till pristagare.
 
Örnbergspriset är alltså avsett för forskare som publicerat sig.
 
För idoga föreningsfunktionärer, som också bör uppmärksammas, instiftades till Riksstämman i Linköping Sveriges Släktforskarförbunds Hedersdiplom, som föreningarna kan nominera förtjänta personer till. Nomineringarna ska ske skriftligt och vara försedda med motiveringar och underskrift av ordförande. Detaljer om detta finns i Angeläget.

2002-04-12, 19:34
Svar #12

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Förbundsordföranden efterlyser nomineringar då inga inkommit. Ted säger också att nomineringstiden går ut på måndag.  
 
I min almenacka så står det den 15:e april på måndagsrutan.
 
Hur stämmer då detta med Fru Thorsells inlägg här ovan - inte alls - om man läser innantill. Fru Thorsell hävdar att nomineringstiden för icke styrelsemedlemmar, men OBS dock medlemsföreningar (alltså icke vi vanliga dödliga), gick ut den 31 mars.  
 
Hon hävdar också att fondhandlingen ger styrelsen rätt att själva besluta i frågan utan att ta någon som helst hänsyn till de inkomna nomineringarna.  
 
Jag undrar nu: vem har rätt i fråga om datumet? Vår förbundsordförande eller fru Thorsell?
 
Jag undrar också om det verkligen är så att fondens statuter verkligen har en klausul som ger medlemsföreningar rätt att nominera för att sedan i en annan klausul ta ifrån dem all verkan av nomineringarna? Eller är det kanske så att om man läser statuterna ordentligt, tar reda på vad syftet var när statuterna skrevs och fonden inrättades, i själva verket kommer att komma fram till att styrelsen självklart har beslutanderätten, men ändå måste ta viss hänsyn till inkomna nomineringar för så vitt de inte är uppenbart oskäliga. Annars verkar det ju fullständigt meningslöst att över huvud ge medlemsföreningarna rätten till nominering.
 
Det blir lite märkligt när ordföranden efterlyser nomineringar, som enligt Fru Thorsell endast är lull-lull. Verkar på något sätt vara bortkastad möda om det nu är så att ingen bryr sig. Fast kanske det har blivit lite andra toner i samband med att vi fick ny ordförande.

2002-04-12, 21:31
Svar #13

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Se ANGELÄGET 1/02 sidan 16:
(kan läsas som PDF-fil, under Förbunds-Rötter.
 
Rubriken är 15/4 och där räknas upp de nomineringar m.m. (även motioner till riksstämman) som måste vara inne senast den 15/4. Däribland alltså Victor Örnbergs Hederspris.
 
Självklart är styrelsen intresserad av de nomineringar som kommer in, och vi kommer att pröva dem noga inför det beslut som styrelsen  fattar vid vårt möte den 13/5.
 
Elisabeth nämner också våra Hedersdiplom - Styrelsen välkomnar givetvis också sådana nomineringar.
 
Mvh
TED

2002-04-12, 21:54
Svar #14

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Om man nu kan nominera via Anbytarforum; Ulf Lundström som är mannen bakom Bönder och gårdar i Skellefteå socken 1539-1650 samt Skellefteå socken 1650-1790. Båda utgivna som skrifter inom forskningsprogrammet Kulturgräns Norr. Skrifter inom citationstecken eftersom de två böckerna tillsammans summerar till ca 1500 sidor.
 
Beklagansvärt att Lena A Löfström ägnar denna diskussion till obegripliga personangrepp. Trist.

2002-04-12, 22:40
Svar #15

M.Magnusson

Jag vill nominera Björn Lippold, mannen bakom
CD:n Centrala Soldatregistret.

2002-04-12, 23:27
Svar #16

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Fru Lena A Löfström och ev andra, som tror att jag hittar på saker, kan läsa fondhandlingen här.
 
Jag beklagar den dåliga bildkvaliteten, i Förbundets barndom hade vi inga laserskrivare och andra finesser, men det går att läsa handlingen.

2002-04-13, 00:23
Svar #17

johann berg

Bäste Olle Elm!
 
Visst är hedersstipendiet fint, men den finaste
utmärkelsen som förlänats en svensk genealog
i sitt värv torde väl vara det riddartecken av
Finlands Lejons Orden Pontus Möller erhöll
för sin Knorringforskning.

2002-04-13, 12:02
Svar #18

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
Hallå där !
 
Ha Kjell Lindblom i åtanke ! ! !
 
MVH     Sven-Ove Brattström
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2002-04-13, 13:25
Svar #19

Ingeborg Jönsson

Får jag instämma med Essan Gradhman att Harry Molund är en värdig kandidat. Har haft otroligt mycket glädje av hans böcker om Helgums socken, där en rätt stor del av min anfäder finns.
 
Ingeborg Jönsson

2002-04-13, 15:50
Svar #20

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Elisabeth, jag trodde ingenting. Jag ville bara ha raka besked. Och det var inte meningen som något påhopp på Dig speciellt. Jag ville bara påvisa att det fanns en diskrepans i det Du sa i förhållande till det som Ted sa.  
 
Jag måste ju säga att det var mycket intressant att läsa fondhandlingen. Den säger ju faktiskt att  sista dag för nominering är den 31 mars, precis som Du sa. Detta måste ju betyda att Ted har fel när han hävdar att det är den 15:e som gäller. Eller är det så att Du har kopia av en gammal fondhandling och att reglerna på något sätt blivit ändrade sedan dess?
 
Det är ju oerhört viktigt att få veta när tiden de facto gick eller går ut vad gäller nominering. Vem kan ge besked?

2002-04-14, 16:24
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Tack Elisabeth för att Du lät publicera fondhandlingen ovan och därmed gav möjlighet att se de grunder som arbetet omkring Victor Örnbergs hedersstipendium vilar på. Tre rader (citat) bildar vad jag kan se ramverket:
Om  avkastningens utdelningsbara del uppgår till lägst 1000 kronor skall Victor Örnbergs Hederspris utdelas en gång om året. Förbundsstyrelsen beslutar om mottagare av priset.  
Allt annat i handlingen , som direkt gäller utdelandet av priset, förfogar - vad jag kan se - förbundsstyrelsen över, att välja de/det alternativ som den finner lämpligt.  Då jag förutsätter att avkastningens utdelningsbara del uppgår till lägst 1000 kronor och märker att ordet skall står i nästa mening, blir mitt förslag ovan omöjligt.  
Huruvida min bedömning i sak också är omöjlig överlåter jag till andra att bedöma.
Vänligen,
Olle Elm

2002-04-15, 11:10
Svar #22

Leif Boström

Ulf Lundström i Skellefteå är värd priset. Jag håller med Staffan Bengtsson i hans motivering ovan.

2002-04-15, 12:53
Svar #23

John Sidén

Jag tycker fortfarande att Holger Kanth som är ordförande i Tjusts släktforskarförening är värd något slags pris men kanske inte Örnbergpriset eftersom det handlar om forskare som publicerat sig. Carl-Johans förslag Olle Ljung är ett bra förslag men faller också lite utanför ramen för Örnbergpriset. Men Staffan Bengtssons och Leif Boströms förslag Ulf Lundström är nog ett gott förslag. Staffan må vara hur förvånad som helst att jag ställer mig bakom något han har skrivit (dock inte slutdelen av hans inlägg, där avslöjar han sig som husmoderns röst) men Ulf Lundströms böcker måste vara ovärderliga för Västerbottensforskare, särskilt de som har rötter i och omkring Skellefteå.  
Med vänlig hälsning
John

2004-07-25, 18:01
Svar #24

Mia Löwgren (Mis)

Vem fick stipendiet, egentligen?

2004-07-25, 18:24
Svar #25

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Mia, om du vill veta 2002 års pristagare - och alla andra inklusive de som fått priset 2003 och 2004 - så finns de i Förbunds-Nytts kapitel om utmärkelser.  
 
Hälsningar,
Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna