ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lena Gustava Johans:dr född 1880 .05.25 i Finland död i Sundsvall 1947  (läst 600 gånger)

2002-04-19, 12:53
läst 600 gånger

Utloggad Carina Sandman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2016-08-06, 10:14
    • Visa profil
Hej  
Jag skulle vilja ha hjälp med min farfars mor Lena hon ska vara född i Finland 1880-05-25 rosenborg men finner ingen ort i Finland med det namnet....har jag kanske fel information ...ryktet i släkten säger också Närpes men det gäller min farfars far Johan??? Sandman ,,ingen efter levande i familjen vet inget om Johan eller vad Lena kommer ifrån....
Frågan är ...finns det någon som kanske vet något om Lena Gustava Johans:dr 1880-05-25---1947  sundsvall skönsberg...
Barnen André ca 1898 död baby...
Ture Walter Sandman ca 1899...
Karl Gösta Sandman 1900-11-26....
Tyra gift Eriksson ......
Ester 1908-1981 gift Gullmetz....
Signe 1906-1982 gift Magnusson
Lena var troligtvis inte gift med pappan  men efternamnet Sandman skall vara från pappan .....kan någon hjälpa mig mvh carina sandman

2003-05-15, 14:49
Svar #1

Magnus Taxell

Hej Carina!
Mitt namn är Magnus Taxell och bor i Kaskö, som är Finlands minsta stad. På kartan ligger Kaskö drygt 100 km söder om Vasa, eller i linje med Härnösand.
Jag har nyligen upprättat ett nytt diskussionsforum Släkten Sandman i Finland. Skriv Sandman i rutan till vänster och klicka på sök.
Jag har nyligen inlett släktforskningen kring släkten Taxell, som kommer från Taxviken, Steneby socken.
Det är inte enbart Taxell jag letar efter utan hela vägen till min generation.
Min farfars mor hette Thyra Sandman, vars kusin heter Sanfrid Sandman. Min farfars far heter Evald Taxell och är född kring 1860-talet, ungefär vid samma tid är Thyra född.
Jag har fått hjälp av Thomas Hesselroth, som även han söker efter släkten Taxell, och fått ihop en mängd material. Kopplingar från den närmaste personen som heter Anders Arvidsson Taxell, blev student i Åbo 1693, till min generation, har vi inte hittat och när Taxell har vandrat till Finland.
Mera har jag inte att komma med.
Skriv gärna ett inlägg och kommentera.
Eventuellt material kan skickas till E-mailadressen, som finns här ovan, klicka på mitt namn.
MVH
Magnus Taxell
magnus.taxell@jippii.fi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna