ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Märta Kajsa Jakobsdotter-Rönnblom bosatt i Stöde  (läst 799 gånger)

2002-11-07, 09:51
läst 799 gånger

Andreas Wikström

Hej,
 
Jag söker information om min farmors mor Märta Kajsa Jakobsdotter-Rönnblom. Hon sades vara född den 12 mars 1873 i Torps socken.
Men hon finns inte med i födelsboken för detta år.
I komfirmationsböckerna 1888-05-27 så finns hon antecknad med hemort Finland.
 
Enligt rykten i familjen så skulle hon och hennes familj ha rott över till Sverige ifrån Finland.
En anna uppgift säger att hon kanske kom ifrån Maxmo i Österbotten Finland.
 
Hon gifte sig med Johan Erik Edström f. 1874-03-16 Attmar.
De bodde i Stöde tillsammans och fick en dotter som hette Sally Edström (min farmor).
Märta Kajsa dog 1938-04-29 i Stöde.
 
Om någon kan hjälpa mig hitta mer information om henne så skulle jag bli jätteglad.
Mvh Andreas Wikström

2002-11-07, 19:43
Svar #1

Utloggad Georg Nordstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2017-07-22, 07:01
    • Visa profil
    • georg.mine.nu
Det fanns en Johan Erik 1874 i Attmar 1890.
http://www.foark.umu.se/folk/y/person.asp?lannr=22&forsnr=4&pnr=2044
 
Det fanns en Märta Kajsa i Torp
http://www.foark.umu.se/folk/y/person.asp?lannr=22&forsnr=6&pnr=4387
Men uppgifterna är inte tillräckliga för att konstatera att det är rätt personer.

2002-11-08, 11:17
Svar #2

Andreas Wikström

Hej Georg,
 
Johan Erik född 1874 har jag redan hittat på folkräkningen 1890. Söker man på Edström i Stöde så hittar man honom.
 
Märta Kajsa däremot är svårare. Det är svårt att säga om den Märta Kajsa du hittade var den rätta.
Kanske..kanske inte...

2003-08-05, 08:37
Svar #3

Andreas Wikström

Nya uppgifter om Märta i Torps socken.
 
Nu vet jag att Märta Kajsa Jakobsdotter Rönnblom växte upp i Munktorp i Torps socken. Hon kom dit som barn tillsammans med sin bror Jan Erik Rönnblom och deras far Gustav Jakobsson Rönnblom.
Några uppgifter på deras mor har jag inte.
Dessa uppgifter är enbart muntliga och jag har inte hittat familjen i kyrkoböckerna.
 
Märta bor kvar i Munktorp fram till 1938 då hon flyttar till sin dotter Sally Edström och hennes man Jonas Wikström i Stöde. Där dör hon några år senare.
Det har även berättats att Märtas far först arbetade någonstans i Sundsvall och sedan flyttade till Stormörtsjön. Senare köpte han stället i Munktorp. Denna gård är idag övergiven och består endast av en gammal jordkällere och några stenrester efter grunden.
Finns det någon som kan hjälpa mig hitta mer information om henne så skulle jag vara tacksam.
Mvh Andreas Wikström

2004-04-08, 21:40
Svar #4

Karina Svedin

Hej Andreas!
Min mormor heter Märta Kajsa Jakobsdotter Rönnblom, och är född i Maxmo i Finland. Vi är alltså förmodligen släkt.Min mamma Elina och din farmor Sally var systrar. Du undrar över vem som står till vänster på kortet med hästen. Det är en kusin till Sally och de andra syskonen Edström.
Vore trevligt med ytterligare kontakt med dig.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna