ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sjökaptensfamilj i Sundsvall  (läst 893 gånger)

2002-09-22, 17:13
läst 893 gånger

Birgitta Almqvist

Någon gång mellan 1921-26 födde Berta Bjur en dotter som fick namnet Ingrid. Enligt släktingar  adopterades flickan bort till en sjökaptensfamilj i Sundsvall (vissa uppgifter hävdar dock Östersund). Ingrid reste 1943 till Stockholm och besökte där en moster och två kusiner. Hon for även till Ringarum och sökte upp sin genetiska mor. Ingen vet dock hennes efternamn.
 
I tonåren lär Ingrid ha sparkats i magen av en häst. Senare blev hon mentalsjuk och kan ha avlidit på något sjukhus antingen här (Sidsjön?)eller i Östersund.  
 
Modern Berta var född 04-09-17. Jag har sökt i födelseböcker från Uppsala län (Berta flyttade dit 1921) och Östergötlands län där hon föddes och växte upp, i hopp om att hitta ett spår att följa. Har också sökt i födelseböcker från Sto län (hon bodde i Stockholm kring 20-talet, och arbetade då troligen som diskerska på pensionat Urfjället i Kungsängen, Bro kommun.  
 
Minsta ledtråd mycket tack värd
Kusin Birgitta

2003-03-23, 12:35
Svar #1

Birgitta Almqvist (Gittan)

Berta Bjurs dotter Ingrid blev Magda
 
Fann att Berta flyttade till Nacka 1922 så då sökte jag återigen på Sthlms län. Det visade sig att Berta födde en dotter 3 sept 1924 på Södra BB, Maria fs. Dottern var döpt till Magda. Fader var fabriksarbetare Johan Gunnar Andersson f 7/10 1901 (lagstadg erkänt faderskap). Återstår nu att få reda på vad som hände flickan. Vi vet att hon bortadopterades men inte var (möjligen Östersund eller Sundsvall. Men vet du något mer så hör av dig. Själv ska jag söka Magda på dödskivan.

2003-04-28, 21:37
Svar #2

Birgitta Almqvist (Gittan)

KUSIN INGRID Bjur
 
Nu har vi fått upp andra spår än tidigare. Enligt Nacka fs flyttade modern Berta Vilhelmina Bjur (f.1904-09-17) den 15/12 1924 till Brännkyrka fs. I Brännkyrkas kyrkböcker finns hon inte. Hon hade 1924 09 03 fött en dotter i Nacka fs, men dottern dog i Brännkyrka 1925 01 14. Brännkyrka svarar att den enda som återfinns i inflyttningsboken är Magda Bjur (den lilla flickan som avled den14/1 1925. Vi vet att Berta arbetade på pensionat Urfjäll i Kungsängen (Upplands-Bro) men heller där finns hon i någon kyrkbok de aktuella åren. Pensionatet öppnade 1924 och gick 1931 i privat ägo
 
1926 drabbades Berta av difteri och vårdades på ett sjukhus, troligen i Stockholm. 19/1 1927.
födde hon med en dotter på Södra BB.
Nu har vi tänkt att Berta 1925 lämnade landet med en båt, troligen lastbåt och ådrog sig sjukdomen i ett annat land där hon också födde den dotter som döptes till Ingrid och som bortdopterades till - sägs det - en sjökaptensfamilj i en norrlandsstad, eller möjligen i Östersund. Det låter rimligt med tanke på att vi inte lyckats återfinna vare sig födelse- eller adoptionshandlingar rörande Ingrid. Det har talats om en kakaolast i Norrköping.  
 
Är måhända fadern till nu sökta Ingrid den som tog hand om henne senare i en norrländsk stad? I så fall kan det förklara att kommunarkiven i Härnösand resp. Östersund saknar uppgifter om en adoption. Är aaaingride far han månne samme man som erkände att han var far till Magda som föddes 1924 och avled knappt ett år senare. Den mannen var fabr.arb. Johan Gunnar Andersson, f.1901 10 07. Men var föddes han? Avgick en lastbåt från Stockholm i januari 1925 med destination - ett land där kakao odlas.  
 
Vi som hoppas på gåtans lösning är
Vera Bodil, Ingrids storasyster och Birgitta, hennes kusin.

2003-04-28, 22:17
Svar #3

Utloggad Lena Thelin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5118
  • Senast inloggad: 2020-09-16, 22:02
    • Visa profil
    • www.arleco.nu/minslakt/sv
Hej,
 
Det finns en Johan Gunnar Andersson f 19011007 i Sv Dödbok men det har ni kanske redan?
 
19011007-0174
Andersson, Johan Gunnar
Lillåv 59, nb
121 59  Johanneshov
Död 17/8 1981.
Kyrkobokförd (1976) i Skarpnäck, Stockholms stad, Stockholms län. Mantalsskriven (1976) på samma ort.
Född 7/10 1901 i Gullabo (Kalmar län).
Gift man (9/11 1940).
--------------
Födelseförsamling i källan:
GULLABO (Kalmar län)
Källor:
SPAR 90, RTB 81

2003-06-14, 11:57
Svar #4

Birgitta Almqvist (Baq)

LENA! Tack för informationen som jag fick idag efter hemkomst från en resa. Det är dock inte den som Berta hade en dotter med. Berta var född 1904 och dottern Magda var född 1923.  
Får söka vidare men uppskattar ditt försök att ge mig en pusselbit.
Birgitta

2003-06-27, 11:29
Svar #5

Birgitta Almqvist (Baq)

Lena så dum jag var!  
 
Den Johan Gunnar Andersson som du skrev om i ditt inlägg 14 juni i år är givetvis den som var far till Magda! TACK och ha överseende med en gammal tant med hjärnsläpp. Berta Vilhelmina avled 1968 och nu har jag fått veta att hon 1925 flyttade till Kungsholmen och bodde där fram till 1928 då hon flyttade till Råsunda, Solna. Nu har jag mailat till Råsunda fs för att få veta var hon bodde i Råsunda, där jag själv f 1929 växte upp från två års ålder. Jag har aldrig träffat moster Berta som sannerligen hade en intressant kvinnohistoria att berätta men som var som en mussla när det gällde hennes liv före 1934 då hon flyttade till Ringarum (E) från dåvarande Skönberga. Det känns som att bygga en järnvägsräls, där bit för bit läggs till..
Tack igen Lena för nu har jag ännu ett spår att följa - fadern till Magda som kanske också är far till den till synes obefintliga Ingrid, troligen född 1925, men frågan är var.
Birgitta

2003-06-27, 19:03
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Hej Birgitta,
jag har kanske hittat din kusin Ingrid. Då personen i fråga är i livet får du närmare uppgifter via e-post.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2003-06-27, 22:20
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Får meddela dem som deltar i sökandet att den Ingrid jag hittat inte var rätt person.
Hälsar vänligen
Maud

2003-07-01, 16:00
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil
Och nu får jag meddela att jag funnit den rätta Ingrid.
Hälsar vänligen
Maud

2003-07-02, 16:00
Svar #9

Birgitta Almqvist (Baq)

INGRID funnen - tack vare Maud Svensson
 
Först vill jag tacka Maud för hennes outtröttliga arbete med att finna kusin Ingrid, den 7:e i vår kusinkrets med anor från den östgötska släkten Bjur. Den kusin som vi trodde inte längre fanns bland oss lever i Jämtland.
 
Sedan vill jag tacka alla andra som engagerat sig i mitt sökande trots att jag vidarebefordrat felaktiga upplysningar som försvårat arbetet.
 
Tänk om alla människor vore så generösa som släktforskare!
Glad Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna