ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Frykborg i Svartvik-Sundsvall i början på 1900-talet  (läst 637 gånger)

2001-11-21, 16:17
läst 637 gånger

Göran Westerström

Kanske någon av er hjälpa mig ur ett mysterium : se även Medelpad - Efterlysning-Faktor Andersson i Sundsvall. Se likaså i Smedsläkter - Smeden som försvann. Den sistnämnde hette Anders Westerström, f 1817-03-12 i Hedvigsfors, Bjuråker och han skulle ev kunna vara far till Faktor Andersson.
Den kopplingen dök upp vid studiet av gamla släktalbum. Där fanns kort på Karin Frykborg,f ca 1925 i Svartvik och gift med Gert Gustafsson. Karins mor hette Hanna, trol f Andersson och gift med Gustaf Frykborg. Karins morfar hette Anders Johan Andersson. I ett annat album fanns ett kort på Faktor Andersson, kusin till far. Tillägget skrivet av min far Anton Westerström. Alltså borde Faktor Anderssons far vara min farfarsfars försvunne broder, smeden Anders Westerström som försvann.
En annan ledtråd : Smeden Anders W-m:s son,Anders Johan avled ett år gammal i Hedvigsfors. Därifrån flyttade fadern och modern till Sundsvall(enl flyttningsattest), men ej preciserat. Därefter upphör alla spår, vilket branden -88 är huvudorsak till. Men Anders W-m kan ha fått flera okända barn senare och ofta fick barn förr överta äldre avlidna syskons namn, som i detta fall Anders Johan och denne kan i vuxen ålder ha tagit sig efternamnet Andersson efter faderns förnamn.
Kanske en hopplös hypotes ? Vi får se.
Mvh Göran Westerström

2002-06-24, 09:09
Svar #1

Ewa Mattsson

Jag har några uppgifter gällande Faktor Jonas Andersson på Svartvik. I min ägo har jag en gammal familjebibel som tillhört honom och detta är vad jag kan läsa där:
 
Faktor Jonas Andersson, född 1842 och gift med Brita Elisabeth, född 1841 i Svartvik.
 
Deras barn:
Johan Adolph, född 18/7 1869, död 17/1 1872
Johanna Albertina, född 20/4 1872, död 1948? (min farmor)
Jonas Adolph, född 5/8 1873, död 5/8 1875
Ernst Bernhard, född 5/3 1882, död ?
 
Det finns också en uppgift om en Margareta Magdalena Emberg (?) som är född 1799 och död 1871 som kan vara anhörig till Jonas eller Brita Elisabeth.
 
Johanna Albertina (Hanna) gifte sig med Albert Gustaf Frykborg och fick barnen
 
Ernst Gustaf och Elisabeth, tvillingar som föddes 13/5 1899
Einar Nathanael född i början av 1900-talet
Karin Linnea, född 17/5 1904
 
Karin Linnea gifte sig med Gert Gustafsson
 
Ernst Gustaf gifte sig med Frida Olivia, född Engelmark på juldagen 1927.
 
Själv heter jag Karin Mattsson och är dotter till Gustaf och Frida. Karin Linnea är således min faster.
 
Hoppas dessa upplysningar kan vara till hjälp för dig i ditt sökande.
Hälsar
Karin Mattsson
 
Detta är skrivet och inskickat av min dotter Ewa Mattsson.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna