ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Åsander  (läst 2253 gånger)

2000-02-25, 13:41
läst 2253 gånger

Utloggad Kerstin Kindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-01-02, 15:13
    • Visa profil
Jag undrar hur namnet Åsander uppstod?
Min mamma Ulla Margareta Åsander 1938-01-12 bar det som ogift, född Skärsätt Njurunda, Död Tungelsta, Västerhaninge.
 
Mig veterligt är det bara min mormor som bär detta namnet idag.
 
Mvh
Kerstin K

2000-02-25, 19:06
Svar #1

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej Kerstin!
 
Jag vet tyvärr inget om hur namnet uppstod. Däremot känner jag igen det eftersom min syster och svågers bästa vänner heter så i efternamn. Min systers bor i Njurunda och Dan Å är därifrån. En snabb sökning i telefonkatalogen på CD-rom gav 212 st i hela landet med efternamnet Åsander.
 
Mvh
Bibi

2000-02-25, 19:14
Svar #2

ingrid

Hej
Kerstin.
I boken -En livdragon hos Karl XII, fakta och sägen om Bogg-Hans från Njurunda. I den kan du finna ett antal människor som heter Åsander.
Algot Hellbom är författare.

2004-05-23, 18:38
Svar #3

Utloggad Arne Kjellman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2016-10-16, 21:43
    • Visa profil
Hej Kerstin,
 
I Njurunda socken, numera Sundsvalls kommun finns ett hemman som ligger i byn Å - invid Ljungan - där Hans Olofsson Bagge föddes. Det är han som blir livdragon åt Karl XII och får smeknamnet Bogg-Hans (som på mål uttalas Bogg-Hansch)och med åren blir Njurundas mest kände och sägenomspunne son. Detta hemman går i arv i denna släkt men detta kan man inte se på efternamnen - därför att barnen i regel får ett eget efternamn efter sin fader. T.ex. heter Jons söner i regel xxx Jonsson och hans döttrar yyy Jonsdotter. Ibland kunde man av olika skäl ta sig ett annat efternamn. Det var vanligt att soldater tilldelades eller tog sig ett annat efternamn, t.ex. Bogg-Hans tog sig soldatnamnet Bergström. Denna sedvänja brytes sönder under 1800-talet och man börjar i senare tid att ärva sin faders efternamn.  
 
Så här har jag fått det berättat:  
Jon Persson brukade Å-gården 1807-1852 och han fick 10 barn och gifte sig med Märta Mikaelsdotter (vars far hette Mikael Jonsson och var skeppare.  Jons och Märtas första son döptes till Mikael och kom också han då att kallas Mikael Jonsson och för att undvika förväxling med morfar tog han sig efternamnet Åsander - ett namn som var uppkallat efter Å-gården - möjligtvis kan Mikael lyssnat till smeknamnet Anders ifrån Å, dvs. Ås-anders.
 
Mikael dör på sjön 26 år gammal och det sägs att Jon Jonsson vill både hylla sin äldre broder och markera barnens födelseby genom efternamnet Åsander och alla hans söner tar då efternamnet Åsander. Och så uppkommer tre grenarna Åsander som kallas Å-, Rännö- och Skedlo-grenen där man fortsättningsvis efter den nya seden nedärver efternamnet Åsander. Å-hemmanet stannar i Å-grenens ägo tills Jons älste son Jonas Petter Åsanders fru Ingrid dör då det säljes bort ur släkten Åsander.
Min mor Ingrid Kjellman (f.Åsander) var barnbarn till Jonas Petter och hon växte där upp tillsammans med Maj-Britt Eliasson (f.Åsander) som faktisk dog den 21 april 2004 och sätter därmed punkt för den rad av Bogg-Hans ättlingar som är födda på hemmanet i Å.
 
Arne Kjellman

2004-06-09, 19:03
Svar #4

Arne Kjellman (Kjellman)

Rättelse,
I mitt förra inlägg av söndag den 23 maj 2004 kl. 18.38, uppgav jag att Mikael Åsander dör på sjön 26 år gammal - den uppgiften är inte korrekt - då den avser att han går till sjöss = väljer sjömansyrket vid 26 års ålder.
 
Arne Kjellman

2004-10-18, 22:00
Svar #5

Utloggad Kerstin Kindström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 41
  • Senast inloggad: 2019-01-02, 15:13
    • Visa profil
Du säger att det blev tre grenar av Åsander, tillhör Karl Johan Åsander f.1833-04-04 d.1891-07-10 någon av dessa grenar? Mig veterligt hade han en gård i Solberg. Mig veterligt (ej kontrollerat) Var Erik Ståhlberg f. 1808-09-21, Åmon d.1846-10-19 hans far!

2005-03-20, 19:55
Svar #6

Maritha Berglund

Karl Åke Åsander var bonde på gården i Solberga.
Han var gift med Marta Kajsa Nilsdotter f.1828 också hon i Njurunda.De får en dotter Sigrid Kajsa f.1865. På gården bor också,vid folkräkningen 1890, Sigrids dotter Manny Katarina f.1889.
Förmodligen vet Du allt detta, men uti fall att...
MVH Maritha

2005-10-08, 10:21
Svar #7

Linda Tällström

Hej!
Jag föddes 1973 och hette då Linda Åsander, jag har hört om  ?n Anders i Ås, min farfars namn var Harry åsander och han föddes i början av 1900-talet, gifte sig med Anna MÄRTA, som fick tre barn , varav en son -min pappa BO  ÅSANDER, som avled nu år 2005- 61 år gammal.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna