ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Isak Rudolf Friberg - Fröberg  (läst 1090 gånger)

2017-03-08, 18:04
läst 1090 gånger

Inger F

Är det någon som vet något mer om min farfars farfar Isak Rudolf?
Jag har fått fram följande:
Föddes 21 mars 1836
Lämnades till Stockholms Barnhus 20 maj 1836
Uppfostrades av sockenskräddare Johan Persson Lilja och sedan av kantor/skollärare/klockare Gustaf Wahlman i Ekeby Uppsala
1855 finns han noterad i mantalsregistret som barnhusgosse Isak Rudolf Fröberg (det här är första gången som ett efternamn är noterat) hos glasmästare Anders Wilhelm Boström med familj i Stockholm
1856 flyttade Isak Rudolf till Göteborg där han gifter sig 1857 med Anna Christina Andersdotter
1860 i mantals- och skattskrivning finns Isak Rudolf, hans hustru Anna Christina och dottern Clara Josefina noterade hos spegelfabrikör Svanberg i Stockholm
1870 i mantals- och skattskrivning nämns Isak Rudolf som glasmästare och förgyllare med hustru och 4 barn undertecknat den 13 november 1869
Isak Rudolf och Anna Christina får sammanlagt 5 barn, en dotter och fyra söner, under åren 1858-1870
1880 flyttar Isak Rudolf och Anna Christina tillsammans med de två yngsta barnen till Eskilstuna där man efter inflyttningen ändrar efternamn från Fröberg till Friberg
Den 1 augusti 1896 avlider Isak Rudolf och Anna Christina flyttar till äldsta sonen i Linköping

Inger

2017-03-10, 08:46
Svar #1

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
FamilySearch hittar man nedanstående gosse. Kan naturligtvis vara en slump men kanske värd att ta en titt på i alla fall?

Name     Anton Isac Rudolf   
Gender     Male   
Christening Date     22 Mar 1836   
Christening Place     Katrina forsamling, Stockholm, Stockholm, Sweden   
Birth Date     21 Mar 1836   
Mother's Name    Maria Ostberg   

2017-03-13, 18:45
Svar #2

Inger F

Den gossen och hans mor har också dykt upp i min forskning men jag har misslyckats med att följa henne för att se om pojken lämnats bort eller inte. Jag får göra ett nytt försök med detta spår. Tack för info.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna