ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: kyrkogård  (läst 1031 gånger)

2017-03-09, 22:54
läst 1031 gånger

Utloggad Kerstin Wadman Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 18:43
    • Visa profil
Hej Tving-forskare!  I husförhörslängd Tving AIIa:4 1895-1911 ang byn Bråstorp uppges nr på fastigheterna nr 100 t om 105. nr 105 utgöres av en kyrkogård och 106 av en mensalång. Numren stämmer inte med de nuvarande beteckningarna på fastig-heter. Jag är mycket intresserad av var denna kyrkogård kan ligga. Kan det vara typ kolerakyrkogård? Och vad är en mensalång???   Kan någon svara på detta?
Undrar Kerstin Wadman Eriksson

2017-03-13, 13:20
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21996
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 16:06
    • Visa profil

Så här står det (Tving AIIa:4 sid 859):
Bråstorp N:r 105 utgöres af en kyrkojord och N:r 106 af en mensaläng

kyrkojord = jord som tillhörde kyrkan
mensaläng = äng som (tillhörde ett hemman som) anslagits till prästerskapets underhåll.

Se vidare mensal och mensaler i SAOB.
Hälsar vänligen
Maud

2017-03-14, 19:03
Svar #2

Utloggad Kerstin Wadman Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 18:43
    • Visa profil
Hej och tack för hjälpen! Någon kyrkogård har det alltså inte funnits i Bråstorp men väl kyrkojord. Jag vill gärna gå in på Lantmäteriet och se vidare om denna. Svårigheten  är bara att kunna logga in sig på deras DjVu-fil, vilket jag trots många försök inte har lyckats med. Ev kanske jag kan få någon datakunnig att hjälpa mig.
Mvh
Kerstin Wadman Eriksson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna