ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maja Johan(nes)dotter (f. 1805) flyttade från Vänersborg 1833  (läst 573 gånger)

2017-06-02, 09:33
läst 573 gånger

Utloggad Per Starbäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 11:30
    • Visa profil
En "Maja Johansdotter" dyker upp i Ör i Dalsland 1833 och gifter sig där, inflyttad från Vänersborg. Jag undrar om nån känner till henne från Vänersborg. (Jag har frågat tidigare om hennes ursprung i Ör.

Hon är född 1805, så var ca 28 år vid flytten. Senare står det istället Johannesdotter i kyrkoböckerna i Ör. Prästen tycks inte ha fullständig information om henne, utan det står bara att hon är född i Västergötland, och det med ett frågetecken. Kanske bara en gissning av att hon senast kom från Vänersborg.
Jag tycker det är konstigt, för tänker att om hon inte hade med sig intyg från Vänersborg där detta framgått så borde hon väl inte ha fått gifta sig när hon kom till Ör?

Här i Vänersborg finns hon inte med på uppslaget Vänersborg (P) B:1 (1831-1852) Bild 14 (AID: v45335.b14, NAD: SE/GLA/13632) men det saknas ett blad efter detta! Kanske stod hon med där. Är det nån som har en Maja Johan(nes)dotter i Vänersborg som försvann 1833?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna