ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Studentexamen  (läst 921 gånger)

2017-09-27, 15:39
läst 921 gånger

Utloggad Tord Viktorsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2017-10-02, 09:37
    • Visa profil
    • www.viktorsson-nalen.se/

Hej
Jag hjälper en person vars anhörig avlagt studentexamen, antagligen i Lund runt 1910. Skolans namn är vi inte säkra på. Var ska man söka i för arkiv? Läroanstaltens (fanns det fler under denna tiden i Lund?) Landsarkivet eller i det kommunala arkivet? Eller finns det andra arkiv/register att söka i?


Tacksam för hjälp


Tord Viktorsson

2017-09-29, 13:39
Svar #1

Utloggad Ingemar Sundewall

  • Ingemar Sundewall
  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-21, 19:20
    • Visa profil
Hej Tord!


I Lund fanns 1910 två läroverk för den som ville avlägga studentexamen: Katedralskolan, Högre Allmänna Läroverket samt Lunds Privata Elementarskola ("Spyken"). Katedralskolans arkiv finns på Lunds Landsarkiv, däremot är jag osäker på var Spykens arkiv från den privata tiden finns. Det är möjligt att studenterna från Spyken formellt räknades som privatister, och i så fall registerades de antagligen i examensprotokollen hos det läroverk som var ansvarigt. Kungliga Läroverksstyrelsens arkiv finns hos Riksarkivet, och eftersom studentexamen var en statlig angelägenhet bör protokoll finnas där också.

2017-09-29, 22:13
Svar #2

Utloggad Tord Viktorsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2017-10-02, 09:37
    • Visa profil
    • www.viktorsson-nalen.se/

Hej
Tack så mycket för ditt svar, nu är chansen större att jag väljer rätt arkiv.


Vänligen


Tord Viktorsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna