ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hilma Josefina Johansson  (läst 946 gånger)

2017-10-05, 09:50
läst 946 gånger

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1525
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 20:11
    • Visa profil
Hej!

Har sökt med ljus och lykta efter min farmors syster som emigrerade till USA från Malmö S:t Petri den 23 juni 1909. Hon var född 21 december 1889 i Malmö S:t Petri.

Jag tror att jag har hittat henne när hon anländer till USA, men det känns inte helt säkert. Uppgifterna är från Ellis Island.

    First Name :   Hilma
    Last Name :   Johanson
    Nationality :   Sweden, Swedish
    Last Place of Residence :   Sjotorp, Sweden
    Date of Arrival :   August 25th, 1909
    Age at Arrival :   22y
    Gender :   Female
    Marital Status :   Single
    Ship of Travel :   Oceanic
    Port of Departure :   Southampton
    Manifest Line Number :   0017

Varken hennes ålder eller hemvist stämmer. Hon kan ha tagit sig in utan att ha passerat Ellis Island.

Alla uppslag är välkomna.

/Paul

2017-10-05, 11:10
Svar #1

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Just denna Hilma är felkodad på Ellis Island så det går inte att se den skannade passagerarlistan.

Kanske kan denna kvinna vara ett alternativ? Hilma A J Johansson 19 år från Malmö. Reste från Köpenhamn och anlände till New York 13/7 1909. Närmaste anhörig i Sverige är aunt Maria Löfberg i Limhamn och hon ska till uncle Olof Andersson i Minneapolis. Han har för övrigt betalat biljetten också. Källa Ellis Island, https://www.libertyellisfoundation.org/.

Det visar sig att ett av Hilma Josefinas dopvittnen var Maria Löfberg, född Andersson (Malmö S:t Petri CI:11, 1888-1894, uppslag 110).

2017-10-05, 11:26
Svar #2

Utloggad Paul Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1525
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 20:11
    • Visa profil
Tack Maud!

Det är rätt Hilma!

Jag har sett denna person tidigare för många år sedan, men nu när jag sökte på Ellis Island dök hon inte upp.

Uppgifterna om de anhöriga hade jag sedan tidigare, men vad som händer efter hon rest till sin morbror Olof Andersson i Minneapolis är i ett dunkel.

/Paul

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna