ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Nyfiken på TNG  (läst 202 gånger)

2018-01-17, 13:47
läst 202 gånger

Utloggad Allan

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-01-17, 15:28
    • Visa profil
    • kvalevaag
Jag har blivit nyfiken på att använda TNG och har några frågor: Hoppas någon kan svara och komma med bra tips.

•   Antavlor kan dessa visa födelse- och döds datum?
•   Det kommer en EU dataskyddsförordning (GPDR) där levande personer måste ge tillstånd att visa data. Kan man låta trädet synas utan levande personer och efter inloggning av behöriga se resten av all data? Kan behörigheten ställas in efter behov, bara läsa och/eller redigera?
•   Jag använder Word Press för min site (www.kvalevaag.se) och vill bara använda TNG för visning av trädet via import av GEDCOM. Är det möjligt att konfigurera TNG för bara hantera GEDCOM filers import och visning av släktträdet? Dvs inget runtomkring artiklar, fotoalbum etc. Vill ha ett avskalat TNG med bara trädet.
•   Jag använder programmet Min Släkt för min släktforskning vilket gör att jag inte är beroende av ett alltid fungerande nät. Exporterar idag med Min släkt html sidor som har ett relativt trubbigt verktyg, speciellt då jag har 65 000 poster. Med detta sagt hur hanterar TNG stora GED filer? I mitt fall just nu 38 MB stor GED fil. Finns det begränsningar?
•   Vid import av GED fil till TNG saknar den naturligtvis bilder kopplade till posterna eller? Finns det en egen mappstruktur för bilder i TNG som man vill skall ingå eller sköter TNG om detta också? Har sett lite deras demo och där verkar det funka bra.

//Allan

2018-01-17, 14:56
Svar #1

Utloggad olund

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2018-05-21, 18:21
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
1. Antavla kan visa födelse-, dop, döds- och begravningsdatum.
2. Ja, det finns olika nivåer av behörighet. Läs på [size=78%]https://tng.lythgoes.net/wiki/index.php?title=Main_Page[/size]
3. För uppladdning från dator till server används GEDCOM-protokollet.
4. Notera att det inte går använda Min Släkt för att generar GEDCOM-filen! Min Släkt ändrar tydligen ordningsnumret på individerna vid varje ny generering. Så vitt jag vet finns det inga begränsningar i antalet poster. Databasen på servern är MySQL.
5. Nej, det saknas inte koppling till bilderna. Åtminstone inte från Legacy, som jag använder. Man måste emellertid bocka för att man vill importera medialänkar. Själva fotona ligger i en egen mapp.
OLLE

2018-01-17, 15:11
Svar #2

Utloggad Allan

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2018-01-17, 15:28
    • Visa profil
    • kvalevaag
Tack för svaren.
Låter som ett bra program. Vad gör man när man inte kan använda Min släkt som original källa för GEDCOM filen vid uppdatering? Ska man välja annat program eller vad rekommenderar du?

2018-01-17, 18:40
Svar #3

Utloggad olund

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2018-05-21, 18:21
    • Visa profil
    • gultarpgen.se
Jo TNG är bra. Förmodligen det bästa som finns när det gäller att presentera släktträd på webben.
Visst måste du byta Min Släkt till något annat.
Du får testa dig fram. Det finns många program att testa gratis. Att jag till sist valde Legacy berodde på att jag trivdes med det och att det vid en undersökning visade sig att det var Legacy som var mest använd av TNG-användare.

Ett påpekande om TNG. Se till att du använder UTF8 när du exporterar till GEDCOM! Vidare att du konfigurerar databasen på servern också med UTF8. (Svenska går bra). Annars får du problem med en massa europeiska tecken.

Annonser

Från bokhandeln

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna