ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lidbäck  (läst 750 gånger)

2018-03-04, 20:11
läst 750 gånger

Utloggad Margareta Hög Öhlén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:12
    • Visa profil
    Har några funderingar kring min mormors morfar. Han heter från början Johansson men så småningom blir det Lidbäck. Varifrån kommer namnet? Varför bytet? Och han går från statardräng till rättare. Var det vanligt med en sådan ”karriär”? Någon som vet något om honom?
 
Anders Gustaf Johansson Lidbäck                     
f. 7/12 1845 Österplana  C:3 s. 49 Johannes G. och Cajsa Andersdotter fr. Kullen
d. 12/5 1832 Medelplana C:7 s. 81, f.d. rättare Storängen,
 
Medelplana A1:11 (1871-1879)
s.28 Karlsgården
statardräng Anders Gustaf Johansson
 
Medelplana A1:12 (1880-1889)
s. 153 Mörkelund under Råbäck
torpare Anders Gustaf Johansson Lidbäck
s. 133 Storängen Utgård under Råbäck
gårdsrättare Anders Gustav Lidbäck       OBS. ej Johansson längre
 
Medelplana Alla:1 (1897-1905)
s. 181 Storängen
rättare Anders Gustav Lidbäck
 

2018-03-05, 09:20
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil

Jodå, även på den tiden kunde en duglig person avancera. Under mina forskningsår har jag sett åtskilliga drängar som jobbat sig upp till rättartjänster. Det medförde inte sällan en önskan om/ett behov av ett särskiljande namn.

Varför din anfader valde just Lidbäck kan jag inte svara på, men han var inte den förste med namnet. I 1880 års folkräkning finner man 43 andra (vuxna) personer på olika håll i landet som heter Lidbeck/Lidbäck men din Anders Gustaf är den ende med namnet i Skaraborgs län. Han var förmodligen inte släkt med någon av de övriga – före 1901 var det fritt fram att anta vilket namn som helst, även sådana som redan bars av andra (med undantag för de adliga namnen). Men det är mycket möjligt att han
inte kände till att Lidbäck redan fanns utan trodde att han hittat på ett nytt och unikt namn.
Hälsar vänligen
Maud

2018-03-11, 20:33
Svar #2

Utloggad Margareta Hög Öhlén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2022-02-16, 16:12
    • Visa profil
Tusen Tack för ditt utförliga svar!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna