ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Prästdottern Sara Ericsdotter Högvaldius?  (läst 718 gånger)

2018-05-28, 17:50
läst 718 gånger

Utloggad Tony Pellikka

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2022-10-17, 13:53
    • Visa profil
I Norra Ny finns prästen Ericus Nicolai Högvaldius gift med Maria Elfdalia, de har ett antal barn som är kända och man kan hitta data på lite varstans tex i Karlstad stifts herdaminne. Där står om en dotter Sara som blir anklagad för barnamord och flyr till Norge, får sedan fri lejd av Kungen. Det finns många sidor om detta i domboken.
 Jag har en ana, Sven Johansson f1704-01-30 (Norra Ny C:2 (1702-1749) sid 9) med föräldrar Sara Ericsdotter och Johan Svensson,. Enligt flera uppgifter är denna Sara just prästdottern och Johan skall också heta Johan Svensson Hammar men var finns det någon källa till detta? Jag har försökt hitta något som styrker denna koppling men inte hittat något annat än påstående att så är fallet..någon som vet?

2022-10-16, 14:25
Svar #1

Utloggad Inga-Lill Reidner

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 17:23
    • Visa profil
Hej Tony!  Jag härstammar också från Sara Eriksdotter-Högvall och Johan Svensson Hammar. Det fanns ju inga husförhör
förrän ca 1750. Det jag har forskat på är födelseböcker, Karlstads stifts herdaminnen, Lars Bäckvalls renskrivning av dombok över Klarälvdalen, dessa finns på microfiche, samt en bok av Valter Berg, om en by Brunnberg. Vet inte om man kan hitta flera källor.  Jag är övertygad om att barnen Erik f 1693 d. 1693, Chatarina f 1694 d. 1697, Nils f 1697(min ana)
Chatarina f. 1700 och Sven f. 1704 är är deras barn. Många av dopvittnena hör också till Maria Elfdalius familj. Har inte hittat Sara och hennes mor i dödboken, fast det står att Maria dör 1702.

2022-10-17, 13:48
Svar #2

Utloggad Tony Pellikka

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2022-10-17, 13:53
    • Visa profil
Ja jag tycker att det numera är utrett att så är fallet. Till exempel genom hennes giftemål med Klockaren Johan Svensson Hammar och i beskrivningen över klockare i N Ny socken står det att han var gift med prästdottern Sara Eriksdotter Högvaldia. Dessutom som du säger kan man även se det vilka som är faddrar...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna