ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Aktiva GRAMPS-användare?  (läst 394 gånger)

2018-07-30, 08:27
läst 394 gånger

Utloggad dstahlberg

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-10-17, 06:15
    • Visa profil
Sedan flera år tillbaka använder jag GRAMPS och är mycket nöjd med det programmet. Open Source, floran av tillägg (gjorda av frivilliga) och en bra datastruktur är det som lockar.
Nu undrar jag hur många andra som använder GRAMPS i sin forskning? Finns du här på anbytarforum? Finns det något annat vattenhål där GRAMPS-arna håller till? Eller kommer detta inlägg eka ensamt ut i etern?  ;)

Hör av dig här i detta underforum så kanske vi kan utbyta erfarenheter eller peppa varandra.

Dan

2018-07-30, 15:19
Svar #1

Utloggad akewa

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 744
  • Senast inloggad: 2018-10-18, 12:43
    • Visa profil
    • akewah.se
Jag hoppas att det blir fler än jag som "anmäler sig". Jag började släktforska  för ca 10 år sedan, försökte med Disbyt som jag aldrig kunde förlika mig med. Hittade Gramps för säkert 7 - 8 år sedan och är mycket nöjd.

2018-07-30, 18:41
Svar #2

Utloggad anders.ardo

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-10-14, 21:02
    • Visa profil
Jag med. Har använt Gramps från och till ganska länge. Har precis installerat v. 5.0.
Det jag uppskattar mest är möjligheten att själv göra små Python program som utnyttjar databasen.

2018-08-02, 11:48
Svar #3

Utloggad Ronny H

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2018-09-10, 21:34
    • Visa profil
En till användare här!
Jag började med det här intresset relativt nyligen när någon nämnde att kyrkböckerna numera ligger öppet på nätet. (Jag skulle bara kolla upp bakgrunden till mitt efternamn men det var svårt att sluta där.)

För mig är det självklart att använda ett program, så jag kollade upp vad som fanns och kombinationen open source och gratis är tilltalande så jag började med Gramps. Just det att det är öppet betyder ju även att man inte riskerar att stå där om tjugo år med en massa data som är inlåsta i ett specifikt program för att de inte kommer med i en gedcom-export etc.

I stort sett så tycker jag programmet är mycket bra så jag har inte sett någon anledning till att testa något annat. Ska jag klaga på något så är det valet av underliggande databas och hur data sparas till databasen. Jag har märkt att det är lätt att bli av med den senaste datan om programmet inte avslutas korrekt och dessutom blir databasen väldigt lätt korrupt så täta backuper är ett måste.

V5 har jag inte testat än då jag inte visste att den skarpa versionen släppts, så det ska testas snarast. Jag vet att det var på tal att kunna använda andra databaser i v5, så jag hoppas det är implementerat, det vore trevligt att kunna använda t.ex. sqlite eller mysql i stället.

2018-08-02, 15:51
Svar #4

Utloggad anders.ardo

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2018-10-14, 21:02
    • Visa profil
I v5 kan du välja mellan sqlite och postgress förutom Berkely DB. Tyvärr är det fortfarande blobs (som tidigare) och inte strukturerad data som sparas. Jag har sett referenser till att i sqlite ska lite strukturerad data också sparas (av prestandaskäl) men har inte hunnit undersöka det närmare ännu.

2018-08-03, 06:34
Svar #5

Utloggad dstahlberg

• Anbytare **
    • Visa profil
Kul att det finns några användare i alla fall !

Jag har försökt ta reda på om det finns nya funktioner i v5 för användarna, men det verkar vara mest tekniska förbättringar (som det databasstöd som nämndes).

Vad tror ni skulle ge programmet en skjuts framåt bland släktforskarna i Sverige?
  • Svenska grunddata (typ landskap/socknar som platser)
  • Helt fräsch bruksanvisning på svenska
  • Introfilmer på Youtube
  • Mer info svensk-sida på wikin
  • Mer exponering/reklam
Är lite nyfiken eftersom jag tycker det är ett bra program som borde ha större användarskara.

2018-08-03, 06:58
Svar #6

Utloggad dstahlberg

• Anbytare **
    • Visa profil
Ska kanske förklara vad jag menade med "bra datastruktur" eftersom Anders A påpekat att det är "blobb-ar" i databasen och vi inte har en tillgänglig SQL-modell.
Jag menade på konceptuell nivå, i indelningen i Källor, Referenser, Platser, Händelser osv. Just Källor och Referenser har varit bra för min forskning. Platser med deras hierarki och typning har gett mig bättre disciplin (jag har valt landskap, församling, stad, ort och gård som mina Plats-typer). Hanteringen av flera Namn är också bra.

2018-08-03, 12:53
Svar #7

Utloggad festerman

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:55
  • Staffan Bergh
    • Visa profil
Får väl lov att anmäla mej själv, i det här sammanhanget :)

För mej var det Linux, i kombination med Open Source, som fällde avgörandet.

BLOB-arna är lite irriterande; det finns en export till SQLite, om man vill. Jag är inte hundra på att den är komplett, eller går att round-trippa, men...

Mvh /staffan

2018-10-14, 19:46
Svar #8

Utloggad cybix

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2018-10-14, 19:45
    • Visa profil
Hej!

Är sedan flera år också användare av Gramps. Kör just nu 5.0 på Windows.

/Peter Svensson

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna