ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl i Ödegärde  (läst 743 gånger)

2018-08-25, 11:25
läst 743 gånger

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5140
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 13:57
    • Visa profil
1695 gifter sig Carl Larsson med Anna Carlsdotter (Borås CI:3 sid 3). Annas föräldrar anges som Carl i Ödegärde och Anna. Enligt Annas dödsnotis skall hon ha varit född 1666 men där hittar jag ingen födelsenotis. Men 1672 fick en Carl Larsson i Ödegärde sonen Lars, så det skulle kunna vara samma Carl i Ödegärde och då får man efternamnet. 1684 föds det återigen en Lars Carlsson i Ödegärdet, kanske hade den förre dött, och 1688 föds det ytterligare en. Då anges modern till Ingrid Olufsdotter. Ingrid och Carl gifte sig i juni 1673 så då måste Annas mor Anna ha dött mellan det och att Lars föddes 1672. Jag hittar ingen dödsnotis men dödsboken för de åren är lite kul när det enda som står kan vara "en käring i viared", "it oächta barn" eller "skräddaren" så jag kan ha missat det.

Så, är det någon som nystat i denne Carl i Ödegärde förut och kommit fram till något som jag har missat? 

2023-09-02, 22:39
Svar #1

Utloggad Peter Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 13:06
    • Visa profil
Gjort några framsteg sedan inlägget skrevs?

Lars föds inte 1672, utan 1674-09-20 (Borås (P) CI:1 (1642-1683) Bild: 91 Sida: 173).
Carl får även en son 1680-04-08 vid man Anders.

Om Carl har varit gift tidigare så har han iaf inte varit bosatt i Ödegärdet då hans fru Ingrid verkar komma därifrån. Det känns som att han inte ens kommer från socknen.

2023-09-03, 06:50
Svar #2

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5140
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 13:57
    • Visa profil
Jag fick mycket god hjälp i PM från en annan av Carls ättlingar. Carl Larsson föddes på Hungerhult i Seglora socken, fadern var föraren, fältväbeln och sedermera sergeanten Lars Andersson, död 5 april 1685 på västra Hungerhult. Modern finns inte i några källor, men kan ha hetat Elisabeth Carlsdotter. Carl Larsson var gift en gång förut, 2 okt 1669 med en Anna Andersdotter.
 
Det finns mer att skriva om Carl och hans familj men detta är i alla fall en början.

2023-09-03, 09:02
Svar #3

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5140
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 13:57
    • Visa profil
Om Carl har varit gift tidigare så har han iaf inte varit bosatt i Ödegärdet då hans fru Ingrid verkar komma därifrån. Det känns som att han inte ens kommer från socknen.
Det var länge sedan jag kollade på Carl i Ödegärde, men när Carl och Ingrid gifter sig 16 juni 1673 står det i notisen att Carl var från "Ögerdet" medan det inte står var Ingrid Olufsdotter var från. När man kollar i mantalslängden ser det däremot ut som han flyttar in till Ingrid, 1674 är han inskriven som måg till Oluf Jute som ensam hade gården. Så det är nog som du skriver, han gifte sig dit.

Så detta kräver lite mer efterforskning, jag har antagit att det var denna Carl Larsson som 2 okt 1669 gifte sig med Anna Andersdotter. Min anmoder, som också hette Anna, skall enligt dödsnotisen varit född cirka 1666, vilket förmodligen inte riktigt stämmer. Hon gifte sig 1695 så hon skulle kunna vara född efter Carls giftermål med Ingrid Olufsdotter, om det inte vore för att sonen Lars föddes 1674. Därför tror jag ändå han var gift en gång förut. Kanske dog Anna Andersdotter i barnsäng, men barnet överlevde och döptes efter sin avlidna moder? Men var familjen bodde vet jag inte, det fanns ingen Carl i Torpa sockens mantal före han dyker upp på Ödegärde. I Seglora socken finns han inte heller.

2023-09-03, 12:41
Svar #4

Utloggad Peter Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 13:06
    • Visa profil
Fantastiskt!

Om du har lite källor och vill dela med dig av dem så är jag tacksam.
Du kanske redan har dessa, men här är lite om Carl i domboken.
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Älvsborgs län (P) EVIIBAA:125 (1705) Bild: 60 Sida: 3
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Älvsborgs län (P) EVIIBAA:132 (1712) Bild: 690 Sida: 133
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Älvsborgs län (P) EVIIAABA:429 (1714) Bild: 120

Jag har också haft ett öga på 1669 års giftemål. Kanske så att de gifte sig i Torpa men bosatte sig i en annan socken.
Det finns faktiskt en Carl i Hestra vid denna tid. Han får ett barn 1672 utan namn i dopboken och hans hustru dör 1674. Jag vet dock ej vad hans efternamn är, eller vad hustrun heter. Han finns inte med i mantalslängderna.

Vet du om Olof Jute är identisk med Olof Gunnarsson som dör 1679-06-28, och som nämns i domboken 1676?
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen Älvsborgs län (P) EVIIBAA:114 (1676-1681) Bild: 320

2023-09-03, 14:22
Svar #5

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5140
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 13:57
    • Visa profil
Hestra är ju alltid en möjlighet. Carl Larssons dotter Anna, som jag härstammar från, gifter sig 1695 med en annan Carl Larsson. De bor på Rya ett par år, men flyttar 1717 till just Hestra så koppling finns.
 
Om du går in i denna databas:
 
https://www.slaktdata.org/ 
 
Och väljer Marks häradsrätt som församling, kryssar i dombok, och söker på Carl Larsson kommer du se Carl Larsson på Ödegärde dyka upp några gånger i samband med händelser på Hungerhult. Det skall också finnas en rättssak i Vedens häradsrätt där Carl Larsson på Ödegärde varit i slagsmål med sin broder, som också hette Carl Larsson, och bodde på just Hunghult. Men det kanske är en av rättssakerna du länkar till, jag har inte hunnit kolla på dom.
 
Så småningom skall jag börja gå igenom domböckerna för Vedens härad, jag har några fler släktlinjer där också. Då blir det lättare att få till helheten.
 
Olof Jute vet jag inget alls om. Efternamnet är ju intressant, det tyder på att han har kopplingar till Jutland, Jylland. Men det var ett tillnamn/öknamn för hela Danmark på den tiden, så det behöver inte vara just Jylland. Mest sannolikt är det Halland, som ju nyss blivit svenskt då.

2023-09-03, 14:29
Svar #6

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5140
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 13:57
    • Visa profil
Lars Andersson då, dyker upp i mantalet 1663. Då var han redan över 40 och några, om inte alla, hans barn var redan födda. Var han kom från vet jag inte men han kanske går att hitta i de militära källorna. Första stället jag hittat honom på är Rullor 1620-1723, 1669:14a, sidan 230, där han just gått från furir till sergeant. (AID: v751530.b2340.s230) Det finns nog mycket mera att hitta om honom inom det militära. I domböckerna är han däremot ganska osynlig, han verkar ha levt sitt liv mestadels inom militären.

2023-09-03, 14:37
Svar #7

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5140
  • Senast inloggad: 2024-04-26, 13:57
    • Visa profil
Och Lars Anderssons hustru då, som jag inte funnit namnet på någonstans. Men det ser ut som om de hade fyra barn, Carl i Ödegärde, Carl i Hungerhult, en till som jag inte minns namnet på samt dottern Ingrid som också stannar i Hungerhult. Alla tre sönerna döper döttrar till Elisabet, vilket var ett annars mycket ovanligt namn i trakten. Därför kan man ana att dessa barn var döpta efter sin farmor. Ingrid verkar inte ha någon dotter med det namnet men det var ju inte alla som döpte sina barn efter farmor och mormor.
 
Vad hon än hette, så hade hon två halvsystrar som hette Anna och Ingeborg Carlsdöttrar. Vi vet ju inte om hon hade samma mamma eller pappa som de, men om de hade samma fader så skall hon således ha kunnat heta Elisabet Carlsdotter, och då skulle Carl på Ödegärde vara döpt efter sin morfar. Vem Carls äldre broder, som också hette Carl, var döpt efter vet vi inte, kanske någon kung?
 
Så här står det i Bollebygds häradsrätt sommartinget 1677: (AID: v190241.b2280) 
Carl Larsson i Ödhegiärde å sin modhers och dhess halffsysters Anna Carlsdotters wägnar kärade till Jöns Helgesson i Forssa, effter sin moders halffsyster Ingeborgh Carlsdotter, som hoos swaranden een långligh tijdh hade hafft sin heemwist, och något för nästförwechne Juulehögtijdh der i Forssa ähr dödh blefwen, om något arff, i synnerheet een koppergrytha, hwilcken bemelde Jöns Helgesson hade, Ingeborgh Carlsdoter något för hennes dödh gaff honom, för det han henne herbergerat hafwer, och annat meehra hon i lijfztijden aff honom och hanss hustru åthniutet; klaganden inwände, att hon nästan intill sitt yttersta, förmåtte sigh sielf försöria medh spinnande och annat arbete förskaffa sigh sitt uppehälle : Nämbden sampt fleera intygade, när hielpen till dhe fattiga uthdeeltes, fick hon Ingeborgh Carlsdotter der aff sin almosa. Dhess föruthan berättades, det kyrckioheerden inthet hafwer fått sin rättigheet effter likstohl för hennes begraffningh. Resolutio: Rätten pröfwade skähligt, det Jöns Helgesson böhra hafwa samma grytha och förnöija Prästen.

2023-09-10, 10:42
Svar #8

Utloggad Peter Fredriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 13:06
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna