ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Scherpin /Dubb  (läst 474 gånger)

2018-10-29, 16:19
läst 474 gånger

Utloggad Brittmarie Källgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 650
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 20:40
    • Visa profil

Hej!
Jag har efter mycket detektivarbete via domböcker i Villands härad hittat släktskap mellan släkten Scherping och Dubb .En Bengt Andersson  Dubb f 1695i Medelplan(R) gifter sig med Christina Claesdotter Scherping f 1686 i ev Särestad. En halv syster till henne Eva Maria Claesdotter Scherping f c.a 1659 gift andra g med befallningsmannen Lars Löfgren på Bäckaskog i Skåne(L). Denna Eva M Scherping hade i sin ägo en kanna med namnet B A Dubb .Vid ett möte dem emellan i Sölvesborg berättade han, att han var make till hennes halvsyster(Christina S). På så sätt har jag hittat min anfader Claes Schierping i Torpa Särestad (R).
Jag har läst om släkten Scherping här i Anbytarforum och undrar om det finns något  ytterligare ,som någon funnit om denna familj iVästergötland .Eva Marie hade ju också en bror Carl Scherping ,rådman i Stockholm och i Villands härads dombok kan man läsa om att Eva Maria Sherping av och till åkte till Stockholm till sin broder.
Tacksam att få veta allt som finns om Scherping familjen och ev om modern i första äktenskapet Birgitta Carlsdotter ! (Var har man hittat att hon skulle vara kyrkoherdedotter från Västmanland och var finns uppgifterna om namnet Skärfinger ?)Tack på förhand !! MVH Brittmarie K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna