ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Båtsmans namn  (läst 168 gånger)

2018-11-08, 15:27
läst 168 gånger

Utloggad Ove Dahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2018-12-13, 18:49
    • Visa profil
Jon Göransson gifter sig med Stina Pehrsdotter. Jon blir båtsman och tar namnet Göök. Han dör tidigt.
Sonen Nils Jonsson blir också båtsman och tar också efternamnet Göök. Det som förbryllar är att Stina Pehrsdotter i två efterföljande huslängder heter Stina Nilsdotter/Göök. Är det vanligt att modern byter sitt efternamn till vad jag tror efter sonen Nils? Eller är det prästen som har gjort fel och namnet bara har hängt med? I dödsboken står det Stina Nilsdotter. Blir lite förbryllad.
//Ove

2018-11-08, 17:14
Svar #1

Utloggad leif_lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2018-12-14, 18:45
    • Visa profil
Att änkor får namn efter sin make är inte ovanligt, det är alltså inte efter sonen. Att hon kallades Göök i folkmun hade nog stor betydelse. Sen var hon ju alltid en Pehrsdotter och Nilsdotter torde vara prästens fel, kanske orsakat av att hon bara kallades Stina Göök, allt förutsatt att hon verkligen var en Pehrsdotter. Gör prästen fel en gång hänger felet förmodligen kvar i framtiden. Fel i kyrkböckerna är inte ovanliga.

2018-11-09, 10:49
Svar #2

Utloggad Ove Dahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2018-12-13, 18:49
    • Visa profil
Tack Leif,
Märkliga är att i HFL Ålem 1804-1803 sid 237 finns hela familjen. Stina Pehrsdotter finns också i HFL 1813-1823 sid 546 längst ned.
I HFL 1823-1828 sid 490 så är Stina Pehrsdotter struken för att sen återkomma i HFL 1829-1835 sid 201 som Stina Nilsdotter/Göök?
//Ove

2018-11-09, 21:47
Svar #3

Utloggad leif_lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2018-12-14, 18:45
    • Visa profil
I A1:10 sid 491 återkommer hon ju två centimeter ovanför strykningen, så hon gjorde nog någon avstickare till annan plats i socknen. Hon är kvar i A1:11 sid 201 och där ser det ut som att hon först skrivits som Båtsmansenkan Stina Göök och sedan har Nilsdotter lagts till. Enkan Stina född 1773 i Mönsterås kan det inte finnas många av i Ålem, så det är ingen tvekan om att det är samma kvinna. Antingen tog prästen fel orsakat av att hon faktiskt bor hos Nils Göök eller så är det ett fel som faktiskt rättats, vet du om Stinas far hette Per eller Nils? Att hitta och förklara felen i gamla böcker är en av de intressantare delarna av släktforskningen. För mig började det med den allra första personen jag undersökte, min mormor, som hela livet var noterad med dopdatum som födelsedatum. Själv gjorde jag först samma fel som prästen en gång gjort, men upptäckte misstaget när jag också skulle skriva in dopdatumet och upptäcker att det faktiskt inte var födelsedatumet.

2018-11-10, 10:21
Svar #4

Utloggad Ove Dahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2018-12-13, 18:49
    • Visa profil
Det finns endast en Stina i födelseboken mellan 1771-1776 med far Pehr och han är det inte enligt min forskning. Det finns ingen Stina med far Nils. Märkliga är att i vigselboken 1803 står hon som Nilsdotter för att därefter stå som Pehrsdotter i första HFL efter vigsel? Det blir till att jaga vidare. Tack för hjälpen Leif.
Ove

2018-11-10, 10:25
Svar #5

Utloggad Ove Dahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2018-12-13, 18:49
    • Visa profil
Rättelse, i vigselboken står det Jonsdotter? Sid 518.
Ove

2018-11-10, 21:45
Svar #6

Utloggad leif_lundkvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2441
  • Senast inloggad: 2018-12-14, 18:45
    • Visa profil
Stämmer. där står det Jonsdotter och Stina är Enka. Men i Hfl står det Persdotter, Ålem AI:8 (1804-1813) Bild 252 / sid 485 (AID: v24682.b252.s485, NAD: SE/VALA/00462). Felet är väl efter maken Jon Göransson, som dör 1809. Enkan finns dessförinnan i Ålem AI:7 (1796-1803) Bild 60 / sid 105 (AID: v24681.b60.s105, NAD: SE/VALA/00462). I Ålem AI:6 (1793-1805) Bild 174 / sid 331 (AID: v24680.b174.s331, NAD: SE/VALA/00462) tycks noteringen vara senare, ty där är hon gift med Jon Göransson. Hon finns som Enka i Ålem AI:6 (1793-1805) Bild 172 / sid 327 (AID: v24680.b172.s327, NAD: SE/VALA/00462). Jag hittar henne inte i AI:5. Så Persdotter torde vara det rätta men det ger ingen ytterligare ledning till hennes födelse.

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna