ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-07-07  (läst 3077 gånger)

2005-06-26, 22:24
läst 3077 gånger

Utloggad Hans Rosenlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 388
  • Senast inloggad: 2022-05-26, 09:56
    • Visa profil
    • Hans hemsida
Detta stämmer med den uppgift jag hade i min bouppteckningsfil, vilken refereras ovan. Den var ett utdrag av bouppteckningsregistret på Landsarkivet i Lund (med vissa utdrag ur bouppteckningar).  
Där fanns under Simrishamn:  
Schartov, Christian Wilhelm, murmästare, g m Greta Benedicta Castberg. En son är sjöman?
Schartov, Lars Petter, smed, son till Chr Wilhelm.
Båda refererar till bouppteckningen 1806:6:267, vilken då skulle vara Gretas. Bouppteckningen i sin helhet har jag tyvärr inte skaffat, men det är väl den du, Lotte, beställt.
MVH/Hans
Hans Rosenlund

2005-06-28, 19:38
Svar #1

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Hej igen alla!
Jag kom iväg till landsarkivet i Lund idag och  det var givande. Hade flera saker att kolla, hittade bl.a följande ur BOU som diskuterats ovan.
 
Simrishamn RR o Mag FII:a:6:s.267. Ur ingressen framgår:
”År 1806 den 9:de Junii, förrättades uppå därom gjord anhållan och enligt behörigt förordnande, laga Boupteckning efter Murmästare Gesällen Andr. Castbergs hustru Greta Benedicta Castberg som den 17:de sistledne Maii aflidit och utom bemälte Enkling efter sig lämnat 2:ne Barn uti första giftet med Murmästaren Christ.Wilh. Scharstov nemligen Sönerne Sjömannen Christian Wilhelm och Smeden Lars Peter Scharstov, af hvilka Arfwingar endast den sistnämda sig inställte.....”  
 
Så långt faller allt väl på plats, och det blir bättre lite senare i ingressen:
 
”... För att bewaka Sonen Christian Wilhelms rätt emedan han stadd på sjö-resor icke på flera år låtit sig afhöra, tillstädes kom Murmästaren Hans Lundvall. ”  
 
Visst kan väl den på sjö-resor försvunne Christian Wilhelm ha hamnat på Gotland och ställt till det för sig..!
 
Jag försökte hitta Lars Peter Scharstov och herr och fru Castberg i Simrishamns HFL 1800-11, men lyckades inte (ögonen var kanske för trötta?).
Det stämmer ju också att sonen Lars Peter är den smed som gifter sig med Magdalena Löfblad i Södra Mellby 1808.
 
Jag skulle bra gärna vilja att säkert kunna knyta Lars Schartz i Stiby till familjen ovan! (även om det sannnolikt är rätt Lars från Visby).
 
När det gäller Lars Schartz i Stiby så är det de facto han som dör på Kristianstad Lazarett år 1836. Jag hittade honom i HFL för Glemminge på #28 där han anges vara född i Visby 1795 och att han är gift med Kersti PehrsDr i Stiby!  
Han kom till Glemminge från garnisonen i Carlsberg år 1835. Han kom till Carlsberg från Stockholm 1830 och utförsedlades därifrån 1835-02-01 och skulle då till Jönköping, men hamnade tydligen i Glemminge istället, och lämnade in sin flyttattest där utan tecken på att ha varit i Jönköping...
 
Nu vet vi alltså att han:
Föddes ca 1795 i Visby
Dök upp oförsedlad i Kverrestad ca 1811
Flyttade till Stiby 1819 och bildade familj
Överfördes utan familjen till Malmö garnison 1827
Från Malmö garnison till Stockholm 1829
Från Stockholm till Carlsbergs garnison 1830
Från Carlsberg till Glemminge 1835
Dog 1836 på Kristianstad Lazarett, 41 år gammal.
 
Jag letade i Örsjö/Villie samt Kyrkoköpinge efter fler barn till C.W.Scharsto/Margareta.B.Castberg men hittade inga, inte heller någon dödsnotis för dottern Christiana Wilhelmina.
 
Någon som vet när Christian Wilhelm d.ä dör? Frun Margareta Benedicta Castberg gifter om sig 1786 i Ystad, så någon gång innan dess alltså.
 
Anders, hur hittade du förresten Chr.Wilh d.y:s födsel 1772, Kyrkoköpinge är ju inget man snubblar över precis...?!
 
En sak till förresten: Christian Wilhelms fulla namn vid dopet 1772 var enl födelseboken Christian Wilhelm Philip.
 
MVH // Ingvar

2005-06-28, 23:30
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej igen Ingvar!
 
Jadu, ibland blir man belönad för att man gör små anteckningar. Detta dop i Kyrkoköpinge hade jag faktiskt sedan tidigare i min databas, men hade läst lite fel på namnet, så jag hittade den inte direkt. Brukar notera lite mer udda notiser.
 
Det var en givande bouppteckning. Christian Wilhelm Scharstov har tydligen rymt till sjöss efter stöldanklagelserna i Visby 1800, och anses leva 1806 eftersom han får någon att bevaka sin rätt.
 
Observera att Margareta Benedikta Castberg felaktigt kallas änka i dödboken 1806! Hennes man Anders Castberg lever ju och enligt Carlquist, Ystadsläkter under trenne sekler, så dör han i Ystad först 1821 14/5.
 
Jag tittade efter Kastberg och Lars Peter Scharsto i Simrishamns mantalslängder på SVAR, men de verkar inte ha bott i staden. Jo, ett år, 1807, så finns Scharzto som ogift lärling eller gesäll hos smeden Hans Carlsson Wallström på nr 38. Märkligt nog finns han inte i hfl på samma nummer.
 
Hittade också att Lars Peter Scharsto var ordentligt trolovad med Magdalena Löfblad i Södra Mellby. De hade nämligen en son Christian Peter född där tidigare samma år 1808 7/3, död 15/3. Moderns namn är visserligen inte angivet, men eftersom ingen dödnotis för någon hustru finns noterad, borde det vara ett trolovningsbarn med Magdalena, även om så inte sägs. Bland faddrar finns Johannes Herrstedt i Mellby, vilket möjligen kan sättas i samband med att Lars Schartz 1811 bodde hos en smed Herstedt. Det är väl samma smed som Niklas Herrstedt, som till 1806 bodde på nr 38 i Simrishamn. Ja, samma nummer som Scharzto finns på året efter. Indicierna är nu väldigt starka för att Lars Schartz är Christian Wilhelms son, tycker jag.
 
Carlsberg förresten, ska det inte vara Carlsborg?

2005-06-29, 07:19
Svar #3

Lotte Jensen

Hej alla..  
en aning frustrerande att sitta så här på avstånd och inte kunna delta på plats... Många intressanta fakta som läggs fram här... nya frågor ställs..  
 
Christian Wilhelm d.ä., finns det någon anteckning om vart han är född? När dog han? Vi har ännu inte hunnit kolla upp stavning på namn.. vi vill låta Schartau-spåret ännu stå öppet.. men vi behöver följa honom bakåt för att se vart han kommer från för att kunna bekräfta eller avskriva
 
Hur som helst har detta utvecklats till min favoritdeckare denna sommar... *S*

2005-06-29, 20:13
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Sommarrysaren fortsätter...  
 
Jag tog fasta på Yvonnes uppgift att Lars Schartz skulle finnas i Kverrestad 1811, och tittade på mtl för detta år. Vem om inte smeden Schersto (ny stavningsvariant) finns på Norra Kverrestad nr 16, och vem kan pojken Lars 15 år vara...
 
 
Över till hfl 1811 och där får vi väl det slutliga beviset för att det hänger ihop precis som vi trott. Smeden mäster Lars Peter Schartow (nu stavat så!) har hos sig gossen Lars Lorentz Schartow född 1795 i Visby!
 
kverrestad hfl 1811 GID 1872.20.53800
 
Lars Peter sägs vara född 1771 i Ystad, och Magdalena Löfblad 1781 i Andrarum. Familjen flyttar till Södra? Sandby 1811, men i Kverrestads hfl 1813 så är gossen Lars tillbaka, nu hos smeden Peter Herstedt i Södra Kverrestad nr 13.

2005-06-29, 21:12
Svar #5

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Anders!
 
Allt faller väl på plats. Stor guld-stjärna i protokollet för dig!  
 
Med facit i hand undrar jag (med klädsam rodnad på kinderna) hur jag kunnat missa detta när jag kollade Kverrestad på LLA....??  
 
Ska vid nästa besök på LLA kolla Lars Peters angivna födsel i Ystad och även kolla ev inflyttningsattester som jag kan ha missat i Kverrestad.  
 
Ändrar snabbt ämne (fortsatt rodnande...) och vänder tankarna till Margareta Benedikta Kastberg eller Casberg. Hon lär ju, som du Anders tidigare skrev, vara dotter till murmästaren i Ystad Lars Jeppsson Kasberg (d.1750-10-28, 35 år gl) och Maria Larsdotter som ju hade en dotter Margareta född 1741-09-25 (Ystad S:ta Maria), som gifte sig 1786-09-29 med murgesäll Andreas Kasberg (hennes andra gifte).
 
Detta styrks av att Margareta Benedictas och Christians första barn Christiana Wilhelmina vid dopet i Villie/Örsjö 1769 frambars av murarmästarehustru Maria Kastberg ifrån Ystad vilken ju kan stämma med Margareta Benedictas moder Maria Larsdotter.
 
När det gäller Maria Larsdotter så undrar jag om hon efter att ha blivit änka 1750 kan vara identisk med den Maria Larsdotter som 1752-03-27 gifter sig med murmästaren Johannes Hedenskog i Ystad S:ta Maria. Hon står i vigselnotisen som hustru, vilket där tydligen (enligt andra exempel) användes istället för änka.
 
Hör detta kanske hemma under annan rubrik?
 
MVH // Ingvar

2005-06-29, 22:45
Svar #6

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Hej igen,
ett litet PS om Christian på Gotland (han tjyven)som gifte sig med Catharina Sara Wein. Jag kom äntligen in på hemsidan med avskrifter Gotlands vigsellängder och hittade vigseln med följande stavningar:
 
Gotländskt vigselregister - Post
Socken:  Visby stadsförsamling
Lysningsdatum:  
Vigseldatum:  1794-09-21
Mannen:
- namn:  Christian Charsto
- gård, socken:  
- titel:  Sjöman
Kvinnan:
- namn:  Sara Catharina Weijn
- gård, socken:  
- titel:  
 
Således med stavningen Charsto, vilket ju stämmer bra med Scharsto.
 
MVH// Ingvar

2005-06-29, 23:15
Svar #7

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det kan väl vara lämpligt att flytta till Ystad-rubriken när det gäller Kastberg och Hedenskog. Har inte följt diskussionen så noga, men Hedenskog är väl en (eller två?) släkter som härstammar från Hedeskoga. Se inlägg av Birte Boström och Peter Larsson bl a.  
 
En gissning är att Johannes Hedenskog är möllaren Lars Jönssons son född 1729 28/6 i S:ta Maria [Peter Larsson]. Intressant är att en bror till honom, Andreas Larsson Hedenskog, blev handskmakare i... Visby!

2005-06-30, 14:12
Svar #8

Lotte Jensen

Hej igen alla Schartau-Schartov-Scharsto-diggare!
Vi kommer, som jag skrev tidigare, att gå ner på landsarkivet och kolla igenom alla skrivna namnformer på Christian Wiilhelm och hans familj här på Gotland.
 
Jag vill försöka lägga in en scannad bild på anteckning som Ystads Rådhus skrivit utifrån vad jag förmodar en efterlysning på Christian Wilhelm
 
 

2005-06-30, 14:19
Svar #9

Lotte Jensen

Ingvar!
så går det.. för att det ska gå att ladda upp här så blir bilden blir så liten att det inte går att läsa.. jag får skicka via mail

2005-06-30, 18:18
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
I anledning af Höggunstiga skrifvelsen, har Magistraten, genom vederbörande Stadsbetjente, på det nogaste låtit här i staden efterspana Båtsmannen Christian Wilhelm Scherstau, med Rotenamnet Flygtig,  at i afseende af förröfvat brott gripas och under fängslig bevakning til Wisby afföras, men, enligt aflämnad Raport ifrån Stads Waktmästaren Morberg har bemelte Scherstau eller Flygtig i denna Stad icke funnits vistande, som ödmjukeligen tillkänna gifves.
Ystads Rådhus den 12 Julii 1800
 
Alltså ännu en stavningsvariant! Något som verkar ganska klart är dock att namnet har innehållit kombinationen -rst- vilket avviker från Schartau och Schartow, som aldrig stavas med ett s inskjutet.

2005-06-30, 18:48
Svar #11

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Scharsto-intressenter!
Ytterligare en stavningsvariant CHIERSTO hittade jag i ett betyg som Smeden Lars Petter inlämnade i Kverrestad 1809 (fanns bland inflyttningsattesterna):
 
Såsom smeden och Mästaren Lars Petter Chiersto hos mig arbetat Tre års tid och under samma tid upfört sig troget och beskjedeliget både i min närwaro och frånwaro och är i sin Proppetion [!] både flitig och förståndig och dermed jag honom på det bästa Recommenderar och detta honom til bewis om sit upförande lämna.
Glemminge D:28:de october 1809, Lars Paradis
[Ant i marginalen]: Och Crone skatten betalt för år 1809  
 
Han verkar ju (till skillnad från sin bror på Gotland) ha varit en rejäl karl!
 
Anders, du råkar inte ha tillgång till längder för Glemminge de åren ?
 
Är det förresten inte snart dags att starta en ny rubrik under Släkter: Scharsto ?
 
// Ingvar

2005-06-30, 19:49
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag ska kolla Glemminge, Ingvar, men först Lars Peters födelsenotis! Hehe, dessa stavningar. När jag stoppade in ett i framför e så hittade jag dom på Gärdsskivan (från Lennart Berg), som jag konverterat till ett lite mer sökbart format.
 
Lars Peter är född i Röddinge på nr 4 den 3 eller 8 augusti 1777 (döpt 9/8) av avskedade soldaten Christian Schierstu (tror jag det står) och Greta Benedicta Casberg 32 år. Gudmor klockaren Rödins hustru Benedicta Cath: Ahlqvist på nr 3 Röddinge, faddrar smeden Gillius Hollbeck, dess hustru Catharina och dotter Catharina på nr 4 Röddinge, och muraregesellen Nils Efverbeck? i Håkans__?
 

röddinge fb 1777 GID 1336.23.11100.
 
Ombytlig man, både vad gäller yrken och bostadsort. Och stavning!

2005-06-30, 21:33
Svar #13

Utloggad Yvonne Dider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2012-02-07, 15:52
    • Visa profil
Tänk vad mycket som framkommit sedan jag skickade en liten fråga om Lars till landsarkivet i Visby...  
Man blir så glad över alla duktiga släktforskare som med mer eller mindre anknytning letar & delar med sig!
Jättespännande att ta del av all ny info.
 
Kan man via något arkivmaterial som jag ej känner till, ta reda på om Lars gjorde någon resa till hemorten Stiby under 1829 - om man nu fick göra det i krigsmakten på den tiden...?
(Tänker på min ana - den oäkta sonen Mårten - som vid 17 års ålder i Stiby första gången antecknas med namnet Nilsson och därefter i vuxen ålder använder Schartz för sig och sin fru enligt muntlig släktinformation).
 
m v h/yvonne

2005-07-01, 08:24
Svar #14

Lotte Jensen

Hej igen!
Vad skulle vår nya rubrik heta? Här verkar finnas många uppslag *S*...
 
Bortsett från att här på Gotland blir det dessutom båtsmansnamnet Flyktig som används så har vi funnit dessa:
 
Christian Wilhelm hette Charsto i vigselregistret och Schartau i Gotlands Båtmsansregister
Schartov och Schartau hette sonen Wilhelm i husförhörslängder i Visby
 
Dessutom är det så att nament Wilhelm hos vår Christian Wilhelm får vi först från dokument i Ystad. Före det hade vi endast Christian. Att han dessutom skulle hetat Philip i födelselängden är ytterligare en nyhet
 
Jag vill återkomma till att en nyckelperson i detta med namnet kan vara fadern Christian Wilhelm (d.ä.). Vilka var hans föräldrar? Står det någonstans vart han var född? Går det att backa och checka av hans ursprung?
 
Vi har länge sagt att den dagen vi hittar Christian Schartaus föräldrar/härkomst på papper så skulle vi åka ner till Skåne med en flaska champagne och fira.. *S*.. stunden närmar sig nu...
 
Ingvar!
Jag har skrivit av protokoll från rättegången med anledning av stölden, med andra rättegångar, men det är utsklrivet på gammalt datapappaer och går inte att scanna av så det blir läsligt. Jag ska grunna lite på det problemet. Materialet i datorn har försvunnit i något av mina datorhaverier.
 
Även Sara Cajsa var uppe i rätten, dels för skulder till handelsmän och dels för prostitution. Hon fick barn i fängelset som strax efter dog. Det var inte Christian Wilhelms barn.

2005-07-01, 09:20
Svar #15

Utloggad Elisabeth Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2014-04-23, 10:32
    • Visa profil
    • www.snevide.com
Skickar ett digitalfoto från originalboken Visby AI:28 sid 173.
Familjen bodde i Klinteroten 4 hus nur 153.
 
Elisabeth Molin  
 

2005-07-01, 09:35
Svar #16

Utloggad Elisabeth Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2014-04-23, 10:32
    • Visa profil
    • www.snevide.com

2005-07-01, 09:49
Svar #17

Utloggad Elisabeth Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2014-04-23, 10:32
    • Visa profil
    • www.snevide.com

2005-07-01, 09:52
Svar #18

Utloggad Elisabeth Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2014-04-23, 10:32
    • Visa profil
    • www.snevide.com

2005-07-01, 09:59
Svar #19

Utloggad Elisabeth Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2014-04-23, 10:32
    • Visa profil
    • www.snevide.com

2005-07-01, 12:11
Svar #20

Utloggad Ingvar Kristiansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 805
  • Senast inloggad: 2013-06-30, 19:37
    • Visa profil
Hej Scharsto-iter!
 
Ja namnstavningarna är många. När det gäller Christian d.ä. tror jag att jag räknar till 5 olika:
Scharstu(c)k, Scharstruk, Scharsto, Schierstu och Scharstov. Enda gången han heter Wilhelm (står bara: Wilh.) är väl egentligen efter sin död i BOU efter hustrun. En tanke; ska det egentligen stå Wilhelmsson?? Han kanske endast hette Christian? Har jag missat något ställe där Christian d.ä. uttalat står som Christian Wilhelm? Kan hans fader helt enkelt ha hetat Wilhelm Scharsto??
 
Sonen Lars Peter tillför ytterligare åtminstone 2 eller möjligen 3 varianter: Chiersto, Schersto och möjligen Scharzto.
 
Sonen Christian Wilhelm Philip tillför åtminstone Charsto och Scherstau.
 
Sonsonen Lars Lorentz i Stiby tillför Schartz, Scharts och Schars som varianter på temat.
 
Elisabeth, när jag läser dina inlagda bilder ser jag varianterna Schartov och Charsto, men ingen Schartau. Har du något Schartau-exempel?
 
Dessutom undrar jag över äldsta sonen Petter Christian i HFL från Visby, han är född redan 1793-01-13, vilket ju är mer än 1 ½ år innan vigseln mellan föäldrarna. Är Christian angiven som fader i dopnotisen?
 
// Ingvar

2005-07-01, 14:30
Svar #21

Utloggad Elisabeth Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2014-04-23, 10:32
    • Visa profil
    • www.snevide.com
Hej Ingvar och ni andra.
 
Jag har nu gjort en koll i födelselängden för Christian Petters födelse 1793-01-13 i Visby.
 
Där står att: Kronobåtsmannen Christian Scharstos och fästemön Sara Catharina Wejns son Christian Petter.
 
Källa: Visby födelseläng CI:7 sid 196.
 
Lotte och jag har släktforskat i snart 30-år och det var i början av vår forskning som vi hittade Christian Schartov.....? med familj.  
Den delen av vår forskning behöver färskas upp lite har jag märk.
Nu när man har en större erfarenhet märker jag att jag missat en del. tex de olika stavningarna.
Vi noterade att namnet Schartov stavades utan S ibland.  
Även hustrun Sara Cajsas efternamn stavades på olika sätt vid olika tillfällen. Svårt att veta vilket som var den riktiga stavningen.
 
Jag har sedan 14 år tillbaka varit anställd på Landsarkivet i Visby, vilket varit en stor fördel i vår forskning, (men sedan mars månad i år har jag bytt arbetsplats).
 
 
Elisabeth Molin

2005-07-01, 19:14
Svar #22

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej igen!
 
Lars Peter Scharsto med familj flyttade 1811 från Kverrestad till Sandby by, och det visar sig vara Sandby i Borrby socken. Tyvärr försvinner de därifrån redan 1813 och hinner inte komma med i hfl som börjar 1813. I mtl finns de dock med 1812 och 1813:

borrby mtl 1812
 
borrby mtl 1813
 
Något om honom i Glemminge 1806-09 hittade jag inte. Glemminge 15 brukas av smeden Paradis i Cmh och han finns med i Simrishamns mtl 1808, dock utan Scharsto. Kyrkboken i Glemminge saknar hfl och flyttattester dessa år.
 
En spekulation om namnet är att det låg nära till hands att omforma det till Schartau, eftersom det här var samtidigt som den store Henrik Schartau blev känd. Vad namnet ursprungligen kan ha varit är svårt att gissa, men nog lutar det åt att man får gå utanför rikets gränser för att finna ursprunget.

2005-07-02, 13:45
Svar #23

Lotte Jensen

En rättelse till ett inlägg jag gjort. Jag skrev att Sara Cajsa ägnade sig åt prostitution vilket kanske var att ta i. Hon satt fängslat för enkelt hor. Tangnten slant en aning när jag skrev.
 
Är det någon av er i Skåne som har tillgång till husförhörslängd där Christian Wilhelm (d.ä) finns och som kan se efter vart han är född?

2005-07-02, 13:52
Svar #24

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Nej Lotte, det är ju något som vi inte hittat. Jag gissar att den som hittar en födelse- eller dödsuppgift på honom eller honom i en hfl snarast rapporterar det här!

2005-07-06, 09:29
Svar #25

Lotte Jensen

Jag har dålig koll på hur kyrkoboksbeståndet i Skåne ser ut. Jag bara tänkte att någonstans på vägen, där barnen föds kanske det också finns någon husförhörslängd eller annan bok som kan ge en ledtråd. Men det har ni Skånefolk bättre koll på än jag.  
 
Jag har funnit en präst med namnet Andreas Schartov i Andarum. Han var verksam där 1676. Jag vet inte om han i sin tur har koppling till den mer kände släkten Schartau. Men jag tycker det visar att nament används av fler än vår lilla skara släktingar *S*

2005-07-06, 16:43
Svar #26

ingrid knutsson

finns det någon som vet något om en Elna f. 22-2-1864 i Stiby. det finns nog flera syskon enligt min källa som tyvärr avled innan jag blev färdig att börja med att utforska släkten.hon kan heta Henricsson eller Olsson i efternamn

2005-07-07, 11:53
Svar #27

Rigmor Andersson

Hej Ingrid!
Så här ser familjen ut.
Stiby Allmänning Byns plats Hus husförhör 1859-1865.
Fader:Håkan Henriksson född 1823-06-01 i Stiby
Moder:Hanna Olsdotter född 1821-07-03 i Stiby
Dotter:Anna född 1852-08-27 i Stiby
Son Henric: född 1854-04-22 i Stiby
Son:Per född 1856-09-25 i Stiby
Son:Nils född 1858-10-24 i Stiby
Dotter:Kjersti född 1861-01-17 i Stiby
Dotter:Elna född 1864-02-22 i Stiby
Mvh Rigmor

2005-07-07, 13:37
Svar #28

Kjerstin Carlson

Hej Ingrid.
Här kommer lite till.
Håkans far hette Hinric Jakobsson f.26/11 1780 Vemmerlöv, modern Elna Ohlsdotter f.23/8 1790 Stiby.
Hannas föräldrar hette Ola Svensson f.16/5 1796 Stiby och Moder Persdotter f.19/6 1800 Stiby
Hanna Olsdotter är född i Östra Herrestad inte Stiby.
Elna flyttar till Löderup 31/3 1891.
Mvh
Kjerstin

2005-07-07, 21:40
Svar #29

ingrid knutsson

Jag är överväldigad över era inlägg tack snälla ni nu börjar saker och ting falla på plats vet ni om Elna hade några barn då kommer jag en bit närmare mig själv för där saknar jag en generation m.v.h Ingrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna