ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Grevesläkten Frölich  (läst 838 gånger)

2003-06-24, 23:00
läst 838 gånger

Utloggad Jimmy Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 17:15
    • Visa profil
Hej.
Jag undrar är det någon som vet i vilken del av Skåne som det bodde en grevefamilj Frölich runt 1770-1790 eller senare.Jag tror mig veta att en anfader till mig bodde hos denne Frölich en tid innan han flyttade vidare till Bohuslän.
Det skulle vara enklare för mig om jag kunde sortera bort en del av Skåne.Den jag söker är Boson eller Beausang olika stavningar finns han kom till Sverige via Danmark vid denna tidpunkt.
Jag är tacksam för all information.

2003-06-25, 15:15
Svar #1

Mikael Andersson

Jag har gjort en sida, som inte är uppladdad ännu. Som handlar om de svenska styrena i de ervörade provinserna, och där hag jag en Frölich med, dock mycket tidigare.
 
Och han är antagligen anfadern till Frölich i Sverige, och han hade inga gods innan. Men fick betydande roller i Sveriges styre, och av vad jag ser så.. Han var gift med :  
 
1: med Plantina Margareta Bengtsdotter
2: med Beata Christina Cronström
 
Och av vad jag sett om denna Frölich i andra artiklar fick jag det fram som om ett av hans barn bosatte sig nära Ystad på någon gård.
Så jag vet inte, men en kvalificerad gissning skulle vara Ystadområdet. Men jag vet inte vart jag har sett det, så det kan vara fel.

2003-06-25, 16:21
Svar #2

Eva Leksell

Säteriet Engeltofta norr om Ängelholm ägdes 1745-84 av några grevliga Frölich. Se:
www.algonet.se/~sylve_a/engelt_a.htm

2003-07-02, 22:13
Svar #3

Utloggad Jimmy Hermansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 17:15
    • Visa profil
Hej
Tack Mikael och Eva för tipsen om Frölich jag skall undersöka om det ger mig något.
Jimmy

2007-07-19, 09:25
Svar #4

Eric Luth

Hej!
Jag har någonstans i mitt bakhuvud hört om Frolich, kanske rent av en släkting?
Angående Boson, så har vi en släktled till mina anfäder som heter Bosson-släkten och samtliga är begravda på Nävlinge kyrka, utanför attarp, Vinslöv, Hässleholm. Så vida jag vet var Bosson, i detta fallet Ola Bosson Olsson någonting i riksdagen, på graven står Mångårig Riksdagsman.
Har en bild på graven. Ola Bosson föddes 1824 men de hade anfäder långt bak som alla hette Bosson som Smeknamn eftersom fadern hette Ola Bosson och sedna Bo Olsson, då blev det bosson, och jag har anledning att tro att alla ablev riksdagsmän.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna