ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rödmossen  (läst 1181 gånger)

2001-01-07, 14:44
läst 1181 gånger

Eva Mårtensson

Jag dokumenterar gårdarna och torpen  i Rödmossen. Det har varit utmark till Fjelastorp i Brunnby och tillhört Krapperup. Jag har en hel del intessant information  att dela med mig av och är även intresserad av att veta mer om de som en gång har bott här. Tacksam för all information jag kan få. Målet är att ge ut en bok.

2011-05-16, 21:55
Svar #1

Utloggad Sara Dyrinder

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1068
  • Senast inloggad: 2021-11-10, 16:01
    • Visa profil
Hej,
det var ett tag sedan du skrev. Kanske är du fortfarande intresserad av Rödmossen? Här är några scannade bilder från min farfars föräldrars fotoalbum.
 
I trädgården hos farfar i Rödmossen


 
Farfar i Rödmossen bör vara min farfars farfar, Bengt Jönsson, f. 1863-07-15, i Fjälastorp Nr 1, Rödmossen. Kvinnan till höger bör vara hans hustru, Matilda* Kristina Jönsson, f. 1869-11-25 i Öja (M). Mannen i mitten är okänd. Möjligen är det sonen Sture, f. 1902.
Bengt levde i Fjälastorp Nr 1, Rödmossen, med sina föräldrar, fram till 1886. 1891 flyttade han tillbaka, tillsammans med Matilda. 1894 bosatte de sig i Fjälastorp Nr 6, Rödmossen (har inte följt dem framåt från detta år)
 
Farfar med sin häst Noak Rödmossen


 
Även detta bör vara Bengt Jönsson, f. 1863
 
Ett besök i Buskeröd sommaren 1917


 
Vet ej om denna bild har koppling till Rödmossen...
 


 
Det står inget om den här bilden. Det kan möjligtvis vara Bengt och Matilda.
 
 
Det hade varit intressant om man kunde lokalisera vilken gård i Rödmossen de levde på.
 
Mvh Sara

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna