ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jens Nielsson Munk i Skoglösa  (läst 1225 gånger)

2006-01-28, 18:51
läst 1225 gånger

Lena i Hjörne

Hej alla skåningar!
Till gården där jag bor, i Veddige socken i Halland, ska det ha kommit inflyttade en släkt från Skoglösa i Västra Götaland på 1500 talet. Jens är nog född på 1400 talet och står benämnd som Lensmana i Lyckå. Hans far hette nog Niels och hans son likadant. Ett barnbarn till denne Jens skulle vara Erik Munk som bland mycket annat blev en hatad lensman i Norge.
Barnbarnsbarn till Jens skulle då vara bl.a. den store danske äventyraren Jens Munk. Den vapensköld vi sett är ett gult uppochnedvänt V på blå botten och med en röd tupp i vart fält.
 
Jag undrar om det är någon som vet något om Skoglösa eller Lyckå historiskt eller i dag, eller har något annat att berätta som kan ge oss i Veddige ledtrådar om våra Munkar.
 
MVH Lena

2006-01-28, 19:59
Svar #1

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Det finns ett Skoglösa i Önnestad socken men det kanske inte är den orten du söker?
May the Force be with you.

2006-01-29, 18:29
Svar #2

Lena i Hjörne

Hej Anna!
Tack ska du ha, det kan nog stämma. Tror du det kan ha funnits ett Lyckå län också i Skåne?  
Jag får inget napp på den sökningen i nåt kartmaterial. Kanske söker jag på fel ställe och skulle till Danmark eller Norge.

2006-01-29, 18:41
Svar #3

Utloggad Carin Olofsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5009
  • Senast inloggad: 2024-04-10, 15:20
    • Visa profil
    • Hembygdshistoria
Något Lyckå län har mig veterligt aldrig funnits i Skåne, men det finns ett par Lyckås där. De flesta är gårdar, bl.a. en i Fjälkinge och en i Vånga, inte alltför långt ifrån Skoglösa, men i Klippans kommun finns en samlad bebyggelse vid namn Lyckås, enligt ortnamns-CDn.

2006-01-29, 20:12
Svar #4

Eva Leksell

Det ska vara Skoglösa i Västra Göinge härad - inte Västra Götaland. Eftersom Munk (av Halland) var en adlig släkt finns det säkert en del skrivet om den, i dansk litteratur i alla fall. Önnestad kan nog ligga i Västra Göinge härad men det har jag inte kollat.
 
Här är sidan där jag hittade uppgifter om Munk i Skoglösa:
 
www.hum.ku.dk/navneforskning/adkomst/a/a002/a097.htm

2006-01-30, 10:03
Svar #5

Utloggad Anna Martinsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 615
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 23:25
    • Visa profil
Finns det inte en släkt som heter Lyckå också? Men hur gammal den släkten är vet jag inte.
May the Force be with you.

2006-01-30, 23:26
Svar #6

Lena i Hjörne

Tack Karin, Eva o Annna!
Hittade mycket intressant på  Evas länk.
Lyckå län i Blekinge. Lösen o Agerums socknar.  
 
Lena

2006-01-31, 19:52
Svar #7

Eva Leksell

Lyckå församling har nog inget mer än namnet gemensamt med det medeltida Lyckå. Om man googlar hittar man nämligen detta i Wikipedia:
 
Lyckå var en medeltida stad i Blekinge belägen vid Lyckebyåns mynning. Staden finns omnämnd första gången 1449. Hövitsmannen över Lyckå län, vilket bestod av östra Blekinge, hade sitt säte på Lyckå slott, vilket numera är ruin. /---/ På platsen för den medeltida staden Lyckå finns idag Lyckeby, en tätort som numera är sammanvuxen med Karlskrona.

2006-01-31, 19:55
Svar #8

Eva Leksell

Lyckå församling har gått upp i Lösen och Augerum enligt Wikipedia. Det blev otydligt som jag skrev det här ovan.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna