ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Märkligt byte av födelsedatum  (läst 852 gånger)

2009-03-29, 17:30
läst 852 gånger

Utloggad Lars Unnerstad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2015-05-10, 13:05
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/slekt/
Hej!
 
Jag har fått en lite märklig upplösning av en segdragen släktforskarnöt. Tänkte delge den och se om någon har en rimlig förklaring.
 
Min ana, Carl Johan Ulric, föddes 1815-07-05 i Malmö slottsförsamling. I födelsenotisen står att modern, jungfru Anna Maria Malmquist, är 19 år (född 1796). När jag sedan följer modern och barnet till Malmö garnisonsförsamling där hon 1816-04-03 gifter sig med korpral Jacob Ifversson, ser jag i några husförhör att Anna Maria är född 1796-12-10 i Malmö.
Någon Anna Maria Malmquist med det födelsedatumet kunde jag inte hitta i någon födelsebok i Malmö och körde således fast.
Nu har jag trängt lite djupare och kontrollerat senare husförhör och då visade det sig att 1845 ändrades Anna Marias födelsedatum till 1794-12-16 (2 år äldre). Då hittade jag henne i Malmö Karoli födelsebok som dotter till Christian Malmquist och Kerstin Nilsdotter.
Anna Maria gifte efter Ifverssons död om sig med Per Robert Kohrtz.
 
Till historien hör att Carl Johan Ulric var oäkta son till höjdaren Carl Martin Lundgren, kommerseråd från Ystad. Detta är inte bekräftat i några källor men var allmänt känt inom släkten. Lundgren bekostade Carl Johans studier.
 
Kan det funnits någon orsak för Anna Maria att ljuga om sin ålder beroende på ovanstående? 2 år är ganska mycket när man är 19 (21) år så det verkar osannolikt att det är ett misstag.
 
Bifogar bild på tre husförhör: 1830, 1841 och 1845.
 
(Meddelandet ändrat av larsu den 29 mars, 2009)

2009-03-29, 18:03
Svar #1

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Hej, ja inte var det som så att Anna Maria själv uppgav när hon var född och var.
Hon flyttade ju ut ur en församling till en annan, och skulle ju då ha flyttbevis från församling nr 1.  
Har du kollat utflyttningslängden för första församlingen?
Och likaså inflyttningslängden för församling nr 2.  
Där kan födelseår alternativt ålder finnas noterat.
 
Det är nog någon av prästerna som skrivit fel årtal någon stans.  
 
Så kolla ut- resp. inflyttningslängden så kanske du kan se var felet uppstod.

2009-03-29, 18:10
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Jag har svårt att se att det skulle vara något märkligt med detta. Det brukar handla om läsfel av födelseuppgifterna när personen flyttar mellan församlingar. Tydligen har hon ju flyttat mellan åtminstone Caroli, slottsförsamlingen och garnisonsförsamlingen. När prästen hanterade dessa uppgifter (förde över dem från en flyttattest till husförhörslängden) så hade han inte Anna Maria framför sig så att han kunde reagera på att åldern inte verkade stämma.
 
Mest troligt är att man vid en kontroll upptäckt felet 1845 och rättat till det.
 
Dessutom kan jag inte se någon anledning att vilja ändra datumet pga det oäkta barnet. Det var lika olämpligt oavsett om modern var 19 år eller 21 år.

2009-03-29, 18:34
Svar #3

Utloggad Lars Unnerstad

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2015-05-10, 13:05
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/slekt/
Sonia: Det finns inga utflyttningslängder eller husförhör för Karoli före 1813 vad jag kan se i Genline så det blir en lucka mellan Anna Marias föräldrars död 1809 till och med 1815 då sonen föds i slottsföramlingen. För slottsförsamlingen finns endast födda, vigda, döda.
 
Anders: För mig är det märkligt att man inte kan lita på födelseuppgifter i husförhör. I husförhör tänker man ju sig att personen blir 'förhörd' och kan ange sitt födelsedatum. Men om det är som du säger att prästen gjorde husförhören hemma på kammaren så kan det ju bli fel.
 
Hursomhelst så verkar jag nu ha fått ordning på datumen och det är jag glad för.

2009-03-29, 19:30
Svar #4

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Lars,
 
Man förhördes inte om födelseuppgifterna under husförhören, utan om sin kristendomskunskap. Prästerna behövde som regel aldrig fråga personerna om deras födelseuppgifter, såvida dessa inte helt saknades. Det gjorde de sällan, eftersom de följde med sedan födseln, eller borde ha gjort det!
 
Jag har sett hundratals om inte tusentals liknande felaktiga uppgifter i husförhörslängder och då tycker man inte det är märkligt längre.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna