ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2012  (läst 911 gånger)

2012-02-22, 10:50
läst 911 gånger

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5063
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 22:36
    • Visa profil
Hej Hans-Göthe!
 
Så synd. De var mycket lättare att hitta!
Jag är säker på att din Peter Samuelsson med familj flyttade från Madesjö. De finns inte med i någon längd, inte som döda i Madesjö, barnen har inte gift sig i Madesjö. Sönerna Johan Peter född 1808 och Carl född 1812 i Ekeberga återfinns senare i livet i Hälleberga. Johan P. är då gift och bosatt i Bönerås från 1832 och Carl har jag hittat i Yttratorp och Gullaskruv frälsegård vid samma tid. Han var ogift.
Kanske kan man följa dem bakåt?
 
Mvh
Birgitta B
Birgitta B

2012-02-22, 22:46
Svar #1

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5063
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 22:36
    • Visa profil
Hans-Göthe!
 
De flyttade till Bocklareboda, Hälleberga 1815.
Hälleberga AI:4 sid 111, AI:5 sid 191, AI:7 sid 297 osv
 
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2012-02-23, 08:03
Svar #2

Utloggad brorsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2018-05-17, 13:00
    • Visa profil
Tack Birgitta
 
Trevligt,nu kan jag forska vidare på denna gren.
 
Mvh
Hans-Göthe

2012-04-10, 21:37
Svar #3

Utloggad susslina

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2012-04-13, 13:03
    • Visa profil
Hej!
Nybörjare på släktforskning och alldeles nytt konto här.
Blev riktigt glad och väldigt nyfiken när jag sökte på en Amanda Petersson f.1867-02-01 i Madesjö, och fann ett tio år gammalt inlägg från Barbara Wall och svar från Jan Jutefors, postat den 11:e oktober 2002! Barbara forskar tydligen om Amandas syster.
Fick på detta vis info om detta gratis men ska själv kolla upp, som jag förstått man ska göra. Om nämnda personer läser detta, kanske främst Barbara, är jag tacksam för mera info och är ju nyfiken på din historia (om man får vara det?) Amanda är min farfars mamma och farfar har fader okänd. Kommer säkerligen återkomma med fler frågor ang denna familj. Tack på förhand!
Mvh
Zanna

2012-04-11, 20:26
Svar #4

Utloggad susslina

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2012-04-13, 13:03
    • Visa profil
Hej söker dödsdatum och ev övriga upplysningar på följande barn som jag inte tror blev så gamla:
Anny Ellen Viktoria född 1912-09-22
Karin född 1916-04-12
Ernst Rune född 1919-11-09.
Föräldrar: Hilma Sofia Gunborg( står Gundberg i vissa register) Bäckström 1890-09-07 till 1971-01-16, Karl Ernst Valdemar 1888-01-01 till 1961-06-19, bosatta i Madesjö.
Zanna

2012-04-11, 21:58
Svar #5

Utloggad linnean

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2719
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 21:38
    • Visa profil
Hej Susanne
 
Anny Ellen Viktoria död 1915-10-06
Karin död 1916-04-23
Ernst Rune död 1919-11-13
 
Källa Arkiv Digital
Madesjö AIIa:15 (1907-1915) Bild 106 / sid 620
Madesjö AIIa:15 (1907-1915) Bild 126 / sid 640
Madesjö AIIa:25 (1916-1940) Bild 2350 / sid 1466

2012-04-12, 16:45
Svar #6

Utloggad susslina

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2012-04-13, 13:03
    • Visa profil
Christina!
Tusen tack för hjälpen!
Du har inte möjlighet att kontrollera en sak till?
Dödsdatum för Amanda Petersson, född 1867-02-01 i Madesjö (Kolsbygd).  
Ev senare efternamn, Henriksson? Bäckström?
MVH
Susanne/Zanna

2012-04-12, 19:54
Svar #7

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5063
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 22:36
    • Visa profil
Hej Susanne!
 
Amanda var född 1/3 1867. Det felaktiga föd.dat. har nog kommit till under någon av hennes otaliga flyttningar.
Hon gifte sig i Madesjö 7/3 1896 med Johan Fritiof Bäckström f. 1864 i Karlskrona. Han blev far till hennes barn (utom den äldste?).  
Han avled 31/12 1904. Amanda bodde som änka i Madesjö till 1916, då hon flyttade till Vetlanda.
1920 gifte hon sig med Karl Alfred Teodor Henriksson f. i Kråkshult 8/11 1865. De flyttade inom Vetlanda många gånger.
29/3 1934 dog maken. Då var de bosatta i kv. Orren.
Amanda dog där 19/3 1937.
 
Mvh
Birgitta B
Birgitta B

2012-04-12, 20:21
Svar #8

Utloggad susslina

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2012-04-13, 13:03
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Är ju som sagt nybörjare och har verkligen fastnat i detta med släktforskning och blir överlycklig över varje svar jag får! Amandas födelsedatum har jag hittat i husförhörslängder fr Förlösa och tittar man sedan på hennes födelse står det den första mars men...tittat man noga ser man att prästen skrivit februari först/under!
Detta du skriver är verkligen intressant! Amanda är min farfars mor. Farfar hette Bäckström. Söker jag på farfar står det fader okänd. Kan denne Johan Fritiof ändå vara fadern mån tro? Vet ej heller inga syskon till min farfar. Du nämner flera flyttningar...Har du tid och lust så är du mer än välkommen med flera upplysningar! Väntar på beställd cd/dödboken och söker allt vad jag kan, men blir ofta stoppad då det inte finns uppgifter/jag har för lite kunskap! Tusen Tack för detta och välkommen åter!
Zanna/Susanne

2012-04-12, 20:34
Svar #9

Utloggad susslina

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2012-04-13, 13:03
    • Visa profil
Birgitta igen!
Kanske borde säga att min farfar var Karl Ernst Valdemar född 1888-01-01 i Förlösa.
Zanna

2012-04-12, 20:52
Svar #10

Utloggad susslina

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2012-04-13, 13:03
    • Visa profil
Hej alla!
Har i min ägo brev skrivna till min farmor. Avsändare ett par brevvänner som hon hade. Vet ej om det var vänner el släktingar men som i alla fall emigrerat till Amerika. Har inga exakta uppgifter just nu, har kartonger fyllda med brev, foton..En brevvän(ev Anna) i alla fall Mrs. T(h)eodor Wester, har jag brev ifrån och ev är hon från Madesjö? Om ngn har intresse av detta kan jag kopiera brev och posta.
Min farmor hette Hilma Bäckström, född 1890 i Madesjö.
Zanna

2012-04-13, 10:50
Svar #11

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5063
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 22:36
    • Visa profil
Susanne!
 
Nej, Johan Fritiof är säkert inte din farfarsfar. Han står hela tiden som oä son till Amanda. Den beteckningen brukar försvinna när ett par gifter sig om mannen är barnafadern. Men helt säkert är det inte!
Du kan läsa om Amanda och hennes familj i Madesjö AIIa:3 sid 555,   AIIa:9 sid 682,   AIIa:14 sid 383. Där får du alla syskon till din farfar. Sedan kan du hitta dem i Sv. dödbok. De finns med alla utom en son som dog tidigt. Han dog ungefär samtidigt som fadern 1904 i Madesjö.  
I Vetlanda flyttade familjen 9 gånger tror jag. Jag ger dig ett par ställen att läsa:
Vetlanda AIIa:10 sid 488 och 478,  AIIa:27 sid 816,  AIIa:27 sid 633.
Har du inte tillgång till kyrkböckerna så finns de på biblioteket.  
Om du tycker det är svårt att hitta så erbjuder KLGF släktforskarhjälp på  Nybro bibliotek 6 gånger/år. Nästa gång är nu på onsdag 18/4 kl. 17-19. Passa gärna på då. Där finns då ett par duktiga släktforskare.
 
Amandas födelse ska du kontrollera i födelseboken för Madesjö, som är förstahandskällan.
Här är hennes dödsnotis:
 
18670201 (Vilket alltså är fel)
Henriksson f. Peterssoon, Amanda
Kv. Orren 7
Död 19/10 1937.
Kyrkobokförd i Vetlanda (Jönköpings län, Småland).
Född 1/2 1867 (ingen uppgift om födelseort)
Änka.
--------------
Källor:
DB
 
 
Mvh
Birgitta B
Birgitta B

2012-04-13, 13:03
Svar #12

Utloggad susslina

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2012-04-13, 13:03
    • Visa profil
Birgitta!
Åter tusen tack!
Jättebra att du tipsar om vart jag ska leta. Kyrkböcker har jag tillgång till men kan ju inte alla knepen att utnyttja dem till fullo. Hade gärna kommit på onsdag men är upptagen då.
Förstår ju att du verkligen kan det här men är osäker på hur mkt tid du lagt ner på detta samt alla andra som svarar långt och uttömmande.
Trevlig Helg!
Zanna

2012-04-15, 19:57
Svar #13

Utloggad mawa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2017-11-14, 00:07
    • Visa profil
Ännu en fråga!
 
Charlotta Carlsdtr, f 1843-02-19 i Hälleberga. Bosatt i Kolsbygd, Madesjö och änka efter sjökapten Jonas Peter Håkansson. 1901-11-26 flyttar hon till Bromma. Det har stått att hon vistats i Stockholm tidigare men jag hittar henne inte i inflyttningsboken. Dessutom: 1901-10-16 flyttar hennes utomäktenskaplige son Johan Emrik Fransson, f 1885-05-22 i Madesjö Kolsbygd från Eksjö till Bromma. Jag hittar inte heller honom i inflyttningsboken. Är det kanske inte Bromma utan Stockholm de flyttar till? Är det någon som vet vart de tar vägen?
 
Madesjö BI:4 (1895-1918) Bild 75/sid 70
Eksjö AIIa:1 (1900-1909) Bild 13/sid 2
 
Tack på förhand!
Marianne

2012-04-16, 10:33
Svar #14

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5063
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 22:36
    • Visa profil
Hej Marianne
 
Jo, de finns båda i Församlingsboken för Bromma.  
Bromma AIIa:4 sid 682
 
Mvh
Birgitta B
Birgitta B

2012-04-16, 19:08
Svar #15

Utloggad mawa

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2017-11-14, 00:07
    • Visa profil
Tack Birgitta,
Jag hittade dem tack vare Dig och har nu följt dem till slutet. Jag hittade även en dotter till Charlotta samtidigt så det var bonus. Hon hade tidigare flyttat till Stockholm och då är det många böcker att leta igenom så detta slapp jag härmed.
 
Tack än en gång!
Marianne

2012-04-16, 20:53
Svar #16

Utloggad mariakatarina65

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-04-17, 19:10
    • Visa profil
Hej! Jag söker efter min morfars far Erik August Bladh född 15 juni 1881 i Madesjö. Han var gift med Hilma Teresia Sofia Jonsson född 20 april 1880. Jag har hittat hennes grav på gravar.se och hon dog 1 februari 1959. Dock finns det ingen mer i hennes grav enligt gravar.se och jag har inte hittat några uppgifter om min gammelmorfar. Jag hoppas det finns någon som kan hjälpa mig.

2012-04-16, 21:10
Svar #17

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5063
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 22:36
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Här är hans dödsnotis på Sv. dödbok. Är det något mer du vill veta?
 
18810615-2930
Bladh, Elof August Henrik
Madesjöhemmet, Törnvägen 3, 382 00 Nybro
382 00 Nybro
(Boendeadress 1 nov 1970)
 
Död 2/3 1971.
 
Kyrkobokförd i Madesjö, Nybro kn (Kalmar län, Småland). Mantalsskriven på samma ort.
 
Född 15/6 1881 i Madesjö (Kalmar län, Småland).
 
Änkling (1/2 1959).
--------------
Födelseförsamling i källan:
Madesjö (Kalmar län)
 
Mvh
Birgitta B
Birgitta B

2012-04-16, 21:33
Svar #18

Utloggad rufus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-02-28, 19:23
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Här ligger din morfarsfar begraven:
 
 
Bladh, Elof August Henrik
f. 15/6 1881
 
Vagnmak.
 
Madesjö Fs
 
Död 2/3 1971
Begravd 10/3 1971
 
Madesjö kyrkogård, kv. I, nr. 100 (kista, nr 1 i graven)
Graven upplåten till 31/12 2021 (upplåtelse nr 1)
 
 
Madesjö kyrkliga samfällighet (Nybro kn, Kalmar län)
 
Hermanstorpsvägen 6
382 94  NYBRO
 
Tel. 0481-425 30
madesjo.pastorat@svenskakyrkan.se
 
Posten levererad 2008-08-18
I samma grav ligger även Werner Hjalmar Bladh född 1915-12-20
Död 1990-07-04, Begravd 1990-07-12
 
Mvh
Rolf Johansson

2012-04-17, 19:10
Svar #19

Utloggad mariakatarina65

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-04-17, 19:10
    • Visa profil
Tusen tack Birgitta och Rolf. Nu kan jag försöka lite själv, nybörjare som jag är.
Men det kommer säkert upp många frågor framöver  
Mvh Maria

2012-04-19, 23:26
Svar #20

Utloggad brorsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2018-05-17, 13:00
    • Visa profil
Hej
 
Söker Cajsa Lena Nilsdotter född 1827-04-02 i Ljungby.
Hon flyttar 1855 till Mellan Resebo i Madesjö från Vissefjärda sidan 350 i AI:15.
Vart tar hon vägen?
 
Mvh
H-G

2012-04-20, 12:29
Svar #21

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5063
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 22:36
    • Visa profil
Hans-Göthe!
 
Enligt utflytt.l. för Madesjö flyttade hon 27/10 1856 (nr 70) till Algutsboda.
Hon kom till Grimmansmåla åtminstone ett år innan hon flyttade vidare till Vissefjärda.
Algutsboda AI:16 sid 253 b. Du kan säkert följa hennes vidare öden!
 
Mvh
Birgitta B
Birgitta B

2012-04-20, 13:09
Svar #22

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5063
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 22:36
    • Visa profil
Hans-Göthe
 
Jag ser nu att Cajsa Lena flyttade 1862 från Arby sn till Kalmar landsförsamling där hon gifte sig 4/10 1862 med båtsmannen Jonas Peter Carlsson Dragg. (Kalmar lf AI:6 sid 120)
De flyttade sedan till Gelebo, Åby sn där barnen föddes. Cajsa Lena dog i Dunderberg, Madesjö 26/7 1907.
Tyvärr blir hon svårhittad eftersom hon fått felaktig föd.socken säkert under någon av alla sina flyttar. Hon var född i Ljungby!
 
Birgitta B
 
(Meddelandet ändrat av birg 2012-04-20 13:13)
 
(Meddelandet ändrat av birg 2012-04-20 13:18)
Birgitta B

2012-04-20, 23:28
Svar #23

Utloggad brorsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2018-05-17, 13:00
    • Visa profil
Hej  
 
Tack Birgitta.
Hon flyttar omkring en hel del.
 
H-G

2012-05-05, 10:23
Svar #24

Utloggad miamia

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 921
  • Senast inloggad: 2018-12-26, 07:42
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om någon kan se dödsdatum för:
 
Stenhuggare, Johannes Nilsson Lindgren född 1829-04-26 i Madesjö
 
och hans hustru Helena Mathilda Olofsdotter född 1826-03-13 i Madesjö.
 
Jag hittar dem inte på Sveriges Dödbok 1901-2009 så de avled väl förmodligen tidigare.
 
Vänligen Marie

2012-05-05, 12:52
Svar #25

Utloggad arneg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1319
  • Senast inloggad: 2019-02-12, 19:56
    • Visa profil
13 mars 1910  Johannes Lindgren, stenhuggare Idehult 2  ålderdomssvaghet
Begravd 20 mars
Madesjö FI:3 (1895-1911) Bild 217 / sid 212
 
7 april 1906   Stenhuggare Johannes Lindgrens i Idehult 2 hustru Helena Matilda ålderdom
begravd 15 april
Madesjö FI:3 (1895-1911) Bild 168 / sid 162

2012-05-05, 12:55
Svar #26

Utloggad miamia

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 921
  • Senast inloggad: 2018-12-26, 07:42
    • Visa profil
Tack Arne!
 
Det var fint med så utförligt svar!
 
Tusen Tack
Marie

2012-05-09, 16:31
Svar #27

Utloggad perseva

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 17:51
    • Visa profil
Hej
Jag undrar, beträffande Lilla resp Stora Gangsmad i Madesjö socken, är dessa två olika byar, eller hette byn Gangsmad och gårdarna Stora resp Lilla G. ?  
 
Mgh
Eva Persson

2012-05-10, 00:10
Svar #28

Utloggad birg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5063
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 22:36
    • Visa profil
Eva
 
Byn heter Gangsmad. Redan i början av 1500-talet togs det upp två hemman där, som kom att kallas Stora och Lilla Gangsmad.
Hemmanen bestod från början av en gård var. Så småningom blev det hemmansklyvning och t.ex. 1755-88 bestod varje hemman av tre gårdar.
 
Mvh
Birgitta B
Birgitta B

2012-05-11, 19:01
Svar #29

Utloggad leith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 491
  • Senast inloggad: 2019-02-18, 19:46
    • Visa profil
Bramstedt
Såg att det förekom en livlig disskussition 2006 här om L Gangsmad.
har abrehamns dotter Maria som min ana, och söker vidare.
 
Abrahamn Månsson Bramstedt f.1736-03-12 Broksgärde d.1815-04-26 Lisabo, Mortorp
g.1757-06-18 han fr Boksgärde hon L Gangsmad
Ingjerd Månsdotter f 1736-06-06 L Gangsmad d. 1814-11 30 Lisabo ägor Mortorp.
 
Hennes mor Elin Olofsdotter f 1709-03-08 (Madesjö AI: sid 241)
var och vem är hennes föräldrar?
 
mvh
Kenneth

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna