ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Fotmeijer, född 1768  (läst 2266 gånger)

2000-12-09, 16:13
läst 2266 gånger

Anita Stolt

Anders Fotmeijer f 1768 i Småland dök upp 1790 i Färnebo i Värmland (Färnebo AI:11a) där han stannade, bildade familj och jobbade som skjutare tills han dog 1820. Men Småland är stort, vilken församling kom han ifrån? Är det någon som har hittat honom någonstans i Småland som kan ge mig ett tips. Han är min fm mf mf.

2001-07-24, 16:50
Svar #1

Benny Hassel Hansen

HEJ ALLE
ER DER NOGEN DER KENDER TIL MIN TIPOLDEFAR DER HED
NILS HASSEL. HAN VAR F?DT I GÖTERYD I KRONOBERG 
LÄN I 1791 OG GIFT MED GUNILLA DER VAR FØDT I 1787. HVEM VAR HANS FORæLDRE OG VAR DE FRA GÖTERYD
JEG VIL GERNE HVIS NOGEN KAN HJæLPE MIG MED OPLYSNINGER.
M.V.H.
      BENNY HASSEL
      ØGINAVEJ 19  23OO
      KØBENHAVN  S

2001-11-18, 22:46
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
I likhet med Anita Stolt söker jag också Anders Fotmeijers födelsort och härkomst. Jag vill dock göra efterlysningen lite mer innehållsrik, bla eftersom Anita och jag fått fram lite mer information om honom sedan Anita postade sin efterlysning :
 
1. Han uppges vara född i Småland dem 1 november 1768 och dog i Färnebo 1820. Uppgiften om födelseorten och födelseåret förekommer redan i den tidigaste husförshörslängden [AI:9a] men vi vet inte om han kom direkt från Småland. Datumet är en från en senare husförhörslängd och därför mer osäkert.  
 
2. Anders Fotmeijers patronymikon uppges vara 'Pettersson'. Uppgiften är sen och finns födelsboken i Färnebo 1819 i födelsnotisen för yngste sonens födelse. Hans barn hette Lisa, Anders, Britta, Anna och Erik. Pojknamnen Anders och Petter är ganska vanliga bland barnbarn och barnbarnsbarn.
 
3. När han anlände till gruvfältet Persberg i Färnebo noterades han som gruvdräng (dvs gruvarbetare). Senare som skjutare (alltså en gruvarbetare som genomförde krutsprängningar) och slutligen som gruvbrytare (arbetsledare som i Perberg hade ett slags gruvbrytningsrättigheter).  
 
4. I husförslängden noteras han under rubriken 'Smålänningar' i Persberg tillsammans med Jonas Rosberg (f 1768), Daniel Lundblad (2 februari 1768)  och Johan Lindgren (f 1766). Rosberg anges som skjutare och de andra som gruvdrängar. Gissningsvis kom de samtidigt men inte nödvändigtvis direkt från Småland. En möjlighet är att de kom från samma plats i Småland, kanske en bruksort.
 
5. I husförhörslängden  AI:10a finns en notering om födelsort som vi inte kunnat tyda. Eventuellt inleds den med GÄ eller GÖ samt innehåller sedan vad som verkar var en dubbeltecknad konsonant.
 
Kyrkböcker i Färnebo och i viss utsträckning bouppteckningar är genomgångna för Anders och hans barn. För de andra smålänningarna är merparten av kyrkböckerna genomgångna samt andrahandskällan DISBYT. Jag är tacksam mot de släktforskare som via den kanalen försett mig med information om bla olika Jonas Rosberg.
 
Michael Lundholm
//Michael Lundholm

2001-11-18, 23:47
Svar #3

N.Nordby

Anders FOTMEJER ble gift i Filipstad, Värmland den 3.november 1795 med Cajsa Nilsdotter. VAr det kjent??

2001-11-19, 10:19
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Tack N Nordby. Tyvärr är den uppgiften redan känd. Färnebo går under vissa tider under namnet 'Filipstads landsförsamling'. I vissa volymer skiljs mellan 'staden' och 'Bergslagen' även om den samlande betckningen var 'Filpstad'.
 
Jag kanske skall förtydliga, eftersom det inte direkt framgick av mitt inlägg den 18 nov även om Anita S skrev det, att problemet är Anders Fotmeijers liv före 1790. Från och med 1790 är hans liv ganska väl kartlagt.
 
Alla tips mottages dock tacksamt.
 
 
Michael Lundholm
//Michael Lundholm

2001-11-19, 12:52
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Hej Michael!
En liten teori om den födelseort som börjar på Gä /Gö..
-Det finns en socken Gällaryd mellan Värnamo och Lammhult, nuv. Värnamo k:n, Jkpg:s län.. Socknen ligger som 'Gälleryd' i sockenlistan under Småland - men det korrekta namnet skall vara Gällaryd. Det finns även ett bruk i socknen (Os bruk) - det kanske gör det värt att undersöka läget där.. (Bruk och gruvor brukar ju höra ihop)
-Men detta stämmer väl bara in om 'Gä/Gö' är riktigt; annars finns det nog gott om socknar..  
Mvh//Peter

2001-11-19, 22:15
Svar #6

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 15:28
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
Vet inte om följande noteringar kan vara till nytta. Stavningen av namnet är visserligen inte riktigt lika, men det är ju uppenbara likheter.
 
I Ystad (Skåne) finns en trumpetare Henrik Henriksson Fortmeijer. Han gifter sig i Ystad, S:ta Maria 29/10 1695 med Maria Jönsdotter. Jag känner till en son, handlanden och värdshusvärden Henrik Henriksson Fortmeijer. Han är gift med Märta Uppendick och de får en son Gert (Gerhard) Johan Fortmeijer, född 5/9 1721 i Ystad, S:ta Maria, död 6/7 1764 i Ystad, S:ta Maria. Han är komminister i Ystad.
 
Jag har även en uppgift om en Olof Forthmeiier, född 10/3 1834 i Köpinge (L) och död 19/11 1924 i Halmstad. Han var fotograf.
 
Hoppas att det är något av intresse.
Niklas Hertzman

2001-11-20, 12:57
Svar #7

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Hej Peter och Niklas!
 
Tack för tipsen.
 
Vad gäller tänkbara socknar kommer jag att lägga tänkbara kandidater på hög för att se om någon eller några verkar mer tänkbara än andra innan jag börjar gå igenom dem.
 
Om sambandet mellan Fotmeijer och Fortmeijer har det funderats en del bland flera generationer släktforskare; minst i 40-50 år i varje fall. Något samband har dock inte kunnat påvisas ännu men det kan möjligen bero på att arkivmatrialet i kontrollerats nogrannt.
 
Det finns mycket som talar för ett samband: 1. Uppgifter om en släkttradition på bland Fotmeijrar om att ett 'r' slarvats bort. 2. Fortmeijer men inte Fotmeijer verkar vara internationell förekommande.
 
Jag har inte koll (och har inte mitt matrial tillgängligt just nu när jag svarar men jag tror inte jag sett just dessa förut) på just de Fortmeijer du nämner  men det finns andra som en släktforskare lagt in på DISBYT. De verkar vara koncentrerade till Skåne under 1700-talet.
 
Jag tackar ännu en gång för uppgifterna och välkommnar som sagt alla tips.
 
Michael Lundholm
//Michael Lundholm

2001-12-13, 23:08
Svar #8

Käll Anghagen

Hej Anita och Michael !
 
Härmed ett par förslag till tolkning av ortsangivelsen för Anders Fotmeijer.
 
Göteryd skrevs förr Götheryd (kanske även Götteryd)
 
eller
 
kan möjligen Pj..... i Pjätteryd (Pjetteryd) ha skrivits samman till en G-liknande bokstav.
 
Båda orterna ligger i Kronobergs län.
 
Mvh / Käll

2001-12-22, 10:12
Svar #9

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Peter, Niklas och Käll,
 
Tack för era tips. Tyvärr visar det sig att tolkningen av Gxxxx är den tämligen triviala GIFTA. Hustrun är antecknad några rader längre ned efter en avliden person som blivit överstruken. ordet gifta är skrivet i födelseortskolumnen med något som ser ut en klammer mellan Anders och hustrun.  
 
 
Michael
//Michael Lundholm

2003-07-25, 00:12
Svar #10

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jag skall här besvara min egen och Anita Stolts efterlysning angående Anders Fotmejer. Jag vill hävda att den ovan efterlyste Anders Fotmejer i Färnebo (S) är identisk med den Anders Fortmejer som förekommer i mantalslängderna för Alseda (underrubriken Ädelforsens guldverk) (F) 1785-1790 [Jönköpings län EIII:33 p 263 (1785), EIII:33 p 255 (1786), EIII:34 p 267 (1787), EIII:34 p 244 (1788), EIII:35 p 278 (1789)och EIII:35 p 299 (1790)] samt i husförhörslängden i Alseda 1786-1790 under Ädelsforsens guldverk [Alseda AI:6 p 403, AI:7 p 327]. Födelseåret är detsamma och mantalsskrivningsdatum samt noterade nattvardsgångar är förenligt med att Anders Fortmejer lämnar Alseda sent 1790 och flyttar till Färnebo och blir Anders Fotmejer. Både i Alseda och i Färnebo anges han vara verksam som gruvarbetare. Till yttermera visso har de övriga ovan nämnda ''Smålänningar'' som noterats tillsammans med Anders Fotmeijer i husförhörslängden i Färnebo, Jonas Rosberg, Johan Lindgren och Daniel Lundblad återfunnits i mantalslängder och husförhörslängder under Ädelsforsens guldverk i Alseda. Inga av dessa personer finns vid Ädelsforsen efter 1790. Slutsatsen är alltså att Anders Fotmejer är identisk med Anders Fortmejer och att därmed släkten Fotmejer är en del av den släkt eller någon av de släkter Fortmejer som finns. Anders Fotmejers födelseplats och hans far är fortfarande okända, han verkar inte finnas i födelsboken i Alseda, men hans mor anges vara änkan Brita Germundsdotter [AI:6 p 403]. Hon kan vara densamma som den Brita som föds den 7 september 1743 i Alseda, dotter till Germund Persson och hans hustru Sara Larsdotter i Hulta [Alseda C:2 p 181, AI:9 p 654]. Ytterligare fyra söner till henne finns angivna i husförslängden, dock ingen men namnet Fortmejer/Fotmejer; ingen av dessa verkar heller finnas i födelseboken i Alseda.
//Michael Lundholm

2005-12-30, 00:51
Svar #11

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Anders Fortmeijer (f 1768) som nämns i Alseda AI:6 (1786-1790) p 403 ss son till änkan Britta Germundsdotter (f 1743) har följande bröder:
Jonas Boman f 1771
Petter Strömberg f 1775
Sven Renberg f 1778
Johan Pettersson f 1781
 - som synes har de alla olika efternamn!

2006-06-13, 16:28
Svar #12

Utloggad Bengt Fredriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2022-09-05, 11:55
    • Visa profil
Jag söker upplysningar om Anders Fotmeijers fru Cajsa Nilsdotter. Jag kan ej finna henne i vigselboken för Filipstad.

2006-06-13, 20:54
Svar #13

Utloggad Neta Hedberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 437
  • Senast inloggad: 2024-02-27, 09:02
    • Visa profil
Jag vill tipsa om att Michael Lundholm och Anita Stolt skrivit en intressant artikel i ämnet. Artikeln finns att läsa i Släktforskarnas årsbok 2005.  
 
/Neta (som inte på något sätt forskar i den här släkten men tyckte artikeln var intressant)

2007-01-16, 11:22
Svar #14

Utloggad Bengt Fredriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2022-09-05, 11:55
    • Visa profil
Jag sökte i mormonernas databas familysearch.com (http://www.familysearch.org/ENG/Search/IGI/individual_record.asp?recid=100301812903&lds=1®ion=17®ionfriendly=Sweden&frompage=99) på Brita Germundsdotter (Anders Fotmeijers mor) och fick fram en make till henne som skall ha hetat Adam Lince född 1738 i Ädelfors, Jönköping. Någon mer information finns inte. Vad skall jag tro om detta?

2007-01-17, 10:24
Svar #15

Utloggad Bengt Fredriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2022-09-05, 11:55
    • Visa profil
Med anledning av mitt inlägg 16 jan. Kan det vara Adam Lind,Bruks- och gruvarbetare, född 1738, död 1814-05-05, bosatt i Ädelfors guldverk Alseda, som avses, men tolkats fel vad gäller efternamnet? Han nämns tydligen i Årsboken för år 2005. Är det någon som har läst vad som står där om honom. Och kan han i så fall vara far till Anders Fotmeijer?

2007-01-17, 19:43
Svar #16

Utloggad Anneli Westergren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-02-14, 14:58
    • Visa profil
Hej Bengt!
I årsboken 2005 står följande om Anders Fotmeijers familj:
Far till Anders Pettersson Fotmeijer (född 1768) är drängen Peter Per Andersson från Högakull död den 20 maj 1781 i Boanäs Karlstorp, 43 år gammal. Gift 26 december 1764 i Alseda med pigan Brita Germundsdotter. Paret fick fem söner. Peters ursprung är okänt.Det står mycket mer att läsa om familjen men det var dessa uppgifter du sökte! Mvh Anneli
Ps. Årsboken finns att köpa för 50:- från Sveriges Släktforskarförbund www.genealogi.se

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna