ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustava Winberg(h?),born 1816 Jönköping and died 1895.  (läst 882 gånger)

1999-05-24, 12:39
läst 882 gånger

Margaretha Winnberg

Brev från Diane Dhabolt  
För ett tag sedan fick vi ett brev från en trolig släkting i Amerika. Hon heter Diane Dhabolt.  
 
 
Vad som framgick i Dianes brev var att henns mamma stavade Winnberg med ett n vilket satte tankarna i gungning.    
Kan det vara så att hon kommerfrån en annan släkt än min ,som stavar med ett n.  
 
Vidare funderar jag på om någon av er som besöker Rötter möjligen vet, om det finns nån  släkt som heter Winberg? Här nedanför finns en kopia på  
hennes brev som, Diane skrev till mig visserligen är det skrivet på engelska men det bör nog  
inte vara något problem.
 
Det vore också väldigt intressant att knyta nya kontakter med släktforskare som forskar på Usa-släkter och emigranter.  
 
Hi!,
From what I have put together most of my family were from Stockholm and Jankoping,  
I have been able to go as far back as Gustava Winberg(h?),born 1816 and died 1895.  
Gustava (as far as I can tell) had 14 brothers and sistersall buried in Jankoping (according to the map),and she had 2 children,Johan Alfred Winberg ( born June 30, 1847/ died 1915) and Josefine Winberg  
(who later married and became Forsberg and had a child Blenda),  
Johan Alfred married Johanna Olivia Petersdotter ( died 1883 )  
and they had Charles Eric Winberg( born 1882 ), who married Amanda Marie Jansson born 1881, died 1961,    
 she had many siblings, some of them known, and her parents were Johan P. Johnson and Johanna Johnson), they had a child Roy Eric Winberg ( my Grandfather).  
Anyways, theres a bit more, I get confused just  
trying to sort it all out, I hope it doesn't sound jumbled. I would dearly  
appreciate any info you could share with me, if you should have any regarding  
these people or where I should look next,  
Thank you for your time and again, great web site! Diane Dhabolt

1999-05-25, 22:13
Svar #1

Barbro Beckman

Hej Margareta!
 
Jag har en Vinberg med enkel V i mina anor. Han var Ryttare i Köpinge på 1700-talet. Jag har inte funnit några uppgifter om honom i Kyrkböcker i Köpinge. Finns tyvärr lite dåligt med information om tidigare år p.g.a. att det brunnit i kyrko-register i Köpinge i slutet av 1700-talet. Men har däremot hittat en hel del andra med namnet Vinberg och Winberg. Där finns bägge stavningarna både W och V. De kyrkböcker jag letat i har varit fr. 1811-1838.  
Det är många militärer ryttare och dragoner, som kom till Skåne från Småland under 1700-talet. Endel stannade ju kvar medan andra flyttade tillbaka till sina hemtrakter. Det kan ju vara värt att göra en sökning i Skåne. Har även hittat några familjer med detta namn i det register över befolkningen på vissa orter i Södra Sverige, som finns utlagt på nätet med sökfunktion.
 
MVH  
Barbro Beckman

1999-05-26, 16:03
Svar #2

Karl-Henrik Ryden

Hej,  
 
 Jag tror Margareta har rätt. Om du tittar i kyrkböckerna för Kristina Församling i Jönköping, som finns på webben under:
http://w1.361.telia.com/~u36107143/36c-07.htm
, så hittar man en Johan Alfred född 30/6 1847, son till Arbetskarl - Vinberg och Gustava Gustavsdotter, Förstaden 13.
Det verkar vara en av personerna du söker.  
 
 /karl-henrik

1999-05-26, 18:46
Svar #3

Margaretha Winnberg

Hej Karl-Henrik och Barbro
 
Tack för hjälpen, det här så viktigt för Diana att hitta sina rötter.Har en annan kille från Amerika som också söker sina rötter som heter Charles Sam Anderson undrar om  Karl Henrik och Barbro om ni kan hitta på efterlysninger under Hälsningland han tror att han också härstammar från Winnbergarna, ni kanske kan ge mig ett tips om honom också, sök på Margaretha Winnberg på rötter, så finner ni hans efterlysning.

1999-05-26, 18:56
Svar #4

Margaretha Winnberg

Karl-Henrik och Barbro.
Han hette så här Raymond Charles Anderson San Diego,inte Charles Sam Anderson

1999-07-28, 13:29
Svar #5

moniqa buhr

Hej!
NI letar efter släkten vinberg från södra sverige, det finns en släkt där som stavar vinberg med enkelt v och ett n. Jag vet att det finns en dam i smygehamn som heter christel vinberg  
                         MVH
                         moniqa buhr

2007-01-08, 21:25
Svar #6

Utloggad Ulla Hall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 111
  • Senast inloggad: 2012-10-07, 13:46
    • Visa profil
Hej!
Jag håller på att släktforska i lagom takt. Just nu sitter jag och tittar på många som letar släkt
med namnet Winberg eller Vinberg. Det finns faktiskt en släkt med det namnet i Hälsingland. De flesta ifrån Söderala eller Sandarne (Österbo).
Jag håller på att leta efter min morfarsfar Sven Vinberg-Svensson. Född 1858-09-22 i Siggesta. Han var båtsman i Askesta, Östansjö. Jag vet att det finns en person vid namn Bengt i Malaga som också letar efter en person som heter Sven Persson i Söderala. Men födelsedatumet stämmer inte.
Tips och id?er var jag kan gå vidare för att få reda på rätt Sven Persson. Det är extra roligt eftersom min mor finns i livet fortfarande. Det enda hon kan hjälpa mig med är att de bodde på  
övervåningen i samma hus som min mamma med föräldrar bodde. Sedan flyttade min mamma med familj till Dalarna. De fanns tydligen i detta hus 1910, sedan är det ingen som vet var de har flyttat, för 1920 finns de ej kvar. Det måste vara i samband med att flytten gick till Dalarna för min mamma med föräldrar. Men huvudsaken är att jag får veta mer om Sven Vinberg-Persson.
Mvh
Ulla Hall

2007-01-08, 22:15
Svar #7

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hej Ulla
Så här ser det ut i SB 1900
Post 3175229
 
Vinberg, Sven
Sågverksarb. f. Båtsman
f. 1858 i Söderala (Gävleborgs län, Hälsingland)
Gift man, far i familjen
Östansjö
Söderala (Gävleborgs län, Hälsingland)
Födelseort i källan: Söderala
Post 3175230
 
Andersdotter, Anna Maria
f. 1863 i Hosjö (Kopparbergs län, Dalarna)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Östansjö
Söderala (Gävleborgs län, Hälsingland)
Födelseort i källan: Hosjö Falu l.
 
Post 3175228
Gustaf Emanuel
f. 1886 i Söderala (Gävleborgs län, Hälsingland)
s.
Pojke, barn i familjen
Östansjö
Söderala (Gävleborgs län, Hälsingland)
Födelseort i källan: Söderala
 
Post 3175226
Karl Johan
f. 1888 i Söderala (Gävleborgs län, Hälsingland)
s.
Pojke, barn i familjen
Östansjö
Söderala (Gävleborgs län, Hälsingland)
Födelseort i källan: Söderala
 
Post 3175227
Frida Olivia
f. 1892 i Söderala (Gävleborgs län, Hälsingland)
d.
Flicka, barn i familjen
Östansjö
Söderala (Gävleborgs län, Hälsingland)
Födelseort i källan: Söderala
 
Enl Födde dop i Söderala C: 1857-1865
GID 1884.100.55200
Så är föräldrarna till Sven
Arbetaren Sven Persson
Hustru Kerstin Larsdotter i Siggesta
 
Mvh
Lasse

2007-01-08, 22:38
Svar #8

Utloggad Helene Jorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6190
  • Senast inloggad: 2020-01-15, 20:53
    • Visa profil
Hejsan!
 
Ett tillägg till Lasses inlägg. De återfinns i hfl för Söderala 1856-1860 (AI:188) under Siggesta.
 
Sven Persson, född i maj 1820
Kestin Larsdotter, född 22 oktober 1829, avliden 8 maj 1861
 
Förutom Sven har de även barnen Anders (Kerstins son) född 1853 samt Per född 1856. Tyvärr framgår inga födelseförsamlingar.
 
Vänligen / Helene

2007-01-08, 22:40
Svar #9

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hej igen  
Så här såg hsf ut vid tiden för Svens födelse

 
Mvh
Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna