ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dragsmarks eller Marieskogs kloster.  (läst 1256 gånger)

2006-09-24, 21:06
läst 1256 gånger

Maria Ås

Är det någon som har bra tipps på källmaterial om dragsmarks kloster förutom nedanstående skrifter?
Är det någon som kanske har eget, outgivet material som de skulle vilja dela med sig? Var finns de få orginalhandlingarna som finns kvar och får man se dem?
 
Bokenäs och Dragsmark i gången tid,  
Bengt Elling
 
Dragsmarks kloster. Kort historik och  
Vägledning för besökare,  
J.S. Lidell
 
Dragsmarks Kyrka,    
Linne? Myrström
 
Bohusläns historia 1,
Wilhelm Berg
 
Dragsmark och Bokenäs,
Karin Aasma

2006-09-27, 11:20
Svar #1

Utloggad Rustan Gandvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2014-09-30, 14:03
    • Visa profil
Se även följande artiklar av Wilhelm Berg publicerade i Bidrag till kännedom om Göteborgs och Bohusläns fornminnen och historia:
Volym 6, häfte 1, sid 3-85 (1895)
Volym 6, häfte 4, sid 275-432 (1899)
 
Se t.ex. även Gustaf Brusewitz, Elfsyssel, sid 295-312 i facsimilupplagan från 1975.

2006-09-27, 12:28
Svar #2

Maria Ås


2006-09-27, 14:24
Svar #3

Maria Ås

Vet du var man kan få tag på dem? Tittade på fornminnesföreningen i göteborgs hemsida men där står bara Band 6, häfte 4 till salu. Hur får jag tag på häfte 1? Vad anser du om Wilhelm Berg som källa? Han har ju fått mycket kritik.

2006-09-28, 00:34
Svar #4

Utloggad Rustan Gandvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2014-09-30, 14:03
    • Visa profil
Tack för tipset. Jag visste inte att en hel del av föreningen skrifter fortfarande finns till försäljning. Annars är det väl på antikvariat man får söka. Papperkvaliteten är usel så det är antagligen inte så många exemplar som har överlevt.
 
Jag är inte någon fackman och vågar inte fälla något omdöme om Wilhelm Berg som arkeolog och historiker. Dock tycker jag att man må betänka att hans forskning och författande utfördes för mer än hundra år sedan. Hans driftighet och produktivitet är beundransvärd med tanke på att det var fråga om en fritidssysselsättning som dessutom konkurrerade med hans många övriga verksamheter inom ett brett kulturområde.

2006-09-28, 10:29
Svar #5

Maria Ås

Det håller jag med om! Han brann verkligen för det han gorde.  
 Vet du möjligtvis om det går att få tag på Bengt Ellings Folk och Gårdar i Bokenäs och Dragsmark intill utgången av 1875? Jag har varit i kontakt med Bengt men han har sålt slut sina och planerar inte att göra något nytryck som det ser ut idag.

2006-09-30, 01:11
Svar #6

Utloggad Rustan Gandvik

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 117
  • Senast inloggad: 2014-09-30, 14:03
    • Visa profil
Tyvärr Maria. Jag har ingen aning.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna