ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Restaurant """"Societeten"""" i Marstrand  (läst 842 gånger)

1999-02-06, 22:10
läst 842 gånger

Utloggad Johnny Köhler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:24
    • Visa profil
Finns det någon litteratur om restaurant Societeten i Marstrand? Tidpunkten för mitt intresse är 1890-talet.
Johnny

1999-04-21, 17:22
Svar #1

Berit Härd

Min farfar, Alfred Hjerpe, målade dekorationerna invändigt i restaurang Societeten i Marstrand, sannolikt på 11890-talet, kanske något senare. Målningarna finns ännu kvar. Berit Härd,Uppsala

1999-04-21, 21:45
Svar #2

Utloggad Johnny Köhler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:24
    • Visa profil
Hej Berit,
det var intressant det du berättade om din farfar Alfred. Jag har aldrig varit på restaurang Societeten, men ämnar mig dit i sommar. Då ska jag titta extra noga på dekorationerna. Orsaken till mitt intresse av Societeten är att min fff (Gustav Köhler 1871-1925) och min ffm (Anna Katarina Andersson)troligen träffades på Societeten. Gustav var musiker och spelade där, medan Anna Katarina arbetade där som servitris. Ljuv musik ska ha uppstått och......ja. Tidpunkten för detta bör ha varit andra halvan av 1890-talet. Om någon annan känner igen Gustav och Anna Katarina hör gärna av er. Det är Annas anor som är dunkla för mig.
Johnny

1999-05-25, 15:41
Svar #3

Stephan Nilsfelt

Hej Johnny!
 
Om du söker information om Socitetshuset och även personer som kan ha varit där rekommenderar jag dig att ta kontakt med Stig Christoffersson, 0303-60512. Stig jobbar med vår hembygdsförening på Marstrand och vet det mesta om både folk, byggnader och all möjlig historia. Stig är mycket kunnig och har tillgång till otroligt mycket material om detta.
Mvh
Stephan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna