ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonsdotter. Johanna, f 1823-07-20 i Viby (T)  (läst 311 gånger)

2003-08-03, 18:40
läst 311 gånger

Ellert Peterson

Kan någon hjälpa mig hitta Johanna Jonsdotter, som 1848 flyttade från sin hemsocken till Upland?
 
Mvh / Ellert Peterson

2003-08-04, 11:40
Svar #1

Birgitta Almqvist (Baq)

Ellert! Jag missade många geografilektioner i skolan men undrar om inte Viby ligger i Närke T som du själv noterat. Om jag har fel ber jag om ursäkt. Kanske du menar att kvinnan 1848 bodde i Viby i Närke innan hon flyttde till Upland (gammalstavning av Uppland?). Du ska nog skriva vilken hennes hemsocken var så får du nog hjälp av någon betydligt kunnigare än vad jag är.
Birgitta som en gång bodde i Örebro (T).

2003-08-04, 12:11
Svar #2

Ellert Peterson

Jo, jag menar förstås att hon både föddes 1823 i Viby (T) och flyttade 1848 till Uppland från Viby (T). Ledsen om mina formuleringar kunde misstolkas!
 
Hälsningar / Ellert P.

2003-08-05, 15:52
Svar #3

Anders Andersson

Jag tittade i hfl (Viby AI:12b p181) och fann en anteckning kallar sig Widlund i högermarginalen beträffande Johanna Jonsdotter. Har du sett den, och kan den vara till hjälp?
 
I flyttningslängden (Viby B:1) hittar jag en piga Clara Lovisa Nyblin som också flyttar till Upland samma dag som Johanna (19/10 1848), fast från en annan del av Viby socken. Några andra utflyttade med destination Uppland såg jag inte när jag bläddrade igenom de närmast omgivande sidorna. En tanke är ju att två pigor som lämnar socknen samtidigt för att flytta till ett helt annat landskap också reser till samma socken, åtminstone tillfälligt.
 
Jag lyckas inte lokalisera Johanna Jonsdotter/Widlund till något län med hjälp av Arkions register till folkräkningen 1890; hon kanske har avlidit eller så heter hon något annat. Däremot hittar jag Klara Lovisa Nybelin född 1825, men hon är 1890 tillbaka i Örebro län (kanske i Viby; jag har inte undersökt det).
 
Så, ett aningen långsökt tips är att du följer Klara Lovisa Nyb(e)lin bakåt från 1890 för att se vilka socknar i Uppland hon passerar. Kanske återfinns också Johanna som inflyttad i någon av dem 1848.

2003-08-06, 18:46
Svar #4

Anders Andersson

Ett annat förslag är att kontrollera faddrarna till Johannas eventuella syskonbarn födda efter 1848. Johanna kan ju ha kommit tillbaka till Viby eller angränsande socknar efter några år i Uppland, och då givits tillfälle att vara dopvittne.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna