ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olof Bask (soldat) 1780?  (läst 781 gånger)

2004-02-17, 21:17
läst 781 gånger

Anders Swahn

Hej,  
jag har länge nu sökt efter en icke indelt soldat vid namn Olof Bask, främst söker jag efter vilka som var hans föräldrar! Han skrivs som född i Film 1780, men jag kan INTE hitta någon Olof i Film som stämmer in. Tidigaste referensen är att han gifter sig i Tensta 1809-05-27 med Catharina Engberg, samt att deras gemensamma dotter Greta föds i Tensta 1810. (Även Tensta hfl:  A1:4B 1801-1814 sid. 196). Catharina är inflyttad från Wattholma (Lena församling), men varifrån Olof kommer är det stora knäckfrågan. Jag har letat runt gott i kringliggande församlingar, men inte lyckats hitta. Någon som känner till honom, eller kan ge bra förslag på hur jag kan gå vidare?! Som soldat är det ju dessutom stor sannolikhet att han bytt efternamn.
 
Mvh
/Anders

2007-04-22, 10:47
Svar #1

Anders Swahn

Uppdatering; Soldaten hette från början Olof Olofsson. Jag har nu hittat honom i generalmönsterrullorna och hans egenhändigt undertecknade kontrakt, dessvärre utan referens till gård eller plats. Soldat blev han 1806 vid Säby soldattorp i Tensta, han sökte avsked därifrån 1820 och flyttade till Rasbokil.  
 
Kontraktet är också undertecknat av fyra andra personer i Tensta - kan dessa ha något att göra med hans familj? eller vad är anledningen till att just dessa är med vid kontraktsskrivningen?
 
Söker alltså fortfarande efter förslag på vem som är Olof Olofsson Bask föräldrar, eller id?er på källor där jag kan fortsätta sökandet. Tidigaste referensen jag har är Tensta AI:4b sid 196.  
 
- Någon som har några bra förslag ?!
 
Mvh
/Anders

2007-04-22, 19:59
Svar #2

Utloggad Urban Flod

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 08:07
    • Visa profil
Hej Anders
Enl Centrala Soldatregistret finns en O Olofsson Rask med hustru Katarina Hansdotter Engberg Han född  1780-12-20 Hon född 1782-10-23 med aktnr UR-04-0019-1806 Soldatregistret Uppland  
Hälsningar Urban

2007-04-22, 21:43
Svar #3

Anders Swahn

Hej Urban,  
tack för tipset. Det är rätt person med fel namn, och dessutom är registrets uppgift om hans föräldrar felaktig, då den Olof som föddes det angivna datumet dog 1784.  
Mvh
/Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna