ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Soldatroten Schweitz  (läst 695 gånger)

2002-07-16, 22:18
läst 695 gånger

Utloggad Kenneth Mossberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:03
    • Visa profil
Känner någon till soldatroten Schweitz, under Sigtuna Kompani, och med bostad i Husby-Ärlinghundra? Min undran är, varför fick roten namnet Schweitz? Varför jag undrar, är att jag forskar på min hustrus släktnamn som är Schweitz, men hennes härstamning är från Danmark och tidigare Tyskland.

2002-09-12, 20:09
Svar #1

Johan Schweitz

Det enda jag känner till är att min anfader Karl-Johan skrev in sig där 1889, och att han fick överta ett torp i Vallby vik, Håbo Tibble. Om du känner till mer om roteln så är jag intresserad av att veta.

2002-09-15, 11:34
Svar #2

Ingrid Hellström Karlsson (Dorotea)

Jag har i min släktforskning dragonen Schweitz. Det är Karl Lindblom Schweitz, f 1835-12-19 i Lagga (C). Han var gift med Johanna Kristina Ros, f. 1838-09-09 i Rolsta, Frösunda (AB). Han tillhörde Livregementets dragoncorps och var dragon till nr 82 Kettesta rote i Husby-Ärlinghundra (ibland kallat Husseby). Han bodde i torpet Lilla Sången, flyttade sedan till Stora Sången, men det sista jag har av honom är att han flyttade från Husby-Ärlinghundra till Uppsala domkyrko 1884-10-08. Han kan ju sedan ha flyttat till Danmark som ju ligger nära Uppsala och där kan han ju ha fått flera barn. Jag har barnen Wilhelm Herman, f 1866, Emilia Kristina f. 1869, Alma Matilda f. 1872, Hilma Augusta, f 1876, Johanna Sofia, f 1879.

2004-10-29, 07:50
Svar #3

Per Johan Fröberg

Min far, Thorvald Fritiof Fröberg berättade att denne Schweitz (Karl eller Karl-Johan?) även var fältskär. Vad beträffar familjenamnet Schweitz så antog han namnet Schweitz vid enrolleringen då man sa att hans familjenamn (Lindblom?)inte var lämpligt som militärnamn. Han skulle då ha tilldelats ett lämpligt sådant men fick först själv välja och han föreslog då Schweitz då han tyckte det lät bra.
Hans yngsta dotter Johanna Sofia, (Hanna)var min farmor. Hon flyttade till Finland, gifte sig med John Fritiof Fröberg och dog i Helsingfors 1952.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna