ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Spångbergs Backar Sala - Uppsala - Enköping  (läst 686 gånger)

1999-07-05, 22:33
läst 686 gånger

marie-louise

Är det någon som känner till platsen eller personerna från Spångbergs Backar i trakten runt Sala-Enköping.Uppsala? Där bodde min morfars förälädrar Carl och Karolina Spångberg under förra sekelskiftet fram till början av 1900-talet.
Finns någon i närheten som kände dessa personer?
Jag vet att Karolina var barnvakt för en flicka som bodde (bor?) i närheten när hon var liten? Jag vet ej vad hon heter men hon fanns i livet för åtminstone ca 5-10 år sedan då min bror träffade henne. Är det ¨nån som vet något vore jag tacksam?

1999-07-07, 18:18
Svar #1

Marianne Källman

Hej Marie-Louise
 
Jag heter Marianne Källman och jag kommer från Enköping. Jag tror att Spångbergs backar ligger i Torstuna sn i Enköpings kommun, numera Uppsala län men på den tiden Västmanlandslän. Jag har tittat i en bok om Österunda, Torstuna och Härnevi sn. Och jag tror det var i den jag såg en bild på en liten gumma utanför ett soldattorp, med undertexten:  Soldattorpet i Spånga. Framför stugan står Karolina Spångberg f. 1852, änka efter den siste soldaten Karl Spångberg.Jag tog kopia på bilden, för jag har också en del Spångberg i släkten. Det borde ju vara rätt personer, eller vad tror du?
 
Hälsningar Marianne

2012-04-22, 15:44
Svar #2

Utloggad Birgitta L Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 11:29
    • Visa profil
HejMarianne.
 
Det fanns både ryttare och indelt soldat Spångberg i Torstuna.
 
Birgitta.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna