ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Thekla Charlotta Svensk, f 1870  (läst 3210 gånger)

1999-06-18, 01:03
läst 3210 gånger

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jag har faktiskt varit mycket kritisk till källorna. Och i det här fallet har det nog visat sig att det inte är fel på källorna utan förmodligen mer på mig.
 
Jag fick uppgifterna helt riktigt i andra hand, men jag missuppfattade allt! Det var INTE Tekla det var fråga om. Det vill säga i alla fall inte direkt. Teklas födelsedatum har jag sedan jag skrev mitt första inlägg fått korrigerat av min sa

1999-06-19, 15:22
Svar #1

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Carl August Svensk: rättelse. Han dog inte 1872 utan redan 1871-06-28. Dödsorsaken var lunginflammation, och dödsorten var Polacksbacken vid Uppsala. Kanske var det något militärt med hans begravning? Tekla kunde ju inte minnas den i alla fall. Det var faktiskt något särskilt med hans härstamning, Fram till hfl före Teklas födelse har han anmärkningen f d barnhusbarn. Han har också hetat Rick (Rickeby) och Lundström, han kom från Lunda (Sthlms län) 1855. Där hade han inget efternamn, hette bara Carl August, också när han sista åren var dräng. Dessförinnan bodde han hos en rättare, senare torpare, Erik Andersson Wahlström vid Sigridsholm, och har beteckningen B.B. eller barnhusbarn. Han kom dit från Stockholm redan 1834 (är född 6/5 detta år). Det anges aldrig någon födelseförsamling.
Det behöver ju inte vara någon nutida ättling som vill skapa sig en fin bakgrund, utan kanske Teklas mor berättat något för att trösta sin faderlösa dotter, något som sedan förstorats och förts vidare som släkttradition?
Olof och Ingrid Bergström

1999-06-19, 17:25
Svar #2

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Fin bakgrund eller inte är nog inte orsaken till nyfikenheten jag tror snarare att det var de där pengarna med hovanknytning som satte myror i huvudet på dem som forskade i saken tidigare. Oavsett om det är Teklas mor som berättat en story eller inte så verkar det ju en aning konstigt att soldatdottern Tekla fick dessa pengar fram till sin död. Men som sagt mer om detta när jag rent fysiskt lagt vantarna på handlingarna.
 
För övrigt skall Du Ingrid ha ett hjärtligt tack för de uppgifter Du redovisat här, det besparar mig en del letande. Nu återstår bara att försöka finna födelseförsamlingen för Teklas far.
 
Är det någon av er som kan säga hur vanligt det var på den tiden att någon sällan angavs med efternamn, och när det gjordes med olika efternamn, samt att ingen födelseförsamling anges? Vad jag har förstått så är det brukligt att barnhusbarnens nummer antecknas i hfl etc, men om jag förstår Ingrid rätt så finns inget nummer antecknat för Teklas far.  
 
Vore intressant att få höra vilka erfarenheter ni har av dessa problem.
 
Hälsningar Lena

1999-06-19, 22:10
Svar #3

Eddie Bjärrenholt

Rickeby finns i Gottröra och är ytterligare
en grannförsamling till Almunge och Fasterna
där soldatnamnet Svensk förekommer.

1999-06-22, 10:36
Svar #4

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Till Lena och andra intresserade!
 
Jag har med intresse följt denna saga som fått nya kapitel allteftersom fakta kommit fram som skapat nya huvudpersoner.
 
Den 13 juni skrev Lena ang. Tekla's makes bakgrund han hette uppenbarligen Ericsson från början och tog sig namnet Frölén, varför verkar ingen veta. Men de är fortfarande den enda släkten Frölén i Sverige.
 
Jag tolkar ordet fortfarande som att denna familj Frölén då som nu skulle vara ensamma om namnet Frölén. Rätt uppfattat?
 
För att öka dramatiken lite kommer följande:
 
Namnet Frölén har bl.a. burits av:
 
1. Lars Fredrik August Frölén, vice häradshövding, borgmästare i Sundsvall.
Hade dottern:
Hildur Vera Alexandra Frölén f 1878-11-01 i trol. Sundsvall
Källa: Elgenstjerna
 
2. John Conrad Frölén f 1865-07-24 i Stockholm. Grosshandlare i Stockholm.
Källa: Elgenstjerna
 
3. Anna Jakobina Frölén gift med Fritz Axel Moll (f 1856-02-25 d 1912-09-12 i Stockholm, varumäklare)
Källa: Svenska Släktkalenderna 1914
 
4. Jenny Kristina Frölén f 1867 d 1832. Gift med Axel Teodor Lené f 1851. F.d. landskamrer i Örebro län.
Källa: Svenska Släktkalenderna 1936
 
5. Christina Catarina Frölén f 1826 d 1902. Gift 1856 med Claes Julius Ekeroth f 1821 d 1909. Kronolänsman.
Källa: Svenska Släktkalenderna 1936
 
Så nog fanns det annan/andra familjer med detta namn i slutet av 1800-talet. Och ev. att även de har ättlingar idag med namnet.  
Finns 63 personer med namnet i telefonkatalogen och de finns från norr till söder i Sverige. Så Teklas och maken Fröléns söner måste fått en massa barn, barnbarn och barnbarnsbarn om maken Frölén är anfader till alla nuvarande Frölénare.
 
Ni som bor i Uppsala och har tillgång till bibliotek eller bor i Stockholm och har tillgång till Kungl. Biblioteket, skulle inte någon kunna kolla tidningsläggen för 29 juni - 14 juli 1871 för Uppsala Tidning (eller vad lokaltidningen i Uppsala kan ha haft för namn då). Carl August Svensk dpg ju 28 juni och nog borde väl någon nekrolog eller artikel finnas skriven med tanke på att han begravdes under stor pompa och ståt, massor av prominenta gäster i Uppsala domkyrka, liket fraktades dessutom genom staden i kortége.
 
Och Lena, om nu Carl August Svensk skulle vara den som på något sett bidragit till alla pengar som Tekla var nedlusad med, så borde väl Teklas tre systrar även haft gott om pengar. Och systrarnas barn som väl bor i Sverige, borde väl känna till dessa pengar. Vilka skolor har de gått i? Teklas nu levande son som bor i Frankrike bör väl känna till sina kusiners utbildning.  
Och lär väl finnas anledning att kontrollera Carl August's bouppteckning.
 
Tycker att det finns en del att kontrollera i avvaktan på att papprena från Frankrike kommer under hösten.
 
Mvh Sonia Biörkeroth

1999-06-22, 11:43
Svar #5

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Sonia,
 
jodå visst finns det en del att kontrollera men det har jag redan sagt i tidigare inlägg. Vad gäller namnet Frölén så lär alla nu levande Frölénare vara släkt. Att Teklas man tog namnet är riktigt men jag sa aldrig att han tog det ensam. Det var i själva verket hans familj som tog sig namnet, kanske det var så att de tog upp ett släktnamn som tidigare använts i släkten. Att det skulle vara taget efter födelseplatsen var inte min idé. Kanske är det också så att Du och jag har olika definition på ordet familj.
 
Sedan var det ju spännande med Dina uppgifter om de olika Frölénarna. Mest spännande var kanske uppgiften om  
 
4. Jenny Kristina Frölén f 1867 d 1832.
 
Uppgiften verkar inte riktigt vederhäftig. Kanske kan Du korrigera Dina uppgifter så födelse- alternativt dödsdatum blir rätt.
 
Det här med Teklas systrar är också något som jag funderat mycket över, samt det faktum att de verkar ha arbetat som pigor. Men som sagt även det kanske får sin naturliga förklaring.
 
När det gäller tidningsläggar så finns det faktiskt klipp, men även dessa ligger bland handlingarna i Frankrike. Att fara runt och kontrollera en massa saker innan jag sett vad som finns i tidigare gjord släktutredning verkar mer våld än nöden kräver. Jag väntar och ser vad som finns och tänker sedan komplettera det som behövs (och kontrollera).
 
Det enda jag har tid och lust att kontrollera just nu är var pappa Svensk var född. Enligt inlägg här ovan var han ju barnhusbarn, dock utan noterat nummer, så jag skall ta och leta i Sthlms barnhus handlingar och se om jag hittar honom där. En annan sak jag frågat om tidigare här var om någon hade någon vetskap om hur pass vanligt det var att ett barn aldrig uppgavs med efternamn i alla fall inte före vuxen ålder då personen ifråga börjar använder sig av olika efternamn från tid till annan. Det skulle jag vilja veta.
 
Hälsningar Lena A L
 
PS. för övrigt så bor inte Teklas son i Frankrike. DS.

1999-06-22, 14:40
Svar #6

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Lena!
Jenny Kristina Frölén dog 1932 ej 1832 som jag skrev.
 
Och ang. Per August's namnbyte skrev du faktiskt att han hette Ericsson från början och tog sig namnet Frölén, varför verkar ingen veta.
Och jag tolkade det som att Per August tog sig namnet ensam eftersom du ej skrev något om att det var hans familj som tog sig namnet Frölén.
 
Ursäkta om jag skrev fel boendeland för den nu levande sonen.
 
Ang. att barn upp till vuxen ålder angavs i husförhörslängder utan efternamn, har jag stött på under 1700-talet när mina anor arbetat som drängar eller pigor på andra gårda. Kommer inte ihåg vad jag sett under 1800-talet. Mina egna forskningar har under senaste året mest rört slutet av 1600 och 1700-talet. Och jag tror att man får följa personen ifråga runt om i husförhörslängderna för att se om personen i fråga alltid skrevs utan efternamn. Kan ju bero på vilken präst eller vem det nu var som skrev och hur pass viktigt de tyckte det var att notera drängar och pigors fullständiga namn.
 
Mvh Sonia

1999-06-22, 19:28
Svar #7

Carl Szabad

Att någon tar sig namnet Frölén är inte så märkligt, det finns som tidigare nämnts många belägg för. Frö (även Frej) var ju en asagud och många by- och flera sockennamn över en stor del av Sverige kan härledas till honom.
 
Och den naturliga förklaringen att Teklas systrar arbetat som pigor var kanske att de var pigor.

1999-06-22, 20:14
Svar #8

Anna Orebrand

Hej Lena!
 
Jag har i min släktforskning stött på en person, Eva Erika Molin (f 1833 i Fasterna socken, Uppland) som ända upp i vuxen ålder skrevs utan efternamn i husförhörslängden. Hon var född oäkta och jag har ännu inte lyckats utröna vem hennes far var. Plötsligt en dag har hon dock tagit upp namnet Molin. Varifrån detta kommer vet jag ej. Det förekommer inte, vad jag vet, på hennes mors sida. Antagligen har hon hittat på det själv, även om namnet naturligtvis också kan ha en koppling till hennes far, något som jag dock innerst inne betvivlar. Till skillnad från den person du söker var dock Eva Erika konsekvent i sin användning av efternamn, när hon äntligen fick ett vill säga.

1999-06-22, 20:51
Svar #9

Carl Szabad

Per Johan Frölén är son till rusthållaren i Östra Grinderum i Frödinge sn Erik Gustav Petersson och hustrun Anna Lisa Johansdotter. Han är född 23/4 1866, ej 27/4. Allt enligt Sam Blixt, PLF.
 
Jag kom att tänka på Teklas namnbyte från Svensk till Forsberg. Det finns ingen tidigare i släkten (åtminstone generationen innan) som hetat så, men en teori kan vara att Svensk är ett så typiskt knektnamn medan Forsberg är mer neutralt och kan bäras av vem som helst.

1999-06-23, 00:23
Svar #10

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Jo Carl,
 
jag håller nog med Dig när det gäller Teklas och hennes systrars byte till Forsberg. Kanske var det också så att när faderns efterträdare erhöll faderns namn, Svensk (se inlägg ovan), så kanske de inte längre ville heta Svensk. Deras Svenska anknytning var ju så att säga borta och kanske de inte ville blandas ihop med den nye Svensken på torpet. I alla fall verkar det som om systrarna gemensamt bestämde sig för att byta namn emedan änkan behöll namnet Svensk.
 
Att den naturliga förklaringen till varför Teklas systrar arbetat som pigor skulle vara just det faktum att de var pigor säger sig ju liksom självt. Det var inte riktigt det jag syftade på när jag skrev att det nog skulle få sin naturliga förklaring jag tänkte mer på varför i hela friden Tekla skulle ha fått pengar och inte hennes systrar. Det tycker i alla fall jag är lite underligt.

1999-07-08, 11:15
Svar #11

marianne

Hej, heter Marianne och skulle vilja tacka för denna oerhört spännande såpa. Bättre än det mesta jag sett på tv. Ser fram emot fortsättningen.
 
Marianne

1999-07-08, 17:44
Svar #12

Majken Gustafsson

Marianne!
Är du inte läskunnig. Det finns klara regler för hur man ska skriva på anbytarforum en av de enklaste är att man skriver BÅDE för-och efternamn. Dessutom tycker jag att ditt inlägg här inte är speciellt relevant för denna diskussion (inte mitt heller för den delen)
 
Mvh Majken Gustafsson

1999-07-29, 23:04
Svar #13

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
Den här diskussionen är mycket intressant, och med stort intresse har jag läst såväl nyare som äldre inlägg. Min erfarenhet är att det oftast finns en kärna av sanning i all muntlig tradition, sen kan en liten detalj fått ökad betydelse. När det gäller Tekla Svensk: var hon handikappad? Halt? Vanför på något sätt? Döv?  Men begåvad. Var gick hon i skola? De månatliga utbetalningarna kan ha kommit från en fond, kanske med anknytning till kungahuset. I så fall skulle prästen i Gottröra sett till att hon fick den hjälpen. Det var ju inte ovanligt att kronprinsen eller kronprinsessan / kungen eller drottningen stod som beskyddare för en fond. Mot den bakgrunden tycker jag att Teklas äktenskap med den enkle skrivaren går att förstå.

1999-07-30, 09:44
Svar #14

Utloggad Sonia Biörkeroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Senast inloggad: 2024-03-19, 15:42
    • Visa profil
Ang. fonder från kungahuset:
 
Från  Om Askersunds stad i Örebro län av Göran Olof Sundblad, utg 1885 har jag hämtat följande:
 
Komminister Karl August Stark, avled 1879. Han var komminister i Viby och Vreta och regementspastor vid andra livgrenadiärreg. i Östergötland. Han hade fyra barn; Sigrid Aurora Lovisa f 1871-12-10, Gunnar Rudolf Engelbrket f 1873-06-05, Gerda Maria f 1876-07-23 och Amy Anna Maria f 1880-01-08.
 
Genom hans älskvärda, allmänt omtyckta, glada, förnöjda, trefliga och tillmötesgående sätt har hans talrika vänkrets låtit sitt ljud höras ända upp till den välvilliga kungliga familjen. H.M:t drottningen har nämligen tagit vård om Sigrid Lovisa och lär betala 600 kronor om året för henne till pensionen på Rosendal
(vet ej riktigt vad som avses med Rosendal, men fanns en gård med det namnet i Syd-Närke)
 
Kan ju vara något liknande som Tekla fick.
 
Mvh Sonia Biörkeroth

1999-08-16, 21:57
Svar #15

Utloggad Lars Törneskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2011-04-28, 13:06
    • Visa profil
Lena!  
 
Jag utgår ifrån din efterlysning av den 3.6 1999. Du söker efter uppgifter om Tekla Svensks föräldrar och eventuella syskon. Jag härstammar från Carl August Lundström Svensk, som är min morfars morfar. Mina anor går dock över Teklas syster Viktoria Svensk. Har läst igenom hela diskussionen under denna rubrik och fått en hel del ytterligare uppgifter till min släktfoskning att gå vidare på. Själv har jag hittills bara fragmentariskt utforskat denna gren. Här följer de uppgifter jag hittills fått fram (det kan vara vissa felaktigheter i datumuppgifter):
 
Carl August Lundström Svensk, f. 1834-05-06, d. 1871-06-27, Soldat nr. 38 i Östra Rickeby, Gottröra sn (AB). Vid dödsfallet bosatt i Östra Rickeby soldathus, Gottröra. Kom från Lunda sn till Östra Rickeby den 24 oktober 1855. Enligt husförhörslängderna barnhusbarn från Stockholm.
Gift 1857-02-12 i Gottröra sn med Christina Lovisa Andersdotter, f. 1932-08-01 i Mälby, Gottröra sn. Föräldrar: torparen Anders Matsson, f. 1808-05-22 i Skepptuna sn (AB) och Sofia Carlsdotter, född 1805-10-20 i Lilla Dyland, Gottröra sn (AB). Kom till Östra Rickeby år 1857 från Johannesbergs gård, Gottröra, där hon var piga. Vitsordet ärlig (hfl 10-11). Enligt vigselboken var hon piga på Johannesbergs gård i samband med giftermålet. Flyttade den 4.11 1872 med tre barn till Norräng, Gottröra sn.  
 
Barn:  
1. Carolina Svensk, f. 1857-05-17 i Östra Rickeby soldathus, Gottröra sn. Flyttade 1872 till Axelvall, Gottröra, och blev piga hos torparen Johannes Andersson. Flyttade den 21 oktober 1873 till Rimbo.
2. Hilaria? Svensk, f. 1860-06-29 i Östra Rickeby soldathus, Gottröra, död 1865-09-11 i Östra Rickeby soldathus.
3. Edla Christina Svensk, f. 1863-12-10 i Östra Rickeby soldathus, Gottröra. Flyttade med modern och två syskon till Norräng, Gottröra. Flyttade den 4.11 1878 som piga till kopparslagaren Per Alfred Wikström, Marialund, Gottröra. Flyttade den 20.11 1879 till Västra Rickeby som piga, därefter till Närtuna sn den 25.10 1880. Flyttade tillbaka till modern den 23.10 1885 och har då efternamnet Forsberg.
4. Johanna Viktoria Svensk, f. 1866-02-15 i Östra Rickeby soldathus, död 1953-12-16. Bosatt i Väsby, Vänge sn (C). Bodde efter faderns död med moder och syskon i Norräng, Gottröra. Flyttade till Närtuna sn den 23.10 1882. Var piga på Prästgården i Vänge sn (C) och gifte sig med hemmansägaren Johan Fredrik Lindström i Väsby, Vänge-Läby sn (C). Fredrik var f. 1867-07-29 i Väsby, Vänge sn och dog 1926 på samma plats.
De hade tre barn, Johan Sigurd Lindström, f. 1890-12-19, d. 1983-10-16, Hilmer Cyrus Lindström, f. 1896-09-12, d. 1984-07-11 samt Erik Einar Lindström, f. 1900-01-24, d. 1992-10-03 i Uppsala. Erik Lindström var hemmansägare i Väsby, Vänge sn (C) och gift med Maria Helena Lindström, f. 1903-02-11, Eskesta, Tierps sn (C), d. 1986-11-05 i Uppsala. Erik och Maria hade 13 barn, varav 12 lever.
5. Tekla Charlotta Svensk, f. 1870-04-08 i Östra Rickeby soldathus.
 
Viktoria Svensk bodde kvar på gården i Vänge sn efter makens död år 1926. Min mor minns att Viktoria fick besök av Tekla och hennes make åren omkring 1930. Viktoria reste också till Stockholm på besök. Min mor minns också att hennes farmor sa att systern Tekla hade det bra. Några uppgifter om att hon fick externa pengar finns inte. Definitivt erhöll systern Viktoria inga pengar utifrån. Viktoria behöll också namnet Svensk.
 
Beträffande Carl August Svensk har jag inga andra uppgifter än att han var barnhusbarn från Stockholm. Jag är inne på samma linje som du att söka i barnhusregistret på Stockholms stadsarkiv.
 
Med vänlig hälsning
 
Lars Törneskog

1999-08-17, 21:51
Svar #16

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej Lars,
 
det här var ju trevligt. Vi blev liksom släkt i släkt i släkt eller så.....
 
Jag skall vidarebefordra Dina uppgifter till Teklas sida och är Du intresserad av hennes sida kan Du få uppgifter från mig (i GEDCOM eller annat valfritt format). Trots förbudet mot privat mailing ber jag Dig ändå maila mig direkt om denna sak.
 
Vänliga hälsningar Lena A L

2001-04-11, 21:26
Svar #17

Lars Törneskog (Larst)

Något ytterligare om Tekla Svensks fader soldaten Carl August Lundström Svensk.
 
Av Allmänna barnhusets handlingar framgår följande:
 
247 1834 13 maj
Carl August 1834 6 maj
Inlöses med 66 2/3 ? Bco
den 2 aug, 4921.
(Späda barn inomhus, BII BA:10, 1834 nr. 247).
 
Gossen Carl August föddes i Johannes församling den 6 maj och döptes den 9 maj innevarande år ...?
Stockholm den 9.5 1834
A.S. Ljungholm
Com. i Joh.
(Handlingar, Späda barn, E5B:20, 1834 nr. 247).
 
Carl August f. 6 maj 1834, ympad, nr. 247 Sp B, Inlöst, uppfostras av rättaren Erik Andersson Wahlström och hustru, Sigridsholm, Lunda socken. Årligt underhåll 52 ?.............. , år 1848 1 ex Nya Testamentet.
(Mönsterrulla över barnen utomhus, D2H:31, 1834 nr. 4921).
 
Rättaren Erik Andersson och dess hustru Maja Ersdotter från Sigridsholm önskar utfå till skötsel och vård ett barn från St. Barnhuset i Stockholm och jag får därför vitsorda att Erik Andersson och dess hustru att ....? för försvarlig kristendomskunskap och ärlig vandel, hafva ett årogammalt barn och ett SpB,
attesteras af, Lunda den 31 juli 1834 ?, Comm ?.
(Handlingar, E5F:44, 1834 nr. 4921).
 
I födelse- och dopbok för Johannes församling (A) anges, under rubriken Föräldrar okända, Carl August som född den 6 maj och döpt den 9 maj 1834. Modern anges som 27 år. Som faddrar anges barnmorskan fru Lind och änkan Br. Detlof, f. Feldt. Vidare anges kv. Pålacken nr. 23, samt att han döptes av komminister Ljungholm.
 
Sammanfattningsvis så framgår inte av ovanstående handlingar vilka som är Carl Augusts föräldrar, dock kan konstateras att modern är född ca 1807. Något efternamn på Carl August anges inte heller. Kvarteret Pålacken nr. 23 är antagligen den plats där barnmorskan bodde. Möjligen kan änkan Br. Detlof vara ett uppslag att söka vidare på. Domboken måste naturligtvis också kontrolleras. Finns det några andra uppslag?
 
Beträffande namnet Lundström så anges det första gången år 1851 när Carl August är dräng hos bonden Johan Petter Jansson i Eka, Lunda sn (AB).
 
Två av döttrarna tog namnet Forsberg. Edla Christina Svensk, f. 1863, anges med namnet Forsberg första gången 1883 då hon blev piga hos kronolänsman Gustaf Theodor Brundin i Lunda sn. När hon flyttar tillbaka till modern i Gottröra år 1885 så anges hon som Edla Christina Forsberg. Vad gäller Tekla Svensk så anges hon med namnet Svensk när hon den 16 november 1885 utflyttar till Uppsala. Med största sannolikhet har namnet Forsberg inte något med faderns ursprung att göra.
 
Med vänlig hälsning
 
Lars Törneskog.

2001-11-28, 02:40
Svar #18

Sonja Färeby

Hej Lena!
 
Hur gick det sen? Efter att ha läst igenom historien om Tekla blir man lite lagom nyfiken. Fick du någon förklaring på vem Tekla igentligen var? Det är något som inte stämmer. Handlar inte uppgifterna du fått om två olika personer?
 
I Uppsala fanns det en prostituerad kvinna vid namn Tekla som var känd för sin livliga fantasi bl a fantiserade hon om att hon varit i Paris när hon i själva verket suttit i fängelse. Hon bör ha varit drygt 20 år äldre än din Tekla.  
 
Hon drev en bordell på Dragarbrunnsgatan 59 som stängdes 1902.Bland hennes kunder var flera högt uppsatta personer som måste ha varit rädda för skandal om uppgifterna om dem kom ut.
 
På Uppsala universitetsbibliotek finns en handskrift Kärlekslivet i Uppsala vid sekelskiftet 1800-1902, donerad på 40-talet av kanslirådet Axel Lekander. I den står Får ej utlånas på många år och skälet var att många personer finns namngivna.
 
Med vänlig hälsning
 
Sonja Färeby

2001-12-01, 22:16
Svar #19

Utloggad Ingrid och Olof Bergström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 854
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 17:41
    • Visa profil
Sonja, varför skulle Tekla i denna diskussion vara två olika personer? Vad är det som inte stämmer? Hon är ju följd från födelsen till bouppteckningen och ännu mer. Hennes namnbyte finns antecknat i hfl i Uppsala, men inget om fängelse eller andra problem. Naturligtvis har det funnits fler personer med samma förnamn i Uppsala. En annan sak är att det vore intressant att få veta om det framkommit något om de okända farföräldrarna, och vem som egentligen fick den fina begravningen i Uppsala.
Olof och Ingrid Bergström

2001-12-02, 14:10
Svar #20

Sonja Färeby

Hej Ingrid!
 
Jag uttryckte mig kanske oklart. Den Tekla Svensk som beskrivs är gift och har 4 söner och är klart dokumenterad i alla handlingar. Vad som inte stämmer är vad som berättas kring hennes person. En del uppgifter verkar delvis påhittade eller gälla en helt annan person.  
 
Bordellmamman Tekla var född omkr 1850 och absolut inte samma person som Tekla Svensk. Däremot är vad som berättats om henne ganska likartat. Det var bara därför jag kom att tänka på henne. Huset där bordellen låg fanns kvar när jag var barn. Det låg inte långt från Kungsängsskolan där jag gick på 40-talet och en del av ryktet levde fortfarande kvar på den tiden.
 
Tekla Svensks far var soldat. Dog han möjligen under någon militärövning på Polacksbacken? Försök kontrollera om han begravdes i samband med någon cermoni man hade i kyrkan vid ett sådant tillfälle. I så kan det kanske finnas ett korn av sanning om om begravningen i Uppsala.
 
Mvh
Sonja Färeby

2001-12-04, 01:03
Svar #21

Sonja Färeby

Hej Ingrid!
 
Här kommer ett tillägg ur Uppsala dk fs dödbok (F:6 1862-1873).
Soldaten Carl Aug. Svensk fr Gottröra förs d 27 juni 1871. Begravn. 2/7. Omkr 34 år.
 
I en näst intill oläslig anteckning står det antingen att kistan skickats till Gottröra eller att man skickat ett meddelande till församlingen.
Mvh
 
Sonja Färeby

2007-01-31, 13:02
Svar #22

Maud Meissner

Hej Lena.
Jag undrar hur det gick med handlingarna från Frankrike? Min morfars mor var Karolina Svensk född 1857-05-17 i Gottröra, således syster till Tekla.
Hälsningar
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna