ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-10-03  (läst 217 gånger)

2006-08-26, 14:24
läst 217 gånger

Gun Jonsson

Jag är lite fundersam vad gäller Rönnholmsnoteringen i hfl. Det finns en bouppteckning efter Per Tomasson ohh, och där upptas ett hemman i Hissjö som fast egendom.
 
Det borde finnas något i domboken om köp, uppbud eller liknande.
 
1809 den 18/1 avled en annan person i Hissjö, som kanske kan vara intressant i sammanhanget.
 
Flytten till Klintsjön blev kanske helt inställd. Eller så kanske det fanns släkt där som man vistades hos.

2006-08-27, 15:56
Svar #1

Gun Jonsson

Enligt Familysearch föddes ett barn till paret Per Tomasson och Katarina Andersdr 1800-01-07 i Nysätra. Värt en kontroll?

2006-08-28, 07:11
Svar #2

Hans Wikström

Ser man på, då var familjen i alla fall i Klingsjön/Klintsjön 1800, dock utan att göra avtryck i hfl trots att Per står som bonde i fb

2006-09-27, 14:09
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Gun Jonsson!
 
I ett inlägg den 1/2 2006 så skriver du att Pehr Andersson f. 1812 8/9 i Gumboda skulle ha gift sig med Maja Stina Wikström f. 1/5 1823 från Kexed Wibyggerå. Det stämmer. De vigdes den 2/4 1843. Båda vistades då i Sörsvedje, Nätra, men flyttade till Gumboda. Maja Stina var dotter till Johan Wikström f.1800 i Myckling, Arnäs och Catharina Göransdotter f. 1793 i Kexed, Vibyggerå (Y).
 
Har du eller någon annan en aning om var Pehr Anderssons mor Katarina Pehrsdotter f.1778 1/1 kom ifrån? Jag har en uppgift om att hon skulle komma ifrån Sikeå, men i Agneta Olofssons bok om Bygdeå hitter jag henne inte. Katarina var gift med Anders Johansson f. 1760, Gumboda 10.
---------------------
Jag svarar mig själv, då jag hittade svaret på Kurt Anderssons hemsida bland födda i Bygdeå. Fadern var Per Flank Nilsson och modern var Kristina Jonsdotter.
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-27, 18:42
Svar #4

Gun Jonsson

Precis, Katarina var född i Sikeå, men föräldrarna var från Lövånger. Katarina fick en oäkta dotter i Umeå stad före giftemålet med Anders.
 
Jag har även skrivit några funderingar om familjen under Umeå stadsförsamling 6 och 13 maj 2005.
Om Kristina Jonsdr\s oäkta dotter Ulrika kan nämnas att den i födelse- och dopboken nämnde fadern blev befriad enl dombok.  
 
På Anderssons hemsida finns även Stamtavlor, se Isak Zakrisson?s dotter Lucia Isaksdr, hennes dotter Magdalena Larsdr osv.
 
Jag vill minnas att jag hade vilda problem med att hitta födelseorten för Per Anderssons hustru Maria Kristina Wikström.

2006-09-27, 21:06
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Gun!
 
Vad bra att du tog upp det här med den oäkta dottern Ulrika. I Agneta Olofssons bok föds hon 31/10 1790. Christina Jonsdotters man dör 26/1 1790. På Kurt Anderssons hemsida står inte Ulrika som oä, hon har även en far (jag minns inte namnet på honom) Allt verkade så konstigt! Blev Christina Jonsdotter gravid strax efter makens död eller var det maken som var fadern och han tvärdog just då barnet avlats? Jag försökte hitta giftermålet med Ulrikas påstådde fader, men förstår nu att något sådant blev aldrig av, då han blev befriad från faderskapet.  
 
Jag hade däremot vilda problem att hitta Per Anderssons födelseplats. Av någon anledning hittade jag honom inte i födelseboken. Däremot verkade han ju ha en anknytning till Gumboda. Svaret på hans födelseplats fick jag på en förfrågan här för några år sedan. (Jag har ännu inte kollat upp den uppgiften i födelseboken)
 
Beträffande Lucia Isaksdotter och Lars Anderssson, så var det även bra att du tog upp det, för jag undrar faktiskt om det är fler än jag som hamnar med flera av sina rötter hos detta par?
 
Min farmors mormors mormors föräldrar var just detta par, likaså min mans farmors morfars (Anders Johansson f.1760 Gumboda 10) farmors mors föräldrar, likaså min mans farfars morfars mormors fars föräldrar.
 
Detta blev så kul för mig då jag jämt trott mig bara ha Ångermanländska rötter och blev då släkt med min man, som har sina rötter i Nysätra och socknarna däromkring.
 
Lite funderingar bara om släktforskning :-)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-28, 10:56
Svar #6

Gun Jonsson

Per Nilsson Flank dog i tjänsten. Jag tror att Ulrika verkligen var oäkta, p.g.a. det som står i födelse- och dopboken. Möjligen kom hon att kallas Persdr i brist på annat? Har inte tillgång till min forskning just här och nu, men jag tycks minnas att det fanns en piga i Umeå stad som hette Ulrika Persdr Flank.
 
Enligt Bygdeås dombok 1791-04-04 så var Isak Persson Lekatt inte far och befriades. Kristina däremot kunde inte betala böterna och fick 14 dagars fängelse.
 
Jag kom aldrig på vem denne Lekatt kunde ha varit.
Har heller aldrig hittat Kristinas dödsnotis, vet bara att hon vistades hos en dotter i Flarken på 1830-talet.
 
Katarina Persdr?s oäkta dotter var född 1805-02-11 i Umeå stad.
 
Lucia och maken har jag nog flera gånger om, i mina anor.

2006-09-28, 20:11
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Gun!
 
Tack för de uppgifter du lämnat!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-29, 15:42
Svar #8

Gun Jonsson

Angående Kristina Jonsdr?s oäkta dotter Kristina född i Lövånger före giftet med Flank.
Den här dottern finns noterad i Bygdeå AI:5b s 182: dotter Stina född 1771, utflyttad från församlingen 1790. Enligt Olofssons Lövånger-bok dog denna dotter späd i Lövånger. Men jag tillåter mig tvivla något på det.

2006-09-30, 10:23
Svar #9

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Gun!
 
Det är väl det som ger släktforskningen en extra krydda, när allt inte går på räls. Som i detta fallet du nämner, att få utreda hennes ev död som spädbarn eller inte.
 
Tyvärr, blir man besviken då man kommer till återvändsgränd också.
 
Jag har försökt leta faddrar till Johan Olofsson Brännströms syskonbarn. Jag fick tips av dig var dessa syskon tog vägen. Jag hade hoppats att hitta Johan f. 1815, uppvuxen i Degerfors, Nysätra, som fadder till någon av syskonbarnen, men icke.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-09-30, 13:25
Svar #10

Gun Jonsson

Ja, det är kanske vägen som är målet i släktforskningen.
 
Min tanke med att leta upp Flank-barnen och deras halvsyskon var att genom dem hitta var modern avled.  
 
Nysätra kan vara lite besvärligt att forska i. Jag kommer inte ihåg ifall det finns flyttbilagor (volym H), för Nysätra och Bygdeå. Om Brännström istället hade stannat kvar i hemtrakterna så hade det kanske varit annorlunda med fadderskapen. Systrarna fick nog dessutom barn sent i livet.
Jag kommer inte ihåg om Johan under tiden i Flarken befann sig hos något syskon. Men hursomhelst så fanns födelsedatum i Burträsks flyttlängder, och det är väl ganska styrkande?

2006-09-30, 14:30
Svar #11

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Gun!
 
I Utansjö, Högsjö(Y) så står det att Johan Olofsson Brännström var född 10/8 1815, men den Johan jag fann i Burträsk var född 16/10 1815. Trots det så känns det som jag har hamnat i rätt familj. Åtminstone fanns han ju i Dalkarlså, strax före flytten till Högsjö. Där är han född 10/9 1815.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-01, 15:30
Svar #12

Gun Jonsson

För mitt eget minnes skull har jag gjort denna sammanställning:
 
Burträsk utflyttning 1824, B:1, GID 2000.63.6500: son Johan född 1815-09-16, familjen flyttar från Ortoliden till Nysätra.
Burträsk AI:7b s 356 Ortoliden, 1816-25: son Johan f. 1815-09-16, familjen till Nysätra med attest 1824-04-18.
Nysätra AI:6a s 48, 1825-35: son Johan f. 1815-09-16, till fol 46, sista notering 1833.
Nysätra AI:6a s 46: dräng Joh. Olofsson f. 1815-09-??, från fol 48, noteras 1834 samt med attest till ?
Burträsk inflyttning 1834, B:I, GID 2000.63.4400: nr 11 dräng Johan Olofsson från Nysätra, till sidan 396, född 1815-09-16, attestens datum (12?)/10.
Burträsk AI:8b s 396 Risvattnet, 1825-35: dräng Johan Olofsson f 1815-09-16, flyttar till Nysätra den 20/? 1835, från Nysätra.
Burträsk utflyttning 1835, B:I, GID 2000.63.8400:
dräng Johan Olofsson från s 396, till Nysätra, född 1815-09-16, flyttar den (20?)/9.
Nysätra AI:6a s 19 Flarken, 1825-35: dräng Johan Olofsson född 16/9 1815, från Burträsk med attest 1835-09-(20?).
Nysätra AI:7a s 22 Flarken: dräng Johan Olofsson f. 1815-09-16, flyttad till Bygdeå med attest den 14/(10?) 1838, noteras åren 1836-38.
Bygdeå AI:11a s 90: dräng Johan Olofsson född 1815 (oläslig dag/månad), född i Nysätra, kommit från Nysätra, inl. betyg 1838, till fol 52.
Bygdeå AI:11a s 52 Dalkarså, född 1815-09-10 Nysätra, från fol 90, flytt till Utansjö bruk 1841-10-19, sammanvigd 1841-10-03.
Bygdeå utflyttning B:2-3 1841, GID 2001.28.1200:
från fol 52, dräng Johan Olofsson Brännström f 1815-09-1? i Nysätra, från Dalkarså, till Utansjö bruk.

2006-10-01, 15:59
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Gun, Jättebra!  
 
Jag ska kopiera detta och jämföra med mina egna anteckningar. Få se om det ger mig något nytt, som jag missat.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-01, 17:02
Svar #14

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Gun!  
 
Det enda som jag undrar över, har inte med Johan Olofssons flyttande att göra, utan familjens flytt från Ortoliden, Burträsk.
 
I mina gamla anteckningar har jag skrivit om familjen: flyttade 1818 till Ortoliden, Burträsk, sid 356, GH 366.
Flyttade till Nysätra 18/4 1818.
Och under det: Blev nybyggare i Degerfors, Nysätra 1818, GH 391 sid 77.
 
Jag har också noterat att familjen fanns i Degerfors i hfl för 1814-1823, alltså före 1824. Jag har inte skrivit upp sidnumret.
 
I dina anteckningar står att familjen flyttade 1824 från Burträsk.
 
Jag kan inte kolla upp detta nu,eftersom jag inte har Genline längre.  
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-01, 20:35
Svar #15

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3365
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 06:55
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Ann-Mari
Gun har läst Nysätra/Degerfors,AI:5,s77/39,1814-24 rätt:
heldraget streck för familjen men inga förhörsnoteringar. I högermarignalen däremot
efter 1824-kolumnen från Burträsk (föräldrarna i april, barnen i maj ?)
 
Vad är GH 391 sid 77 - står där verkligen som du antecknat där, så då nog också fel!?!  
 
(FB för Johan säjer ju dessutom 1815: född i Bygdeträsk!) /Mvh StigLennart

2006-10-01, 21:05
Svar #16

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Stig-lennart!
 
Fråga mig inte vad GH betyder. Jag vet inte. Det är 20 år sedan jag skrev så.
 
Så husförhöret var från 1814 till 1824, inte 1823, som jag skrivit?
 
Jag förstår inte vad jag fått deras flytt till Nysätra den 18/4 1818 ifrån?
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-01, 21:19
Svar #17

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3365
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 06:55
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Du har helt rätt, Ann-Mari, i att Nysätra,AI:5 gäller 1814-23, dvs formellt.  
Men smart (slö?) bokhållare har ju använt högermarginalen för anteckning som gäller  
april-maj 1824, så vad göra?

2006-10-01, 21:56
Svar #18

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Han kanske inte hade något annat val, för nästa husförhör har jag antecknat gälla för tiden Degerfors 1825-1834 (sid 48 60433 3/4). Alltså år 1824 har man bara hoppat över, eller?
----------------------
Jag ser nu att även husföret för nästa period avser 1836-1841. Var tog 1835 vägen? Det här är mina anteckningar, så jag kan inte svära på att jag skrivit av rätt.
Ann-Mari Bäckman

2006-10-01, 22:56
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Om jag kunde begripa vad detta GH betyder? Jag ser att jag även har skrivit det för Johan Olofsson Brännströms födelse:
 
Burträsk GH 368
 
Födda 16 oktober 1815, Johan, Bygdeträsk
Far: Bonden Olof Olofsson
Mor: Brita Gerardsdotter
Ann-Mari Bäckman

2006-10-02, 08:32
Svar #20

Gun Jonsson

Uppgifterna om Johan Olofsson är i stort sett samma som under: Läshjälp/Västerbotten/Nysätra, 1825-1834 ..., från i somras. Jag har bara lagt till utflyttning från Bygdeå 1841, där han ju uppgavs vara född i september månad. Synd att kyrkböckerna är suddiga här och där, kanske blir det lättare att läsa om SVAR fotar på nytt.
 
Förutsatt att jag läst rätt, så tycks det skilja på en siffra mellan Johan i Flarken och Johan i Dalkarså, nml. 6:an i födelsedagen.
 
GH - kan du ha menat GB, som i Gamla Boken?
 
MVH Gun

2006-10-02, 09:23
Svar #21

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Jag har också funderat på det, att det är Gamla Boken som avses, men brukar det stå en sådan beteckning i Födelseboken?
 
Jag har också funderat på om det står så på mikrokorten, men det brukar ju vara ett femsiffrigt nummer.
 
Konstigt är det i alla fall.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-02, 10:20
Svar #22

Utloggad slj

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3365
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 06:55
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Ann-Mari - titta på ditt inlägg 1/10 17.02:  
Blev nybyggare i Degerfors, Nysätra 1818, GH 391 sid 77.
Och i mitt svar: Nysätra/Degerfors,AI:5,s77/39,---
Dessa HFL är ju dubbelt sidnumrerade: s77 av bokhållaren själv; s39 av någon sentida renoverare? GH391 kanske är hänvisning till denna senare numrering ? (+1=vänstersida? 2=högersida - eftersom varje uppslag har 2 numrerade sidor !)

2006-10-02, 10:47
Svar #23

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman

2006-10-02, 15:19
Svar #24

Gun Jonsson

SVAR har scannat flyttbilagor till in- och utflyttningslängder, Burträsks kyrkoarkiv, SE/HLA/1010024/H II/3, 1830-1834. Johan Olofsson betygas där vara född 1815-09-16 i Nysätra, av J. Åberg.

2006-10-02, 15:52
Svar #25

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Nej, vad betyder nu detta?! Så han skulle vara född i Nysätra i alla fall eller hade prästen inte så god ordning på sina papper? Jag har då inte hittat någon Johan född 1815 eller åren däromkring med en far som heter Olof. (Fast det gjorde jag inte heller med Per Andersson f. 1812 i Gumboda, fast han var tydligen född där :-)
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2006-10-02, 19:11
Svar #26

Gun Jonsson

Kyrkans representant i detta fall J. Åberg, som skrev flyttbetyget (nr 11, sid 312, SVAR:s sidnumrering), hade nog ingen större koll på din Johans födelseort.  
De in- och utflyttningslängder som fanns var f.ö. tydligare hos SVAR. Så 1841 ska det nog stå född 10/9 1815.
 
Flyttbetyget direkt efter Johans tror jag var hans syster Greta Cajsas född 1812-04-04 också i Nysätra. De delar isåfall samma öde, med födelsesocken?

2006-10-02, 22:45
Svar #27

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Jag litar inte heller på prästen. Det är inte första gången man ser hur de slarvade med personuppgifter.
 
Min pappas farmors far fick hela livet ut stå som född 1826, fast han var född 1828. Prästen hade helt enkelt strykit en drängs namn satt dit min pappas farmors fars namn, men inte skrivit nytt födelsedatum. Gissa om det behövdes mycket letande innan jag kom på felet. Jag tror att jag letade efter hans födelse i 8-10 socknar. Fast i detta fallet kunde jag säkra hans identitet med att hitta honom som fadder hos en tänkbar systers barn.
Ann-Mari Bäckman

2006-10-03, 19:46
Svar #28

Utloggad anita_s

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2013-10-20, 12:54
    • Visa profil
Hej Ann-Marie!
Före den tid det fanns mikrokort fanns det mikrofilmsrullar. Dessa var märkta med en nummerserie som du nämner.
Husförhörslängden t.ex. för Umeå Landsförsamling 1834-1840 hade nummer GH410. Burträsk motsvarande kan säkert ha varit benämnt GH368.
Med vänlig hälsning
Anita

2006-10-03, 20:09
Svar #29

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11700
  • Senast inloggad: 2019-03-26, 15:14
    • Visa profil
Anita!
 
Det var intressant. Jag minns att jag satt även och tittade i dessa rullar, men det var inte många gånger, bara i nödfall då läsapparaterna var upptagna. Kanske var det så i detta fall.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna