ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nils Viktor Petterson 1904-12-22 från Surahammar  (läst 609 gånger)

2007-02-23, 21:14
läst 609 gånger

Bengt-Inge Boström

Jag håller på att släktforska lite. Skulle så gärna vilja veta lite mer om min farfar. Det var egentligen inte min riktiga farfar för farmor skilde sig och gifte om sig med PetterNisse som min farfar kallades i Hallstahammar där han bland annat jobbade  som gårdskar i kvarteret Väskan samt på Barnängsgatan. Farmor Anna Petterson född Nordlander  1901-10-13
Tacksam för all hjälp är  
Bing Boström (Bengt-Inge blir lättast Bing)
bingbostrom@gmail.com

2007-02-24, 07:32
Svar #1

Karin Andersson

Bengt-Inge. Har hittat båda två i Sveriges dödbok 1947-2003.
 
19041222-6912
 
Pettersson, Nils Viktor
 
Myrv 39 /Boström/
291 43  Kristianstad
 
Död 2/9 1989.
 
Kyrkobokförd (1988) i Hallstahammar, Hallstahammars kn (Västmanlands län, Västmanland). Personen är på församlingen skriven eller är utan känd hemvist. Mantalsskriven (1988) på samma ort.
 
Född 22/12 1904 i Sura (Västmanlands län, Västmanland).
 
Änkling (21/11 1985).
--------------
Födelseförsamling i källan:
SURA (Västmanlands län)
 
Källor:
RTB 89 / SPAR 90
 
 
19011013-6900
 
Pettersson, Anna Elisabet
 
Barnängsg 18 A
734 00  Hallstahammar
 
Död 21/11 1985.
 
Kyrkobokförd (1968) i Hallstahammar, Hallstahammars kn (Västmanlands län, Västmanland). Mantalsskriven (1968) på samma ort.
 
Född 13/10 1901 i Graninge (Västernorrlands län, Ångermanland).
 
Gift kvinna (16/11 1940).
--------------
Födelseförsamling i källan:
GRANINGE (Västernorrlands län)
 
Källor:
RTB 85 / SPAR 90
 
En bit på väg, mvh Karin A.

2020-11-11, 22:03
Svar #2

Utloggad Bengt-Inge Boström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 11:12
    • Visa profil
Hej Karin

Ledsen för otroligt sent svar. Ber om ursäkt men tyvärr haft rörigt all min släktforskning legat nere i fler år tyvärr.


Blev så otroligt glad när jag hittade ditt svar. Skäms så att inte hört av mig alls.

NilsViktor har jag verkligen träffat. Bodde hos "Nisse "och Anna från 1957 till 1962 i Hallstahammar.
 Mina biologiska föräldrar skildes jag fick flytta med pappa hem till farmor och farfar för min mamma ville inte alls veta av mig. Bengt min far jobbade som servitör på sommaren jobbade han på dans restauranger på västkusten på vintern uppe i fjällen så farfar och farmor tog hand om mig.
Nils Viktor eller Petter PetterNisse som han kallades i Hallstahammar var Gårdskarl i många år. Han var mycket omtyckt i samhället men tyvärr var han sjuk. Han var period alkoholist. Ett par gånger om året åkte han dit. Då var han ganska störig skrikig men han slog aldrig någon inte mig eller farmor. När Nisse var nykter var han otroligt populär speciellt i de kurser han hade inom ABF i knyppling. Han var otroligt duktig både som lärare och knypplare. Han gjorde många spetsar själv. Minns att han gjorde en spets som var 10 cm bred som nunnorna i Vadstena köpte rätten till. Tyvärr gick han bort efter att ha supit till en Jul och ramlat i en snödriva där en dam som rastade hunden hittade honom. Polisen körde honom i ilfart till lasarettet i Västerås. Han fick en hjärnblödning och hans hela personlighet ändrades till det sämre. Han flyttades till vårdhem.Tyvärr var det sorgligt se honom så men han gick bort efter några månader. Efter farmor blev dålig hon fick Alzheimer skulle man säkert i dag. Farmor hade haft dåligt hjärta i många år och åkt in på sjukhus många gånger farfar blev helt förstörd varje gång och försökte medicinera med alkohol. En granne i vår trappa brukade ta hand om mig då.



Är så otroligt tacksam för hjälpen från Dig fått veta mycket jag inte visste.

Önskar Dig en trevlig fortsättning på hösten

Bing 

bingbostrom@gmail.com


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna