ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 september, 2014  (läst 587 gånger)

2014-08-04, 10:02
läst 587 gånger

Utloggad hhultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 828
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 12:22
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
Hej Jörgen
 
När jag skrev inlägget 2008 hade jag ännu inte börjat studera mantalslängderna. Jag tyckte ändå att det blev för många konstigheter om allt skulle förklaras med en enda Henrik Eskilsson. Jag ser nu i mantalslängderna att en Henrik Eskilsson finns samtidigt i Graninge och i Västertorp både 1681 och 1684 och det borde ju räcka till som bevis.
 
Hälsningar/Hasse

2014-08-05, 15:05
Svar #1

Utloggad dasr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 07:05
    • Visa profil
Nu har jag äntligen fått igång dynamic family tree så att jag kan se vilka jag är släkt med. Helen Sjöholm är släkt med Grels Johansson finne betyder det att jag är släkt med henne?
 
(Meddelandet ändrat av dasr 2014-08-05 17:30)
 
(Meddelandet ändrat av dasr 2014-08-05 19:29)
 
(Meddelandet ändrat av dasr 2014-08-06 13:33)

2014-08-09, 09:09
Svar #2

Utloggad pero48

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2016-03-09, 11:56
    • Visa profil
Jag har en del frågor kring häradshövding Carl Gustaf Wallgren, bosatt Angsta, Ytterlännäs, och som avled 30.4.1839 (av allt att döma av slag vid tingsstället i Lugnvik, Bjärtrå). Han var gift med en dotter till biskop Carl Gustaf Nordin, Wendla Ulrica af Nordin (död 1819 i Angsta). Båda finns på diverse hemsidor samt i Elgenstjerna (som ger fel dödsdatum för Carl Gustaf). Inget finns dock nämnt om deras barn. De fick följande, samtliga födda i Ytterlännäs: Gustaf f. 13.4.1814, Johan August f. 1.10.1815 och Beata Lovisa Carolina f. 15.1.1817. Dottern har jag lyckats spåra till Östersund där hon är gift med en läroverksadjunkt Anders Öhmark och där hon så småningom avlider. Sönernas öden är däremot  obekanta. Sista noteringen är Ytterlännäs A1:5 s 44. Om Gustaf anges lite diffust Medelpad, Johan Augusts namn är bara överstruket utan kommentar. Jag har bla letat i det släktnamnsregister för Medelpad och Ångermanland som finns på AD men kunde inte hitta något där. Är det någon som har någon aning vad som hände med de två sönerna? (om någon är intresserad av dotterns vidare öden har jag fullständiga detaljer).
 
PO Qvist, Uppsala

2014-08-11, 08:29
Svar #3

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5745
  • Senast inloggad: 2019-03-19, 06:45
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Gustaf skall ha blivit häradshövding i Västmanlands södra domsaga 1866, Johan August student 1832 och avlade kameralexamen 1838 (källa: Norrlänningar i Uppsala)

2014-08-11, 14:15
Svar #4

Utloggad jamska

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2018-11-07, 22:48
    • Visa profil
Hej Per Olov !
I artikeln, av David Granström,om Tinget i Manjaur från sept 1861 skrivs om ett tvistemål i den lilla skogsbyn. På plats var Degerfors tingsrätt med häradshövding Gustav Wallgren med sina sju nämndemän.  
Kan det vara den Gustaf du söker ??  
Kanske en ledtråd var han var bosatt ??
 
http://www.manjaur.se/historia_original.html

2014-08-13, 14:49
Svar #5

Utloggad jamska

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Senast inloggad: 2018-11-07, 22:48
    • Visa profil
Hej Per Olov.
Vid sök på cd:n Begravda i Sverige 2 hittade jag  
Wallgren Gustaf f 13/4 1814, d 16/11 1889  Begr 1889.
Västerås östra kyrkogård kv 4.
 
Vid sök i Folkräkningen finns för 1880
Wallgren, Gustaf, 1814, Häradshövding i Västmanland, men där stämmer inte födelseförsamling och ej heller hemförsamling och hemort. Kan det ändå vara den Gustaf som söks ???? Felskrivet ????
 
Vid sök i kyrkoarkiven stämmer att sönerna är födda i Ytterlännäs.
Men i Ytterlännäs födelse- och dopbok C3 (1805-1862) Bild 27 sid 20 står att brodern född 1815 oktober 1 är döpt till Jan August  !
 
Det här blev inte enklare - en svår familj att söka uppgifter om.

2014-08-14, 07:33
Svar #6

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5745
  • Senast inloggad: 2019-03-19, 06:45
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Utropstecknet är obefogat. Johan och Jan är samma namn.
I folkräkningen står att han skulle vara född i Grebo, vilket är felaktigt. Däremot bodde han där i Rödsten 1854-59.

2014-08-20, 17:20
Svar #7

Utloggad pero48

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2016-03-09, 11:56
    • Visa profil
Båda bröderna bodde ett tag samtidigt i Grebo (A1:9 s 96). Johan August står som officiellt inflyttad 1852 (infl.längd nr 57/1852) men det noteras i hfl att han vistats i socknen sedan 1848. Han flyttar 1854 /Grebo B1:2 s 75 (nr 11/1854) och här blir det svårt. Jag kan omöjigen tyda vart. Finns det någon skarpögd som är bättre på att tyda dessa kråkfötter?
 
Att det är Gustaf som presiderar vid rättegången i Manjaur är det ingen tvekan om. 1859-1866 är han bosatt i Umeå stad (A1:12b s 370). Dit har han flyttat från Grebo. Ha  flyttar vidare 1866 till Lundby i Tortuna (Västmanland) och därifrån vidare till Västerås 1883, där han som sagt avlider 16.11.1889 (i dödboken finns dock ingen sidhänvisning).
 
PO Qvist

2014-08-21, 07:39
Svar #8

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5745
  • Senast inloggad: 2019-03-19, 06:45
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Bonberg läser jag, men vad det står för vet jag inte.

2014-08-21, 16:11
Svar #9

Utloggad dasr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 07:05
    • Visa profil
Varför hette Hakvin Lenaesis Olai (1650 Nyland) Lenaesis=Landsjö?

2014-08-21, 19:25
Svar #10

Utloggad hhultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 828
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 12:22
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
Landsjö vet jag inte varifrån det kommer. Det står inte omnämnt i herdaminnet. Haqvin Olai = Håkan Olofsson. Lenæsius kommer antagligen från hans födelsesocken (Ytter)lännäs.

2014-08-22, 11:20
Svar #11

Utloggad dasr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 07:05
    • Visa profil
Kan det komma ifrån Landsjön i skogs socken?

2014-08-22, 13:29
Svar #12

Utloggad hhultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 828
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 12:22
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
I vilken primärkälla har du hittat att han kallades Landsjö?
 
(Meddelandet ändrat av hhultman 2014-08-22 13:48)

2014-08-22, 14:31
Svar #13

Utloggad dasr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 07:05
    • Visa profil
Ingen alls men här ser du att hans barnbarn har flera namn varav Landsjö är ett: http://bodan.se/antavla/pa65a11c6.html

2014-08-22, 19:40
Svar #14

Utloggad hhultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 828
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 12:22
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
Här har du ett exempel på att du måste kontrollera andrahandskällor. Landsjö kommer från ett födelseregister från Ådalens släktforskarförening. Den som skapade registret har läst fel i födelseboken och skrivit namnet som Landsjö.

2014-08-23, 16:26
Svar #15

Carl Szabad

Det korrekta namnet på skepparen är Håkan Lenæsius, eftersom det är så han skrivs vid barnens födelse. Haqvin är en försvenskad form av det latinska Haquinus så det handlar om samma namn, men de latinska formerna brukar vanligtvis bara användas av prästmän eller lärare. Av övriga namnformer under länken kan man omgående stryka Lenesii, eftersom det är en genetivform, dvs samma skillnad som mellan Jönsson och Jönssons. Resten handlar också om felläsningar.
 
Sen är Ytterlännäs födelsebok ovanligt plottrig, så man inte alltid kan vara säker på vilket år barnet är fött, även om själva datumet står där.
 
Men ett dödfött barn föds 6 oktober 1736 (C:1 sid 129), sonen Jöns föds 27 oktober 1737 (C:1 sid 134), dottern Magdalena 2 december 1738(?) (C:1 sid 136), dottern Cathrina 25 oktober 1740 (C:1 sid 145) och dottern Margareta 20 september 1747 (C:2 sid 6).
 
I kyrkoräkenskaperna hittar man ytterligare uppgifter om familjen. 1733 ger Håkan Lenæsius 3 Dr i bötespengar, gissningsvis för att han gjort någon med barn. 1735 ges 6 Dr i testamente efter Catharina Lenæsia, förmodligen en yngre syster till de andra barnen. Samma år samma summa i testamente efter ytterligare en dotter.
 
Även om det finns källor angivna i nätdatabaser måste de kollas. Den källa under den angivna länken som påstår att dottern Magdalena föddes 1741-12-02 stämmer inte, eftersom det står på den sidan i Nordingrå husförhörslängd att hon föddes 1742, inget datum angivet.

2014-08-23, 20:12
Svar #16

Utloggad hhultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 828
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 12:22
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
Ytterlännäs C:1 är felaktigt hopsatt och sidorna har därmed blivit inskannade i fel ordning. Jag har försökt rätta till felen. Dottern Magdalena är född 1741-12-02 och sidan ska vara Ytterlännäs C:1 sid 150. Jag tycker snarare att angivelsen i husförhörslängden bekräftar att jag har rätt.
 
(Meddelandet ändrat av hhultman 2014-08-23 20:54)

2014-08-24, 08:28
Svar #17

Carl Szabad

Olyckligtvis, men tyvärr väldigt vanligt, är sidorna renskurna i samband med inbindningen, så eventuell ytterligare information i överkanten kan vara förkommen. Men det ser ju ut, vid en närmare genomgång, som om arken 135/136 och 149/150 ska byta plats och då stämmer de ursprungliga uppgifterna.
 
Fast även om hon skulle vara född 1741 står det ju inte så i husförhörslängden, men det tillhör väl de fel som lätt uppstår vid flytt till andra pastorat.

2014-08-24, 09:57
Svar #18

Utloggad hhultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 828
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 12:22
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
Även de skannade uppslagen blir fel. Höger och vänster sida hör inte ihop.
 
Vad det gäller födelseåret, så har jag sett att det var vanligt att man gjorde en så kallad korrekt eller svensk avrundning då bara året angavs. Om personen var född på andra halvan av året så angavs födelseåret plus ett år. Det stämmer med den här angivelsen.

2014-08-24, 11:33
Svar #19

Carl Szabad

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar. När jag granskade volymen uppfattade jag det som jag skrev här ovanför, att arken ska byta plats, eller rättare sagt att arket (fjärde uppifrån räknat från inbindningen vid uppslag 142/143) med de sidnumren är felvänt. Skanningen har ju knappast skett i omkastad ordning utan boken torde vara skannad uppslag för uppslag.
 
Den svenska avrundningen som du beskriver har jag mig veterligt aldrig stött på som systematik i sådana sammanhang, utan är man född ett år står det året angivet som födelseår. Däremot misstämmer det ju ibland av andra orsaker.

2014-08-24, 12:03
Svar #20

Utloggad hhultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 828
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 12:22
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
Vad jag menade är att de sidor som hänger ihop är högersidan på ett uppslag med vänstersidan på nästa uppslag osv. På ett och samma uppslag är höger och vänster sida inte nödvändigtvis i rätt ordning efter varandra.
 
Det här med avrundningen är något jag har observerat under en längre tid och på många ställen. Hur den uppstått vet jag inte. Det kan endera röra sig om medveten avrundning eller att prästerna när de utfärdade flyttbevis inte skrev födelseåret utan istället personens ålder i hela år. Eftersom prästen som skrev flyttbeviset antagligen kände till födelsedatum, så angav han åldern korrekt i förhållande till om personen fyllt år eller inte det året. Prästen i andra änden kände inte till födelsedatum och kunde således bara subtrahera den angivna åldern från det år flyttbeviset utfärdades.
 
(Meddelandet ändrat av hhultman 2014-08-24 12:14)

2014-08-26, 15:42
Svar #21

Utloggad dasr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 07:05
    • Visa profil
Angående samma familj: finns det någon info om hans hustru Christina Sundin, borgaredotter från Sundsvall och syster till kyrkoherden Olof Sundin i Arnäs, d. 1733. Hennes begrafning bekostades af hennes brorsdotter Catharina Sundin

2014-08-26, 21:11
Svar #22

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5745
  • Senast inloggad: 2019-03-19, 06:45
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det går kanske att lista ut vem det är om man studerar mantalslängderna för Sundsvall. Leta efter en Per som är borgare ca 1650. Eftersom det var en brorsdotter som bekostade begravningen så är hon troligen den närmaste släktingen. Då är det kanske så att Olof och Christina var enda barn till denna Per. Denne ska således inte efterträdas av någon son eller dotter eller har avkomlingar som lever 1733. Helst heter Per Olofsson i efternamn.

2014-09-08, 13:25
Svar #23

Utloggad dasr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 07:05
    • Visa profil
Jag läste att Grels Johansson Finne kanske kom från Västertorp.  Någon som vet vad det kommer ifrån?

2014-09-08, 16:58
Svar #24

Utloggad hhultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 828
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 12:22
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
Och vilken Johan i Västertorp skulle i så fall vara fadern?

2014-09-08, 17:12
Svar #25

Utloggad dasr

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2017-12-31, 07:05
    • Visa profil
Det kan vara en annan person.Det var i boken Det gamla Ytterlännäs av Sten Berglund det stod om en Grels (jo)hansson. Det stod att man kunde ana av det som fanns att läsa att han var finne och att han hade bott tidigare i Västertorp.

2014-09-08, 19:14
Svar #26

Utloggad hhultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 828
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 12:22
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul
Jag har inte sett någon Johan omtalas i Västertorp, men det kan ju funnits någon i alla fall. Det vore intressant att se vilka bevis man hittat.

2014-09-09, 05:53
Svar #27

Utloggad per_sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5745
  • Senast inloggad: 2019-03-19, 06:45
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Finns det inte en Johan finne i 1643 års mtl?

2014-09-09, 07:35
Svar #28

Utloggad hhultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 828
  • Senast inloggad: 2019-02-13, 12:22
    • Visa profil
    • hem.bredband.net/hashul

2014-09-09, 13:25
Svar #29

Utloggad mnahlen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 433
  • Senast inloggad: 2016-11-11, 20:31
    • Visa profil
Grels har arvejord i Bussjö och hans hustru i Högsta.
 
Torsåker tlg vt 1656 §8
Grels får fastebrev på Högsta mot syftning av hustru Giölundh Olofsdotter
Av henne köpte han 4 seland.Och Grels köper ytterligare 5 seland av Nils
Andersson i ????.Och Grels hustru (inget namn?) har redan 3 1/2 seland som
hon fått i arv
 
Torsåker tlg 1678
Grells uppbjuder 1 1/2 seland jord i Bussjö,hustru Kerstins ibidem,item 1 seland
i Lästa? Per Jönssons ibidem.Och 1 seland i Bussjö hans arvejord,rätta bördemänom  
att inlösa.

 

Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna